Řízení auta a dopravní předpisy v USA

Řízení auta ve Spojených státech a v ČR se příliš neliší. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že se mi v Americe řídí mnohem líp než u nás. Silnice jsou vesměs kvalitní, značení přehledné a na každé benzínce prodávají výbornou kávu.

Silnice v USA | © David DeHetre

Základní silniční pravidla v USA

V USA se stejně jako v Česku jezdí vpravo.

Řízení osobního auta v USA vyžaduje minimální věk 18 let a řidičský průkaz skupiny B. Policisté a autopůjčovny většinou uznávají český řidičák, přesto doporučuji před vycestováním požádat o vystavení mezinárodního řidičáku. Vyřídí vám ho na úřadě na počkání za 50 Kč, platí 1 rok.

Půjčení auta v USA u lidí do 25 let je ve většině států možné pouze s přirážkou 15-25 dolarů za den pronájmu. Poplatek souvisí s vyšším rizikem vzniku škody.

Všechny osoby v autě musejí být při jízdě připoutány bezpečnostními pásy. Za užití některých dálnic a silnic se platí mýtné (toll). Běžnější je na východním pobřeží, na západním se většinou platí za projetí některých mostů či tunelů.

Rozdíly při řízení automobilu v USA a v ČR

  • Používají se imperiální jednotky
    Vzdálenosti na cedulích se zobrazují v mílích (miles), rychlost se měří v mílích za hodinu (mph). 1 míle = 1,609 km, 100 yardů = 91,44 m
    Palivo se na benzínkách prodává v gallonech. 1 gallon = 3,785 litru
    Spotřeba auta v USA se udává jako počet mil ujetých za 1 US gallon paliva (miles per gallon, zkratka mpg). Pro převod na l/100 km stačí vydělit 235 hodnotou mpg.
  • Převažují auta s automatickou převodovkou
    Téměř všechna prodávaná a půjčovaná vozidla v USA mají automatickou převodovku. V autě tak máte jen brzdový a plynový pedál, což je pohodlnější. Přečtěte si článek jak řídit automat.
  • Denní svícení není povinné
    Oproti českým zvyklostem není ve většině států nutné v průběhu dne svítit, pokud není omezená viditelnost nebo se nestmívá.
  • Semafory stojí až za křižovatkou
    Na první pohled jasný rozdíl je v semaforech, ve Spojených státech jsou umístěny až za křižovatkou. Zvyká se na to rychle.
  • Křižovatky bez stanovené přednosti v jízdě
    Na některých křižovatkách se setkáte se značkou „4 Way“ nebo „All Way“. Nedává se na nich přednost zprava, ale auta odjíždí v tom pořadí, ve kterém na křižovatku přijela.
  • Na červenou lze odbočovat vpravo
    Na světelných křižovatkách můžete odbočovat vpravo, když svítí červená. Vždy musíte dát přednost vozidlu přijíždějícímu zleva. Pravidlo neplatí v New Yorku, kde jízdu na červenou povoluje až cedule Right Turn Permitted on Red. Odbočení vpravo naopak zakazují značky No Turn on RedRight Turn Signal, kdy je nutné sledovat semafor s šipkou vpravo.
  • Za benzín se platí předem
    Ve většině států je zvykem nejprve za benzín zaplatit a až pak natankovat. Některé čerpací stanice jsou bez obsluhy, nebo se do stojanů vkládá platební karta. Návod si můžete přečíst ve článku jak natankovat v USA.
  • Předjíždění zprava je povoleno
    Na dálnicích a silnicích s více pruhy se může předjíždět zprava. Američané často nedávají blinkr při změně pruhu, buďte pozorní. Značka „Slow Traffic Keep Right“ nařizuje pomalejším vozidlům držet se vpravo.
  • Školní autobus nikdy nepředjíždějte
    Předjíždění stojícího a blikajícího školního autobusu je přísně zakázáno. Výše pokuty se liší stát od státu, obvykle se pohybuje mezi 150 a 400 $.

