Caravan, camper nebo v Americe nejčastěji používané RV (Recreational Vehicle) označuje pro obytný vůz. V tomto článku bych se s vámi ráda podělila o zkušenosti, které jsme získali během naší třítýdenní cesty pronajatým vozem po jihozápadě USA. Cestovali jsme nejmenším typem RV 19ft pro 2-3 osoby, u větších kategorií se mohou některé detaily lišit.
-
Obsah článku
- Půjčení karavanu v USA – objednání, předání vozidla a půjčovna
- Co očekávat od vybavení a interiéru karavanu
- Obsluha karavanu aneb co je to “dumping”
- Jak na řízení karavanu a parkování
- RV parky a kempy pro karavany za poplatek
- Free RV camping aneb jak na to, aby to nic nestálo
- Pár tipů na závěr
- Fotky z road tripu karavanem napříč USA
Půjčení karavanu v USA – objednání, předání vozidla a půjčovna
Vůz jsme si zamluvili přes internet u společnosti Cruise America v Los Angeles s předstihem asi čtyř měsíců. Včasné objednání se bezpochyby vyplatí. O malá RV je zájem a kromě toho můžete ušetřit až několik stovek dolarů. Základní cena na den je $992 346 Kč (aktualizováno 6. března 2025), připlácí se za vybavení, používání generátoru, ujeté míle, dopravu z a na letiště atd. Všechny extra služby se účtují podle vašich potřeb a uvážení. Formality jsou obdobné jako při půjčování auta.
Půjčovna vám navíc zašle instruktážní videa, aby se každý s obsluhou RV mohl seznámit už doma. Určitě se jim vyplatí věnovat pozornost, jednak je na to doma čas, klid a nebudete se s tím zdržovat v depu při předávání vozu.
Za zmínku stojí, že v USA vám RV nepůjčí v den příletu ze zámoří. Musíte se nejprve ubytovat (nejlépe v hotelu u letiště), přespat, odpočinout si a teprve následující den si můžete vyzvednout karavan. Nelze to nijak obejít, půjčovna si termín příletu ověřuje.
Při převzetí karavanu jsme museli předložit náš řidičský průkaz a společně s ním mezinárodní řidičský průkaz dle úmluvy z roku 1949. Druhý typ mezinárodního řidičského průkazu dle úmluvy z roku 1968 v USA neplatí.
Za dalšího řidiče se platí zvláštní příplatek. Minimální věk pro půjčení karavanu v USA je 25 let.
Fyzické předání vozu nám i zpět proběhlo rychle, vše bylo připraveno, předvedeno a byl s námi sepsán klasický protokol. Jako zajímavost uvádím, že některé drobné nedostatky a závady jsme objevili až během našeho užívání, nebyly tedy v předávacím protokolu.
Jednalo se o špatně fungující vypouštěcí ventil nebo chybějící těsnění u hadice na vodu. Šlo tedy spíše o drobnosti, ale museli jsme je během užívání sami řešit, leckdy improvizovat, a proto jsem na ně při vracení vozu upozornila. K našemu překvapení nám půjčovna vyplatila $701 659 Kč jako kompenzaci. Nelze než napsat, že půjčovna byla velmi seriózní.
-
Co očekávat od vybavení a interiéru karavanu
Bydlení v RV je skromné, ale najdete tam vše, co potřebujete – ložnici, kuchyňku, jídelní část, sprchu a WC. Vše je malé, aby se to do interiéru vešlo. Obytná část a kabina vozu není oddělená. RV 19 má jen dvě plnohodnotné autosedačky, třetí osoba sedí na sedačce v obytné části. Podobně tomu bude u větších typů RV pro více osob. Sedačky v obytné části mají bezpečnostní pásy, ale chybí jim opěrky hlavy a některé jsou bokem ke směru jízdy.
Spí se nad kabinou auta, na dvoulůžko se musí vylézt. Vůz má topení, klimatizaci, dostatek osvětlení, závěsy poskytující soukromí nebo síťky proti hmyzu. Nechybí lednice, mikrovlnná trouba, skříňky.
Za kuchyňské a spací potřeby, ručníky nebo kempingový nábytek se připlácí. Můžete si je objednat, ale nemusíte. Osobně doporučuji si vše vypůjčit, je to bez starostí, dostanete balíky se vším, co potřebujete a na konci to jednoduše vrátíte.
