Řízení auta a dopravní předpisy v USA

Řízení auta ve Spojených státech a v ČR se příliš neliší. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že se mi v Americe řídí mnohem líp než u nás. Silnice jsou vesměs kvalitní, značení přehledné a na každé benzínce prodávají výbornou kávu.

Silnice v USA | © David DeHetre

Základní silniční pravidla v USA

V USA se stejně jako v Česku jezdí vpravo.

Řízení osobního auta v USA vyžaduje minimální věk 18 let a řidičský průkaz skupiny B. Policisté a autopůjčovny většinou uznávají český řidičák, přesto doporučuji před vycestováním požádat o vystavení mezinárodního řidičáku. Vyřídí vám ho na úřadě na počkání za 50 Kč, platí 1 rok.

Půjčení auta v USA u lidí do 25 let je ve většině států možné pouze s přirážkou 15-25 dolarů za den pronájmu. Poplatek souvisí s vyšším rizikem vzniku škody.

Všechny osoby v autě musejí být při jízdě připoutány bezpečnostními pásy. Za užití některých dálnic a silnic se platí mýtné (toll). Běžnější je na východním pobřeží, na západním se většinou platí za projetí některých mostů či tunelů.

Rozdíly při řízení automobilu v USA a v ČR

  • Používají se imperiální jednotky
    Vzdálenosti na cedulích se zobrazují v mílích (miles), rychlost se měří v mílích za hodinu (mph). 1 míle = 1,609 km, 100 yardů = 91,44 m
    Palivo se na benzínkách prodává v gallonech. 1 gallon = 3,785 litru
    Spotřeba auta v USA se udává jako počet mil ujetých za 1 US gallon paliva (miles per gallon, zkratka mpg). Pro převod na l/100 km stačí vydělit 235 hodnotou mpg.
  • Převažují auta s automatickou převodovkou
    Téměř všechna prodávaná a půjčovaná vozidla v USA mají automatickou převodovku. V autě tak máte jen brzdový a plynový pedál, což je pohodlnější. Přečtěte si článek jak řídit automat.
  • Denní svícení není povinné
    Oproti českým zvyklostem není ve většině států nutné v průběhu dne svítit, pokud není omezená viditelnost nebo se nestmívá.
  • Semafory stojí až za křižovatkou
    Na první pohled jasný rozdíl je v semaforech, ve Spojených státech jsou umístěny až za křižovatkou. Zvyká se na to rychle.
  • Křižovatky bez stanovené přednosti v jízdě
    Na některých křižovatkách se setkáte se značkou „4 Way“ nebo „All Way“. Nedává se na nich přednost zprava, ale auta odjíždí v tom pořadí, ve kterém na křižovatku přijela.
  • Na červenou lze odbočovat vpravo
    Na světelných křižovatkách můžete odbočovat vpravo, když svítí červená. Vždy musíte dát přednost vozidlu přijíždějícímu zleva. Pravidlo neplatí v New Yorku, kde jízdu na červenou povoluje až cedule Right Turn Permitted on Red. Odbočení vpravo naopak zakazují značky No Turn on RedRight Turn Signal, kdy je nutné sledovat semafor s šipkou vpravo.
  • Za benzín se platí předem
    Ve většině států je zvykem nejprve za benzín zaplatit a až pak natankovat. Některé čerpací stanice jsou bez obsluhy, nebo se do stojanů vkládá platební karta. Návod si můžete přečíst ve článku jak natankovat v USA.
  • Předjíždění zprava je povoleno
    Na dálnicích a silnicích s více pruhy se může předjíždět zprava. Američané často nedávají blinkr při změně pruhu, buďte pozorní. Značka „Slow Traffic Keep Right“ nařizuje pomalejším vozidlům držet se vpravo.
  • Školní autobus nikdy nepředjíždějte
    Předjíždění stojícího a blikajícího školního autobusu je přísně zakázáno. Výše pokuty se liší stát od státu, obvykle se pohybuje mezi 150 a 400 $.