Silnice a dálnice v USA

V USA se používá řada různých označení pro pozemní komunikace:

  • Causeway
    Hlavní tah kombinující klasické silnice se soustavou mostů. Narazíte na ně v zavodněných oblastech, nejznámější je MacArthur Causeway v Miami.
  • Expressway
    Vysokorychlostní silnice podobné freeways. Na rozdíl od nich mohou expressways mít omezený počet úrovňových křižovatek.
  • Freeway
    Dálnice s nadjezdy a podjezdy, bez křižovatek a bez přístupu chodců nebo cyklistů. Mýtné se může, ale nemusí vybírat. Freeways jsou rychlejší a mají pojmout více aut než highways.
  • Highway
    Obecné označení pro dálnici nebo významnou silnici v rámci státu. Může mít jeden, nebo více pruhů v jednom směru a za průjezd se může vybírat mýtné. Na highway mohou být křižovatky. Dálnice vedoucí severo-jižním směrem mají liché číslo, highways spojující východ a západ sudé.
  • Interstate
    Systém mezistátních dálnic (highways), které se často táhnou přes celé USA. Interstate Highways se označují I-10, I-75 apod.
  • Parkway
    Silnice podobná Scenic Drive, obvykle tvoří příjezdovou cestu k národním a státním parkům. Vjezd nákladních vozidel bývá omezen. Parkways jsou obvykle zasazeny do hezkého prostředí, důraz je kladen na architekturu.
  • Scenic Route
    Vyhlídkové silnice ve státních a národních parcích. Často jsou velmi úzké a větší vozidla na ně nesmějí, v zimě mohou být neprůjezdné. Podél Scenic Drives bývá několik zastávek se zajímavým výhledem.
  • Thruway/Throughway
    Zpoplatněná mimoúrovňová dálnice, mýtné mohou platit jen kamióny.
  • Turnpike
    Označení pro placené dálnice v USA.

Číslo komunikace často bývá doplněno jejím směrem – north (N), east (E), south (S) a west (W). U připojovacích pruhů se používá systém zipu, kdy se střídají auta zleva a zprava. Američané jsou zvyklí systém dodržovat.

Mýtné v USA se vybírá na pár desítkách dálnic, za přejetí mostů a tunelů nebo využití vyhrazených pruhů. Několik příkladů:

  • Za přejetí mostu mezi San Franciscem a Oaklandem se platí 4-6 $.
  • Projetí vyhlídkové 17 Mile Drive v Kalifornii je zpoplaněno 9,25 $.
  • Na dálnici I-110 u Los Angeles se platí 0,25-1,40 $ za každou míli.

Dopravní značky v USA | © Petr Novák

Dopravní značení v USA

Silnice v USA jsou velmi dobře značené, barva dopravních značek má logiku:

  • Zelená – navigační cedule, ukazatele, upozornění na výjezdy z dálnic…
  • Modrá – služby pro motoristy, čerpací stanice, kempy, restaurace…
  • Červená – příkazové a zákazové značky, úprava přednosti v jízdě…
  • Bílá – dodatkové cedule, omezení a příkazy směru jízdy…
  • Žlutá – varování před křižovatkou, semafory nebo retardéry…
  • Oranžová – objížďky a upozornění související s pracemi na silnici…
  • Svítivě žlutozelená – omezení poblíž škol, pěších a cyklostezek…
  • Hnědá – navigace k turisticky zajímavým místům, památkám, kempům…
  • Růžová – varování u místa nehody, přírodní katastrofy, povodní…

Dopravní značky často doplňují dodatkové cedule, během řízení je tak vyžadována určitá znalost angličtiny. Pro některé pokyny se používají zkratky:

  • ◊ CAR POOLS ONLY vyhrazuje pruh vozidlům s dvěma a více cestujícími. V USA často v autě cestuje jen řidič, což způsobuje dopravní zácpy. Jestliže vyhrazený pruh využije řidič bez spolucestujících, hrozí mu pokuta.
  • 4 WAY nebo ALL WAY bývá u značek STOP, auta od křižovatky odjíždějí v pořadí, ve kterém k ní přijela.
  • BUMP nebo SPEED BUMP upozorňuje na hrbol nebo retardér.
  • CAUTION varuje před nebezpečím či rizikem.
  • DETOUR značí objížďku.
  • NO TURN ON RED ruší možnost odbočovat vpravo na červenou.
  • ONE WAY upozorňuje na jednosměrku.
  • PED XING nebo XING značí přechod pro chodce (pedestrian crossing).
  • WORK AREA informuje o probíhající práci na silnici.

Maximální povolená rychlost v USA | © Petr Novák

Maximální povolená rychlost v USA

Nejvyšší povolená rychlost se v jednotlivých státech USA se liší.

V porovnání s Českem se může zdát velmi nízká, jen na jediné dálnici v Texasu je povolena rychlost 85 mph (137 km/h). Na dálnicích na východě USA se povětšinou jezdí do 70 mph (113 km/h), na západě do 75 mph (121 km/h).

Překročení rychlosti na dálnici o cca 10 mph bývá tolerováno, při citelnějším prohřešku můžete hned další den očekávat předvolání k soudnímu líčení. Průměrná výše pokuty za překročení rychlosti v USA je 150 dolarů.