-
Obsluha karavanu aneb co je to “dumping”
S tím, že máte vlastní sprchu, WC a dřez, nutně souvisí existence nádrží na čistou a odpadní vodu. Čerpání vody a vypouštění odpadu se provádí ve stanicích k tomu určených. Označují se jako “Dumping Station”. Jedná se o zcela nenápadné místo. V RV kempech je vždy a lze ho využít za poplatek, i když tam nebydlíte, případně bývají náležitě označené poblíž silnic. V “dumping station” je stojan s užitkovou vodou a jímka na odpadní vody. Veškeré potřebné hadice máte ve svém RV. Napojíte je, otevřete ventily a čerpáte vodu dovnitř i ven.
Obsluha není složitá. Uvnitř vozu je kontrolní panel, kde vidíte, kolik máte k dispozici vody, plynu, odpadu apod. Existují bezplatné stanice, jinde se platí i $20474 Kč. Ve vyhledání těch neplacených nám pomohl web SaniDumps.com nebo jsem jednoduše zadala do vyhledávače free dumping a lokaci.
Chcete-li volně tábořit mimo kempy, je třeba si uvědomit, že zásoby vody v RV jsou limitované. Pokud nebudete s vodou šetřit, můžete večer zjistit, že vám zásoba došla, ačkoli jste ráno naplnili celou nádrž. My jsme s vodou šetřil a vystačili si s vlastní zásobou vody přibližně 3 dny. Pokud se nechcete omezovat, musíte využít placené RV kempy, kde je možnost napojení na kempovou vodu, odpad atd.
Upozornit bych chtěla na nebezpečí mrazů. Mnoho amerických národních parků má vysokou nadmořskou výšku a během našeho pobytu v květnu klesla teplota v národním parku Bryce Canyon (nadmořská výška 2 600 m) v noci na -7 °C. Proto si dejte pozor na případně škody, které by na RV mohly vzniknout vlivem mrazu.
RV má vlastní generátor, který se ovládá jedním tlačítkem uvnitř vozu, a záložní baterie. V době, kdy je vše vypnuto, běží lednice na LPG. Pokud se něco vážného porouchá, je třeba kontaktovat půjčovnu. Ani výměna kola, jak jsme zvyklí u nás, se nedoporučuje svépomocí.
-
Jak na řízení karavanu a parkování
Řízení RV si žádá jisté zkušenosti řidiče a opatrnost. Obzvlášť při silném bočním větru – je to přeci jen dům na kolech. RV sice nemá pohon 4×4, ale má silný motor a vysoký podvozek, takže jsme s ním projeli v podstatě všude včetně nezpevněných cest.
Spotřeba našeho RV byla asi 20 litrů benzínu Regular na 100 km včetně generátoru.
Pozor je třeba dávat na výšku vozu například při parkování pod stromy. Při průjezdu tunelem v národním parku Zion jsme byli upozorněni na jeho nižší výšku a nutnost projet ho středem.
V USA se jezdí pomaleji a ohleduplněji než jsme zvyklí u nás. Silnice jsou obecně široké, ale leckde nás nepříjemně překvapil jejich nerovný povrch. Určitě se vyplatí před každým odjezdem v RV uklidit a nenechat volně položené předměty, jako je nádobí apod. Jednak z hlediska bezpečnosti, ale také kvůli nerovným silnicím.
S parkováním jsme neměli nikde problém, parkovišť pro RV byl všude dostatek. Situace může být ale jiná v hlavní turistické sezóně. Američané RV milují, cestují v camperech rozměrů obřích autobusů, za nimiž táhnou auto nebo loď. Problém nebyl ani s odstavnými plochami u silnic dálnic, zaparkovali jsme klidně přímo v centru Las Vegas za kasinem. RV jsou v Americe zcela běžná, parkoviště a kempy pro ně určená jsou všude. Výhodou menšího RV 19 je, že s trochou šikovnosti s nimi zaparkujete na místě pro osobní auto.
Ceny na placených parkovištích se mohou lišit. Zatímco v centru San Francisca stálo parkování osobního auta $20474 Kč, za RV jsme museli zaplatit $651 540 Kč za půl dne. Overnight parking (tedy parkování přes noc) bývá leckde cedulemi zakázáno a věřte, že se objeví někdo, kdo to kontroluje.
-
RV parky a kempy pro karavany za poplatek
Odhaduji, že kempy pro karavany využívá asi 95 % řidičů RV. Většinou jsou to Američané.
Využití placených kempů není levné. Domněnka, že cestování karavanem a spaní v kempech je zárukou nižších nákladů na ubytování, je zcela mylná.