Silnice a dálnice v USA

V USA se používá řada různých označení pro pozemní komunikace:

  • Causeway
    Hlavní tah kombinující klasické silnice se soustavou mostů. Narazíte na ně v zavodněných oblastech, nejznámější je MacArthur Causeway v Miami.
  • Expressway
    Vysokorychlostní silnice podobné freeways. Na rozdíl od nich mohou expressways mít omezený počet úrovňových křižovatek.
  • Freeway
    Dálnice s nadjezdy a podjezdy, bez křižovatek a bez přístupu chodců nebo cyklistů. Mýtné se může, ale nemusí vybírat. Freeways jsou rychlejší a mají pojmout více aut než highways.
  • Highway
    Obecné označení pro dálnici nebo významnou silnici v rámci státu. Může mít jeden, nebo více pruhů v jednom směru a za průjezd se může vybírat mýtné. Na highway mohou být křižovatky. Dálnice vedoucí severo-jižním směrem mají liché číslo, highways spojující východ a západ sudé.
  • Interstate
    Systém mezistátních dálnic (highways), které se často táhnou přes celé USA. Interstate Highways se označují I-10, I-75 apod.
  • Parkway
    Silnice podobná Scenic Drive, obvykle tvoří příjezdovou cestu k národním a státním parkům. Vjezd nákladních vozidel bývá omezen. Parkways jsou obvykle zasazeny do hezkého prostředí, důraz je kladen na architekturu.
  • Scenic Route
    Vyhlídkové silnice ve státních a národních parcích. Často jsou velmi úzké a větší vozidla na ně nesmějí, v zimě mohou být neprůjezdné. Podél Scenic Drives bývá několik zastávek se zajímavým výhledem.
  • Thruway/Throughway
    Zpoplatněná mimoúrovňová dálnice, mýtné mohou platit jen kamióny.
  • Turnpike
    Označení pro placené dálnice v USA.

Číslo komunikace často bývá doplněno jejím směrem – north (N), east (E), south (S) a west (W). U připojovacích pruhů se používá systém zipu, kdy se střídají auta zleva a zprava. Američané jsou zvyklí systém dodržovat.

Mýtné v USA se vybírá na pár desítkách dálnic, za přejetí mostů a tunelů nebo využití vyhrazených pruhů. Několik příkladů:

  • Za přejetí mostu mezi San Franciscem a Oaklandem se platí 4-6 $.
  • Projetí vyhlídkové 17 Mile Drive v Kalifornii je zpoplaněno 9,25 $.
  • Na dálnici I-110 u Los Angeles se platí 0,25-1,40 $ za každou míli.

Dopravní značky v USA | © Petr Novák

Dopravní značení v USA

Silnice v USA jsou velmi dobře značené, barva dopravních značek má logiku:

  • Zelená – navigační cedule, ukazatele, upozornění na výjezdy z dálnic…
  • Modrá – služby pro motoristy, čerpací stanice, kempy, restaurace…
  • Červená – příkazové a zákazové značky, úprava přednosti v jízdě…
  • Bílá – dodatkové cedule, omezení a příkazy směru jízdy…
  • Žlutá – varování před křižovatkou, semafory nebo retardéry…
  • Oranžová – objížďky a upozornění související s pracemi na silnici…
  • Svítivě žlutozelená – omezení poblíž škol, pěších a cyklostezek…
  • Hnědá – navigace k turisticky zajímavým místům, památkám, kempům…
  • Růžová – varování u místa nehody, přírodní katastrofy, povodní…

Dopravní značky často doplňují dodatkové cedule, během řízení je tak vyžadována určitá znalost angličtiny. Pro některé pokyny se používají zkratky:

  • ◊ CAR POOLS ONLY vyhrazuje pruh vozidlům s dvěma a více cestujícími. V USA často v autě cestuje jen řidič, což způsobuje dopravní zácpy. Jestliže vyhrazený pruh využije řidič bez spolucestujících, hrozí mu pokuta.
  • 4 WAY nebo ALL WAY bývá u značek STOP, auta od křižovatky odjíždějí v pořadí, ve kterém k ní přijela.
  • BUMP nebo SPEED BUMP upozorňuje na hrbol nebo retardér.
  • CAUTION varuje před nebezpečím či rizikem.
  • DETOUR značí objížďku.
  • NO TURN ON RED ruší možnost odbočovat vpravo na červenou.
  • ONE WAY upozorňuje na jednosměrku.
  • PED XING nebo XING značí přechod pro chodce (pedestrian crossing).
  • WORK AREA informuje o probíhající práci na silnici.