Na okresních silnicích bývá nejvyšší povolená rychlost 55-70 mph, v obytných zónách 15-45 mph. Pokuty za rychlou jízdu bývají pro menší města vítaným zdrojem příjmů, měření rychlosti jsou častá.

Jak postupovat, když vás v USA zastaví policie

Američtí policisté se při překročení rychlosti nebo jiném porušení předpisů zavěsí za sledované vozidlo a rozblikají majáky.

Řidič je povinen neprodleně zastavit u krajnice a v klidu vyčkat s rukami volně položenými na volantu na příchod policisty. Nervozita a přehrabávání v kastlíku nebo v kabelce situaci akorát zhoršují.

Policista za vámi zastaví, vystoupí a přes otevřené okénko vás požádá o řidičský průkaz a doklady o vozidla. Proces se může jevit příliš tvrdě, nicméně je nutné plnit pokyny. Pokud jste neporušili zákon, nemusíte mít strach.

Na odlehčení historka jednoho známého, který během studií jel z Montany do Kalifornie. Kdesi na půli cesty zahlédl ve zpětném zrcátku blikající policejní auto. Zastavil u krajnice, s rukama na volantu vyčkal příchodu policisty a poté mu podal český řidičák. Policista ho po chvíli pečlivého zkoumání vrátil a se silným americkým přízvukem dodal: „Pšiště jeď-te po-ma-leji!“

Diskuze k článku (107 komentářů)

BenJoe (5)
6.4.2018
22:42

@Franta: Dobře, ale to by mě teda zajímalo, jak se v americe říká té ulici, která nemá stopku a ústí do křižovatky, kde ostatní tři vjezdy stopku mají? Pro mě, jako evropana, je to prostě hlavní. Téměř všichni, co po ní přijížděli se chovali, jako by byli „na hlavní“, z čehož jsem usoudil, že mají přednost a proto jsem se nikomu přijíždějícímu odtud před čumák necpal, i když jsem byl v té křižovatce nakrásně dřív. Vzhledem k tomu, že tato „hlavní“ byla dost frekventovaná, byla někdy trochu fuška, pamatovat si, v jakým pořadí jsme přijeli z těch třech směrů, kde ta stopka byla, ale až na nějaké výjimky to fungovalo dobře.

Odpovědět
Franta (2770)
7.4.2018
10:07

@BenJoe:
Tak máš pravdu ty. Já měl do teď za to že 3-way stop je klasické téčko a 4-way stop je kříž. A ona je i křižovatka do kříže, kdy tři směry mají stopku a čtvrtý ne. Ale nikdy jsem ji naživo neviděl.

Odpovědět
Mesi (618)
7.4.2018
19:21

@Franta: @Franta: Je potreba koukat i na ostatni ulice, nejen na svoji znacku, a presvedcit se, ze vsichni ostatni maji na silnici take nakreslenou caru k zastaveni. Jsou krizovatky, kde jeden smer stopku nema. To byva hlavne tesne za velkou krizovatkou, aby z toho smeru nestaly auta az do te krizovatky za nimi.

Odpovědět
Mesi (618)
7.4.2018
19:25

@Lukáš: Naprosty souhlas. Prestoze jsou Americane v podstate (velmi) spatni ridici, tak ridi lepe, nez Cesi. Ta veta na prvni pohled nedava smysl, ale po zamysleni se nad ni to zacvakne. (Cesi jsou lepsi ridici, ale sveho umu zneuzivaji k jezdeni jako prasata)

Odpovědět
Mesi (618)
7.4.2018
19:28

@JorckCherry: Zakazano to neni. Jedine, co mne napada, ze dotycny se nekde docetl o zakazu couvani do parkovaciho mista. Nekde je parkovani povolenou pouze cumakem dovnitr.

Odpovědět
Franta (2770)
7.4.2018
19:43

@JorckCherry: @Mesi:
Pravda. Třeba abys nesmrděl výfukem na chodník.

Odpovědět
BenJoe (5)
8.4.2018
2:52

@Mesi: Pravda. A další důvod proč nedat stopku do křižovatky z jednoho směru může být nedaleký železniční přejezd. Takovou jsem taky projížděl, ale ta byla uživatelsky přívětivější, protože měla pod stopkou dodatkovou tabulku: „Traffic from left does not stop“.

Odpovědět

Přispějte svým dotazem nebo osobní zkušeností

Než se na něco zeptáš, přečti si prosím článek a předchozí komentáře. Všechny nové příspěvky osobně kontroluji, reklamu, spam a sprosťárny hned mažu.