Ceny RV campu s Full Hookup (stojan pro RV s připojením na vodu, kanalizaci a elektřinu) začínají asi na $601 422 Kč až $701 659 Kč (vedlejší sezóna 2025). Síť kempů KOA, kterou většina půjčoven RV doporučuje, má ceny ještě vyšší.
Obyčejné odstavné místo v kempu pro RV (tedy noční parkování bez vody atd.) stojí asi od $35829 Kč. Mnoho karavanových kempů tato obyčejná místa ani nenabízí. Výhodou kempů je kromě připojení jejich infrastruktura – k dispozici jsou sprchy, prádelna, někde i bazén. Některé kempy nicméně nic z toho nenabízí.
Nevýhodou kempu alespoň pro nás bylo kromě ceny to, jak vypadají. Zpravidla se jedná o obrovskou plochu, leckdy asfaltovou, kde vedle sebe stojí desítky RV. Kemp zkrátka vypadá jako obří parkoviště před hypermarketem.
Samozřejmě existují lepší varianty v zeleni národních parků, ale i tam si budete se sousedním RV koukat do talíře. Navíc byly i toto kempy ve vedlejší sezóně leckde plné.
-
Free RV camping aneb jak na to, aby to nic nestálo
Při pohledu na ceníky RV campů mě napadlo, proč mám platit tak draze za to, že vlastně večer přijedu, přespím a ráno zase odjedu.
Někteří to řeší nocováním na parkovištích u Walmartů. Ty však nenajdete všude a u těch, co jsme cestou navštívili, jsem viděla obligátní cedule zakazující noční parkování. Nabízí se s RV přenocovat na dálničních odpočívadlech pro kamiony. Nic z toho ale není zrovna romantické.
Právě proto jsem před cestou pátrala po tom, jak naplnit naši představu o kempování v přírodě. Podařilo se mi to díky webu FreeCampsites.net.
Je třeba se samozřejmě připojit k internetu (nejjednodušší je datová eSIM). Kromě řady informací, jsou součástí webu FreeCampsites.net mapy, které vám v zadané lokalitě zdarma ukáží placené kempy a volná tábořiště. Většinou se jedná o místo na státních pozemcích (les, pastvina, louka, poušť) vyhrazené pro tyto účely. Můžete zde legálně stanovat, kempovat s RV, spát pod širákem nebo v autě. Není zde žádné vybavení, jen podle terénu a ohnišť poznáte, že se zde tábořilo.
Vše je zcela zdarma a hlavně na tom místě budete téměř sami. Občas se někdo jiný našel, ale v dostatečném odstupu. Při kempování v RV na těchto tábořištích se musíte spolehnout na své zásoby vody, jídla a na generátor. Pokud stanujete, nesmí vám vadit odskočit si za keř. A nesmíte se bát. Je na zvážení každého, jestli dá přednost plnému kempu nebo samotě v lese. My jsme se cítili v přírodě zcela bezpečně. Prostě romantika, příroda. Jak takové kempování vypadalo, dokládám na svých fotografiích. Jde o to dané místo najít, vyplatí se navigace, někdy jsme hledali i po setmění, ale vždy úspěšně.
Web FreeCampsites.net se ukázal velmi užitečným v okamžiku, když jsme řešili, kde budeme kempovat při návštěvě San Francisca. Doporučil nám parkoviště přímo u vyhlídky na Golden Gate Bridge. Že budeme v RV spát pod mostem s takovým jménem, by mě ani ve snu nenapadlo.
-
Pár tipů na závěr
Cestovali jsme podle doporučení tohoto webu 24 dní, najeli jsme 6 100 km, projeli jsme celkem 12 národních parků, viděli bezpočet dalších zajímavostí a krás.
V placeném kempu jsme spali jen třikrát, protože jiná možnost v tu chvíli nebyla. Za ubytování jsme tak platili v Monument Valley a u letiště v Los Angeles před koncem pobytu. Tábořili jsme uprostřed panenské přírody a nádherných scenérií. Pokud dobře počítám, ušetřili jsme minimálně $125029 616 Kč, které bychom utratili za placené kempy. To už je slušná úspora, která poslouží jako základ pro další dovolenou.
Cestování v RV nás naprosto nadchlo. Luxus sice nečekejte, je to trochu spartánské, ale úžasné dobrodružství. Odpadá při něm balení zavazadel během přesunů, stavění stanů, což šetří čas. Po celou dobu máte k dispozici vlastní WC i postel a je jedno, jestli jste v Las Vegas nebo u Grand Canyonu. Jednoduše přijdete do auta a můžete si lehnout do postele. Svůj domeček si pořád vezete na zádech.