Maximální povolená rychlost v USA | © Petr Novák

Maximální povolená rychlost v USA

Nejvyšší povolená rychlost se v jednotlivých státech USA se liší.

V porovnání s Českem se může zdát velmi nízká, jen na jediné dálnici v Texasu je povolena rychlost 85 mph (137 km/h). Na dálnicích na východě USA se povětšinou jezdí do 70 mph (113 km/h), na západě do 75 mph (121 km/h).

Překročení rychlosti na dálnici o cca 10 mph bývá tolerováno, při citelnějším prohřešku můžete hned další den očekávat předvolání k soudnímu líčení. Průměrná výše pokuty za překročení rychlosti v USA je 150 dolarů.

Na okresních silnicích bývá nejvyšší povolená rychlost 55-70 mph, v obytných zónách 15-45 mph. Pokuty za rychlou jízdu bývají pro menší města vítaným zdrojem příjmů, měření rychlosti jsou častá.

Jak postupovat, když vás v USA zastaví policie

Američtí policisté se při překročení rychlosti nebo jiném porušení předpisů zavěsí za sledované vozidlo a rozblikají majáky.

Řidič je povinen neprodleně zastavit u krajnice a v klidu vyčkat s rukami volně položenými na volantu na příchod policisty. Nervozita a přehrabávání v kastlíku nebo v kabelce situaci akorát zhoršují.

Policista za vámi zastaví, vystoupí a přes otevřené okénko vás požádá o řidičský průkaz a doklady o vozidla. Proces se může jevit příliš tvrdě, nicméně je nutné plnit pokyny. Pokud jste neporušili zákon, nemusíte mít strach.

Na odlehčení historka jednoho známého, který během studií jel z Montany do Kalifornie. Kdesi na půli cesty zahlédl ve zpětném zrcátku blikající policejní auto. Zastavil u krajnice, s rukama na volantu vyčkal příchodu policisty a poté mu podal český řidičák. Policista ho po chvíli pečlivého zkoumání vrátil a se silným americkým přízvukem dodal: „Pšiště jeď-te po-ma-leji!“

25. května 2016 Petr Novák , , ,

Diskuze k článku (139 komentářů)

BenJoe (5)
6.4.2018
22:42

@Franta: Dobře, ale to by mě teda zajímalo, jak se v americe říká té ulici, která nemá stopku a ústí do křižovatky, kde ostatní tři vjezdy stopku mají? Pro mě, jako evropana, je to prostě hlavní. Téměř všichni, co po ní přijížděli se chovali, jako by byli „na hlavní“, z čehož jsem usoudil, že mají přednost a proto jsem se nikomu přijíždějícímu odtud před čumák necpal, i když jsem byl v té křižovatce nakrásně dřív. Vzhledem k tomu, že tato „hlavní“ byla dost frekventovaná, byla někdy trochu fuška, pamatovat si, v jakým pořadí jsme přijeli z těch třech směrů, kde ta stopka byla, ale až na nějaké výjimky to fungovalo dobře.

Odpovědět
Franta (3243)
7.4.2018
10:07

@BenJoe:
Tak máš pravdu ty. Já měl do teď za to že 3-way stop je klasické téčko a 4-way stop je kříž. A ona je i křižovatka do kříže, kdy tři směry mají stopku a čtvrtý ne. Ale nikdy jsem ji naživo neviděl.

Odpovědět
Mesi (681)
7.4.2018
19:21

@Franta: @Franta: Je potreba koukat i na ostatni ulice, nejen na svoji znacku, a presvedcit se, ze vsichni ostatni maji na silnici take nakreslenou caru k zastaveni. Jsou krizovatky, kde jeden smer stopku nema. To byva hlavne tesne za velkou krizovatkou, aby z toho smeru nestaly auta az do te krizovatky za nimi.

Odpovědět
Mesi (681)
7.4.2018
19:25

@Lukáš: Naprosty souhlas. Prestoze jsou Americane v podstate (velmi) spatni ridici, tak ridi lepe, nez Cesi. Ta veta na prvni pohled nedava smysl, ale po zamysleni se nad ni to zacvakne. (Cesi jsou lepsi ridici, ale sveho umu zneuzivaji k jezdeni jako prasata)

Odpovědět
Mesi (681)
7.4.2018
19:28

@JorckCherry: Zakazano to neni. Jedine, co mne napada, ze dotycny se nekde docetl o zakazu couvani do parkovaciho mista. Nekde je parkovani povolenou pouze cumakem dovnitr.

Odpovědět
Franta (3243)
7.4.2018
19:43

@JorckCherry: @Mesi:
Pravda. Třeba abys nesmrděl výfukem na chodník.

Odpovědět
BenJoe (5)
8.4.2018
2:52

@Mesi: Pravda. A další důvod proč nedat stopku do křižovatky z jednoho směru může být nedaleký železniční přejezd. Takovou jsem taky projížděl, ale ta byla uživatelsky přívětivější, protože měla pod stopkou dodatkovou tabulku: „Traffic from left does not stop“.

Odpovědět
Kaiser (1)
8.5.2018
18:35

Moje zkušenosti s řízením v USA – Zlaté ČR. V USA nikdo nedodržuje rychlost, jedu 70 na 65 a každej mi bere ve vysoké rychlosti. Jezdí tak 85. Na vícepruhové dalnici tě nikdo nepustí vedle i když blikáš a najíždíš, ten člověk by se klidně nechal nabourat než aby tě pustil do pruhu. Nejhorší to je když potřebujete sjet..nikdo vás na sjezd pruh nepustí a tak musíte div ne zastavit na dalnici a prostě čekat až se objeví mezera do které to střelíte. Řídí se tu strašně rychle, dost ostře a pěkně nebezpečně. Suburbany a F250 pickupy předjíždí i v zatáčkách z kopce, nedávno mi jeden takovej málem sestřelil. Blinkry miminalně, zipován neznají, plná čára? Co to je?. Rychlostní značky? Nějaká čísla jen…jeee to až zas někdo bude nadávat jak se v ČR řídí nahovno tak ho pošlu do ameriky.

Odpovědět
Franta (3243)
8.5.2018
19:08

@Kaiser:
Kde jezdíš? Řídil jsem na Floridě, Hawaii, v Michiganu a Kalifornii (cca rok v kuse) a tvé zkušenosti nemohu potvrdit. Snad jen ten blinkr občas nepoužívají.

Odpovědět
Lukáš (311)
8.5.2018
21:30

@Kaiser:
Kde jsi jezdil?
Takové zkušenosti jsou přesně opačné než které mám já a to jsem projel v USA 20 států, včetně měst jako NY, Miami, Washington DC, SF, LA, i Las Vegas.
Já tam zase místním domorodcům v půčovně při vracení auta tvrdil, jak se mi jezdilo krásně v klidu, ostatní řidiči ohleduplní a že v ČR je to jak v džungli :)

Odpovědět
Mesi (681)
9.5.2018
4:26

@Kaiser: Jsi na spravnem foru? Pises o USA? Krome blinkru naprosto opacne zkusenosti a to tu mam najezdeny statisice mil. Rychlost v Kalifornii ano, jezdi se cca 10 mil nad limit, pokud tak jede vetsina, pokud ne, tak si malokdo dovoli vycnivat. Pousteni z pruhu do pruhu snad ani nemuze byt jednodussi, nefunguje pouze, pokud ridic vedle nedava pozor (samozrejme tu jsou i blbci jako vsude, kteri proste musi byt o 5 metru vepredejc). Pousteni do krajniho pruhu kvuli opusteni dalnice je tu zazite jako neco automatickeho, protoze to potrebuje kazdy, takze automaticky pousteji. Rizeni rychle, ostre a nebezpecne??? Maximalne tak nepozorne, ale urcite ne ostre a nebezpecne (krome nemalo ridicek – ano, vazne pisu ridicek – ty nekdy postradaji pud sebezachovy). Zip snad nikde nefunguje lepe nez v USA, snad jedine v Nemecku. Mam pocit, ze jsi cestoval na trase srazu klubu tragickych ridicu :o))))))
Ale celkove jsou Cesi lepsi ridici (mam na mysli ridicske umeni), na silnici se ale chovaji mnohem, mnohem hure nez Americane. A to podepisu vlastni krvi. Jo, za pouzivani blinkru bych tu byl vazne rad, nastesti je to to nejhorsi, co tu clovek vetsinou potka.