Upřímně doufám, že vám naše zkušenosti a poznatky pomohou. Jděte do toho, cestování karavanem za to určitě stojí.
🖊️ Autorkou článku je Renata Tunová. Její další (skvělé!) fotografie z cest nejen po USA najdete je na Instagramu RenyTunova.
-
Fotky z road tripu karavanem napříč USA
Free camp v poušti u Lake Powell v Arizoně
Route 163 – Monument Valley
Dumpovací stanice pro karavan
Parkování v centru San Francisca
RV camp na pláži v Los Angeles
Výhled z našeho noclehu na Golden Gate Bridge v San Franciscu
Free camp v lese u Grand Canyonu
Tunel v národním parku Zion
Východ slunce ve free campu v Death Valley s výhledem na pohoří Sierra Nevada
Na jaře jsou pouště jihozápadu nádherně rozkvetlé
Diskuze k článku (22)
Moc děkuji Renče za vynikající článek prošpikovaný vlastními zkušenostmi a cennými tipy.
A co teprve ty fotky. Další najdete na Renčině Instagramu.
Ahoj Reny, mohu se zeptat, na kolik V
vás to celkem vyšlo? Děkuju :)
@Petr Novák: I já moc děkuji za zveřejnění článku. Snažila jsem se popsat všechno tak, jak bych si to před naším odjezdem sama někde potřebovala přečíst. Bylo mi potěšením se o naše zkušenosti podělit!
@Martin: Ahoj Martine, se vším všudy jsme se vešli do 150 tis.
Ahoj Renčo, moc se nám líbí ten Tvůj komentář s obrázky o vašem putování po USA. I když jsme u Vás doma hodně viděli snímků a slyšeli co jste zažili a viděli na cestách, přesto si to rádi opět přečteme a prohlídneme. Je to od Vás hezké že své zážitky zveřejňujete, aby i takoví cestovatelé jako jste Vy se pokochali.
@Robert Bezunk: Děkuju, děkuju, děkuju!!!
@Martin: děkuji za cenné informace, premyslime o měsíční cestě západním pobřežím USA, rada bych věděla s jakou finanční částkou asi počítat. Jsme 3 dospělí a dvě deti. M. Štromajerova
Ahoj, rada bych se zeptala, jaky jste meli itinerar cesty a kde jste kdy spali? Chystame velmi podobny vylet a rada bych se inspirovala. Dekuju
Ahoj vespolek, my byli obytným vozem na Jihozápadě USA v létě 2015 na tři týdny se třemi dětmi, tenkrát 7, 12 a 13 let. Cestování RV nás tedy nadchlo a dovolila bych si doplnit jednu velkou výhodu – s RV /nebo autem+stanem/ lze kempovat přímo uprostřed národních parků, večer grilovat a dívat se na západ slunce nad Velkým kaňonem nebo mít “vlastní” skaliska na lezení nebo řeku na koupání přímo u auta… To byla paráda a hlavně děti byly nadšené. Navíc za velmi výhodné ceny – ve státních kempech v NP 10-30 dolarů za noc. Nevýhodou je nutnost rezervace /většina přes http://www.reserveamerica.com/ dlouho dopředu, v exponovaných NP 6 měs. předem, přičemž po otevření rezerv. okna přesně na minutu půl roku dopředu jsou místa leckdy do pár minut pryč… Byly to nervy, ale vyplatilo se – finančně, ale hlavně kvůli tomu zážitku! Kdo cestuje pomaleji a chce si nár. parky i trochu užít a prochodit /nejen objet autem vyhlídky rychlostí jeden NP denně…/, tomu určitě doporučuji! Navíc při cestování s dětmi stejně moc prostoru na improvizaci není, my měli defacto itinerář daný a kempy objednané, na divoko jsme spali jen asi 2x… Jste-li němčináři, doporučuji na info přebohaté stránky http://www.womo-abenteuer.de, z těch čerpali my :)
Ahoj,
zajímalo by mě, na kolik cca taková cesta karavanem na 21 dní vyjde. Benzin, půjčení karavanu, jídlo, vstupy pro 2-3 lidi. Vím, že je to těžké vypočítat, ale chci mít jen hrubý odhad. Děkuji moc
@Sára: Pro tři lidi 100-150 tis. Ale je to opravdu velmi hrubý odhad.