Odpovědět
Lukáš (311)
10.5.2018
16:38

@Mesi:
Ještě bych zmínil tu automatickou ohleduplnost amerických řidičů, která by v ČR zachránila nemálo životů každý rok…a to konkrétně pokud má na dálnici někdo problém a stojí v odstavném pruhu nebo i mnohem dál až v travnatém pásu i několik metrů od dálnice, stejně VŠICHNI předmnou dané místo objedou – uhnou do druhého pruhu.
To se mi vážně moc líbilo, viděl jsem to hlavně na východě.
Když naopak vidím u nás v ČR ty sebevrahy jak odstaví auto, ani nezapnou blinkry a bez vesty obchází vůz, vedle nich projíždí potencionální vrazi 1 metr od nich 150km/h…tak je mi z toho zle.

Další případ jak jsou US řidiči ochotní: v Idaho na benzínce jsem si vlez pod auto přikurtovat stahovací páskou natrhlý plastový kryt na podběhu, za jízdy mlátil do auta…hned u mě zastavil jeden řidič a jestli nepotřebuji pomoct nebo nějaké nářadí.
Poté jsem si v národním parku zabouchl klíče v autě, zastavila paní a hned mi zavolala pomoc od AAA, za 20 dolarů otevřeno bez poškození :)

Odpovědět
Petr (12)
22.5.2018
12:16

Dovolím si přidat vlastní názor a zkušenost.
Američtí řidiči jsou ohleduplnější než ti čeští a opravdu to nejsou takoví sebevrazi jako ti naši. (nějaký ten vůl se však najde všude)
Souhlasím s tím, že naopak češi jsou mnohem lepší řidiči. Kolikrát jsem zažil při zipováni nebo při pomalé jízdě, že pokud se chce američan zařadit do vedlejšího pruhu, tak najede napřímo a zustane prdelí trčet do vedlejšího pruhu( to je v autoškole neučí si nadjet a pak to srovnat??)
O parkování ani nemluvě. Pro američana je ideál automat a rovná silnice bez zatáček, kde se ovšem bude chovat ohleduplněji, než většina čechů a pokud vyhodíte blinkr tak vás každý pustí. ( to osobně byl pro mě obrovský benefit oproti řízení v čr)
Poslední věc co nechápu a už to tady někdo zmiňoval, je ta, že většina řidičů jedoucí v pravém (rychlejším pruhu) Vás prostě nepustí ( kolikrát jsem schválně problikával a jednou i zatroubil), i na 2proudové dálnici se da předjet z leva, ale při několikahodinové cestě je to už otrava. A to přitom mají cedule, že je pravý pruh pro rychlejší.
Kapitola sama o sobě je třeba v horách na silnici, kde se blbě přejíždí a někdo před vámi jede jak posranej, k tomu tam mají super věc, odstavné pruhy, kde má pomalější sjet a pustit rychlejšího, jenže to taky nedělá každý.
Omlouvám se za slohovku :)
Každopádně se mi lépe řídí v USA.

Odpovědět
Mesi (681)
23.5.2018
7:02

@Petr: :o) ne, v autoskole je to neuci, protoze ji nemaji povinnou, pokud nejsou nezletili. Osobne to povazuji za chybu, protoze takto rodice uci deti sve chyby. Najde se tu plno veci, ktere cloveka vnitrne stvou, ale pouze do te chvile, nez si uvedomi, ze pokud ho stvou pouze takove malickosti, tak je to vlastne OK. Narozdil od CR. Pravda, ze pokud do hor (nebo kamkoliv, kde je v kazem smeru pouze jeden pruh a jsou zatacky) prijede nekdo z mesta, tak casto jede jako pripo… Ale na druhou strnu, ostatni za nim proste jedou jeho tempem a jsou v klidu. Pokud nezastavi na tom odstavnem pruhu, vestinou staci probliknout nebo kratce zatroubit, protoze casto proste jen nesleduji, co se deje za nimi.

Odpovědět
Tomáš R. (8)
23.5.2018
8:32

@Kaiser: Je pravda, že nedodržování rychlosti mě dost překvapilo. Na Freeway jsem byl na limitu suverénně nejpomalejší, na highway skoro taky :-) ale zde si předjíždět dovolil málokdo. Až jsme si se ženou říkali, že jsme pěkný špunti dopravy. Ale člověk se časem přizpůsobí a jede s ostatními. Nicméně Amíci mi přijdou skutečně poměrně ohleduplní a předvídaví, bez agrese. Nikde jsem neměl problém přejíždět z pruhů nebo na nájezdy skoro v poslední chvíli podle navigace nebo v ulicích v městech. Ani když jsem zůstal stát při odbočování vpravo na červenou, tak nikdo nebláznil (člověk to prostě nemá zažité). V Čechách se za volantem člověk bojí, v USA jsem si to užíval.

Odpovědět
Marty (7)
8.6.2018
18:04

Například těch 70 mph je pouze nejvyšší limit a ve městě se takhle může lítat? :D
Mohl by mi, prosím, někdo dát odkaz na stránku, kde by byla komplet všechna pravidla silničního provozu? Česká pravidla mám v malíku, tak bych si rád prostudoval trochu hlouběji i ty americká. Jen z těch pár věcí, co se tu píše, se mi naše pravidla zdají o dost lepší – ovšem jako spousta věcí… :D

Odpovědět
Marty (7)
8.6.2018
18:07

@Marty: Mimochodem, tohle je realita? :DD https://www.youtube.com/watch?v=a3Xf3wXRfbc

Odpovědět
Franta (3243)
8.6.2018
18:41

@Marty:
Limit je daný značkou a ve městě ho doporučuji dodržovat.
Třeba takhle vypadá kalifornská učebnice. Já se z ní učil 2002.
Další dopravky nejdeš tady.

To video bude asi z dobré.

Odpovědět
Mesi (681)
11.6.2018
5:20

@Marty: Ne, to neni realita, ale hezky vyuzite video z NY, ktery si zije tak trochu vlastnim zivotem, ale bezne to neni. Ucebnici pravidel najdes na strankych DMV jednotlivych statu nebo i jako aplikaci pro mobil vcetne testu. Ve meste byva nejvyssi rychlost 45 mph, bezna je 35, v obytnych zonach 25.

Odpovědět

ahoj , dostal jsem pokutu za Open container v californii a policista rikal, ze pokud ji nezaplatim, mohl bych mit problem v budoucnu s vizy do usa i do jinych zemi. Kdyz jsem se ted podival na ten jejich web chteji 355 usd. Maji ale spatne uvedene me jmeno a krome cisla ridicaku a data narozeni na tom ticketu nic jineho neni. Platili byste to nebo se na to mam vykaslat? diky za info , jinak amerika je bozi , byl jsem tam poprve a jeste bych urcite nekdy chtel jet znovu nebo alespon do kanady.

Odpovědět
Martin (1)
18.8.2018
17:40

@Franta:
Ahoj, jak jsi delal road test? Me ted vyhodili, ze jsem po parkovisti jel 25 a ze se muze 20. Ale znacka tam neni a ma tam platit to co na silnici. Jsem v PA.

Odpovědět
Franta (3243)
18.8.2018
18:36

@Martin:
V okolí DMV ve Walnut Creek v Kalifornii. Jediné, co mi zkoušející vytkla byly malé rozestupy při stání v koloně na křižovatce a že jsem občas zastavil až za bílou čárou, ale dala mi to. Jízdy byly „napoprvé“, nejdřív jsem přijel kámošovou Audi 5000, ale on neměl ještě hotový převod od původního majitele a pojistka taky nic moc, takže se mnou odmítla jet. Proto jsem se přeobjednal a příště přijel Fordem Thunderbird osmé generace, takže jízda ve velkém stylu. Test jsem dělat 3x, tenkrát nebyla má angličtina moc dobrá (vlastně není pořád), takže jsem některé odpovědi +/- tipoval. :-)

Jak to mají v PA netuším, ale možná na to měla vliv čtvrť, kde to parkoviště bylo, blízká škola, nákupní zóna… Kdybych nečetl handbook, tak bych třeba nevěděl, jak se parkuje, kolik musím nechat místa od chodníku.