Dobrý den, paní Renato, chtěla bych se Vás zeptat, plánujeme cestu do US a rádi bychom také obytňákem. Je u toho potřeba ŘP jiný než B. Jedná se především o Nevadu, u které jsme někde viděli, že je třeba. Díky za odpověď, Alena
@Alena: Kolik vas pojede? Ve vsech 50 statech plati stejna hranice pro ridicsky prukaz C (bezny osobak) a jiny typ opravneni. Ta hranice je 26 000 liber. Takze pokud vam staci bezny obytnak, nemusite nic resit. Tuto hranici prekracuji pouze obri RV (vypadaji jako autobus) nebo souprava obytnaku a dalsiho vozidla (mnozi za RV tahnou jeste osobni auto), coz nebude vas pripad.
Ahoj,
nevíš náhodou, zda projedu Rv 25 palců Yellostonem, kde bychom si zavčasu udělali rezervaci.
Jde mi o to, zda bydlíkem mohu jet po hlavních silnicích parku.
Děkuju moc za odpověď.
Luba
@Luba:
RV25 “palců” projedeš všude. Ale budeš za ním muset jít pěšky. :-)
Ale ty budeš mít asi 25 stop. Ideální je kouknout na stránky konkrétních parků, jaké tam mají pro RV podmínky. https://www.nps.gov/yell/planyourvisit/campgrounds.htm
V některých kempech bude těsno. Ale pokud jde o průjezd, tak je to v pohodě.
Dobrý den,
chystáme se za týden na Floridu do Miami a na Key West a půjčujem si RV. Občas chceme spát někde i zadarmo nebo u Walmartu. Rád bych se dozvěděl, jak je to vlastně s generátorem? K čemu všemu je jeho zapnutí nutné? Je lepší zakoupit generátor na všechny dny? Neomezené použití generátoru je za 8,5 $ na den a na hodinu je sazba 3,5 $ . Pokud někdo bude mít i rady kde zadarmo nebo levněji přenocovat budu vděčný.
@Vlastis:
S generátorem neporadím. Ale na kemp zadara zkus https://freecampsites.net/
Ahoj, 25.5.2019 jsem se vráti z USA. Měl jsem RV. Generátor v podstatě nepotřebuješ. Je jen na mikrovlnku a síť, když nejsi připojený v campu. rozhodně se nevyplatí kupovat ho na celý pobyt. Při stání mimo camp ti baterka z auta postačí na vše a v pohodě nastartuješ. V campu se připojíš v ceně za noc.
Franto, moc děkuji za odkaz.
Jirko, moc díky za rady a ještě bych se chtěl zeptat, zda ten generátor není potřeba na klimatizaci? V noci bude asi dost teplo, tak to bude nejspíš potřeba. A lednice v pohodě funguje i bez generátoru? A pokud tedy použiji například mikrovlnku, tak se automaticky počítá už suma za celou hodinu? Nebo jak to funguje?
Moc děkuji za rady.
Vlastis, ahoj, měl jsem RV půjčené v USA už 4x takže o tom něco vím. Generátor je samosebou i na klimatizaci, jenže : v campu ho nepotřebuješ, jsi připojen na jejich síť, v NP je provoz generátorů zakázán a když budeš spát na divoko na odst. parkovištích , občas budeš mít trochu problém s dozorem, prostě ti slušně řeknou abys odjel. na veřejném tábořišti je provoz generátorů taky omezen. taky jsem byl jednou na přelomu srpna a září , fakt horko, ale dá se to vydržet. Chce to pokud možno parkovat ve stínu :-)
Amerika se fakt oproti minulosti dost změnila, myslím tím že podražila. Třeba za vypuštění dampu už u benzínky berou poplatek cca 15US takže když třeba campy KOA stojí v průměru 50US tak si odečti 15 US a nocleh tě vyjde na 35. Jsi připojen a bez starostí. Včetně sociálek. Ostatní campy jsou třeba levnější, ale zase třeba za sprchu na 15 minut naházíš do automatu 2US. Jinak lednice je kombinovaná a když nejsi připojen na proud nebo generátor, jde na plyn.
Mimochodem, půjčovna si nechá zaplatit 35US za doplnění propanu(při vrácení s prázdnou nádrží) přitom v campu stojí nádrž cca17US.
Jestli chceš, nech tu kontakt a já ti případně poradím. Na generátoru je počítadlo , kolik projedeš,tolik zaplatíš. Při půjčení ti napíšou do protokolu stav počitadla. A ještě jedno :-) Generátor žere jak prokoplej .
Moc užitečné rady, díky. Budu moc rád, pokud bych mohl ještě zjistit další info. Můj mail je vlasta.dostal@yahoo.com. Díky.
@Jirka: Ahoj Jirko chodis sem jeste? Chtel bych se zeptat na pár informací ohledne cestovani RVckem po USA. Diky ze info Ondra