Odpovědět
Nawg (26)
20.8.2018
12:37

Prosím vás, mal by som opäť pár vecí :) :

Platí tak ako u nás, že ak si v meste a nie je nikde žiadna značka maximálnej rýchlosti tak platí určitá rýchlosť? (Na Slovensku 50 kmh) Alebo je vždy daná maximálne rýchlosť na každej ceste? Ja osobne budem riadiť auto v Kalifornii a v Nevade je tam nejaká všeobecná maximálna rýchlosť v meste, ak teda nehovorí niečo značka?

Na Slovensku platí že po križovatke sa ruší platnosť predchádzajúcej maximálne povolenej rýchlosti, platí niečo také aj v Amerike – v Kalifronii, v Arizone?

Každá križovatka býva nejako označená, nie? Pretože ako sa v diskusii hovorilo, neexistuje tu pravidlo pravej ruky. Takže musí byť označená aspoň, že kto prvý príde na križovatku, prvý z križovatky odíde. Alebo je tá značka, kto prvý príde len z dvoch smerov a ostatné smery sú vlastne ako hlavná cesta u nás.

Platí tu, že keď odbočujem vľavo tak dávam prednosť protiidúcemu vozidlu? Alebo to teda vyrieši označená križovatka a taká situácia ani nenastane, čiže to vyriešia semafóry (doľava je vždy zelená šípka a teda idem rovno doľava a protiidúce vozidla stoja), alebo to vyriešia značky že kto prvý príde na križovatku, prvý odíde z križovatky?

Ďakujeeeem.

Odpovědět
Robo (52)
20.8.2018
13:01

@Nawg: Velmi to komplikujes…… moja skusenost

a/ rychlost mas pisanu vzdy a vsade, alebo sa jednoducho rychlejsie neda ist…. po velkej krizovatke mimo mesta mas ryhclost pisanu vzdy
b/ krizovatku, pokial nebol semafor som videl 2 druhy a to.. stopka bola z kazdej strany (all way) a tam plati pravidlo, skor pride skor ide, cize ziadne prednosti zprava a podobne alebo stopky boli iba z malych ciest pri pripajani sa na hlavnu…. tam zastavis a pustis auta na hlavnej

jasne ze plati, ze ak odbocujes vlavo davas prednost protiiducim autam (neplati na krizovatke typu stop all way), ale na semaforoch (pokial nemas sipku) alebo ak si na hlavnej (nie je tam nijaka znacka)

a este plati, ze mozes odbocit vpravo na cervenu, ked najprv zastanes. ak sa to neda, mas napisane no turn on red

Odpovědět
Kuba (82)
20.8.2018
13:22

@Nawg:
Přidávám svoje postřehy, ovšem dopředu varuju, že je to pouze na základě řízení v USA, autoškolou jsem tam neprošel :)

Maximální rychlosti – všude jsem se setkal se značkou upravující maximální rychlost. Ve městech většinou 25 nebo 35 mph. Nicméně fakt si nevybavuju, že by někde nebyla. Snad za každou křižovatkou i po nájezdech na highway/freeway jsou pak vždycky značky s max. rychlostí.

Na křižovatce bývá klasická značka Stop s dodatkovou tabulí 4-way. Což znamená, že kdo dřív přijde, dřív jede. Každopádně řidiči v USA jsou hodně ohleduplní a snad vždycky si i ukážou, kdo jede.

Odbočení vlevo stejné jako u nás, tj. dáváš přednost protijedoucím. Semafory jsou různé, tj. někde je přímo šipka na odbočení doleva (pak můžeš jet), jinde pouze zelená, tudíž dáváš přednost protijedoucím.

Pokud si chceš být jistý, tak Mesi výše píše, že jdou stáhnout pravidla po jednotlivých státech. Obecně bych se ale řízení vůbec nebál. Mimo velká města (LA, SF, apod.) je to úplná pohoda a i v těhle městech, až na to, že je doprava opravdu hustá se jede o poznání líp než např. v Praze nebo na D1.

Odpovědět
Franta (3243)
21.8.2018
1:01

@Nawg:
Já jen doplním. Kdybys jel někdy večer nebo v noci, tak na některých křižovatkách se světly můžeš vidět, že stále bliká červená. To znamená to samé, jako by tam byla značka STOP. Červená bliká pro všechny směry, je to tedy STOP all way. Takže musíš zastavit, dát přednost, pokud je třeba a můžeš jet dál.
Pokud takto bliká oranžová, tak musíš jet křižovatkou opatrně.
Také pozor na to, že semafory bývají až za křižovatkou, případně visí nad ní. Jsou tak sice dobře vidět a nemusíš si kroutit hlavu přes čelní okno, ale nezkušený řidič, zvyklý od nás, může zastavit „u semaforu“ a rázem stojí uprostřed křižovatky. :-) V tomto případě to nebyl takový problém, ale na na klasické X křižovatce už by hodně překážel. Být tam policajt, tak má ten v BMW jízdu na červenou, blokování křižovatky, stání na přechodu…

Já sice mám kalifornský řidičák (už propadlý), ale moc si toho už nepamatuji.

Odpovědět
Mesi (681)
22.8.2018
3:38

@Nawg: 1) ano, rychlost je predepsana, ale neni potreba si to pamatovat, protoze znacky jsou skoro vsude. Ale v zasade: v obytne ctvrti, v okoli skoly (znaceno znackou a oranzovymi prechody) a v prumyslovych zonach je limit 25 mph. Dalnice v CA maji limit 65 mph v aglomeracich, 70 vetsinou mimo aglomerace. V Arizone je limit vyssi. V podstate v CA plati, ze pokud jedes s ostatnimi, tak te nikdo stavet nebude, protoze provoz plyne. Neni dobre vycnivat z davu. Vetsinou je OK ve meste 5 mph navic, na dalnici o 10 mph.
2) Krizovatka znacku nerusi.
3) Ne, kazda krizovatka oznacena neni. Pokud je oznacena, mas jasno. Dale muze byt ze vsech stran STOP, pak se projizdi v poradi, v jakem se ke krizovatce prijelo. Nebo tam znacka neni a musis sledovat, jestli mas na zemi bily pruh nebo ne. Pokud ne, tak jedes po hlavni, v tom pripade ten pruh maji postranni ulice. Dali moznost je krizovatka „T“ – bud je oznacena, pak neni problem nebo neni a pak ma prednost ten, kdo jede po jejim vrcholu.
4) odbocovani vlevo: semafor s sipkou je jasny. Semafor bez sipky take (stejne jako v Evrope), bez semaforu na „T“ davas prednost tem na vrcholu T, pokud jedes po vrcholu a odbocujes vlevo, davas prednost protijedoucimu. V pripade stopek, plati poradi, v jakem jste prijeli, takze proste odbocis, az na tebe prijde rada.
5) Odbocovani vpravo na cervenou: zastavit, potom teprve jet. Pozor na chodce.
6) Odbocovani v pruzich: Pokud je pouze jeden odbocovaci pruh, muzes po odboceni vjet do jakehokoliv pruhu. Pokud je vice odbocovacich pruhu, musis se zaradit do stejneho pruhu, ze ktereho vyjizdis (vyjizdim z leveho, zaradim se do leveho, z druheho do druheho atd. Stejne tak odboceni doprava) – pozor, mnoho Americanu tohle pravidlo nezna a vjedou ti pred nos, davej bacha. Vseobecne plati, ze Americane pravidla neznaji, ale presto ridi lip nez Cesi.
6) Matouci muze byt blikajici cervena, ktera znamena STOP & GO. Ten zadrhel je na zeleznicnich prejezdech, kde cervena take blika, ale nesmis se rozjet, dokud neprestane. Pozor, tohle Americane take nevedi a rozjizdeji se okamzite, jak se zvednou zavory. Na rozdil od Evropy, autobusy a nakladaky musi pred kazdym prejezdem zastavit.

Odpovědět
Radek (6)
25.9.2018
15:23

Zdravím , mužete mi prosím poradit kolik se cca platí za mýtné v Miami – cestou z letiště do centra ? Díky

Odpovědět
Lukáš (311)
26.9.2018
10:25

@Radek:
Mýtné? Uvnitř Miami se placená silnice I-95 dá dobře objet.
Já z letiště do Miami Beach jeszdil přes 36th ulici…aspoň uvidíš pravé Miami a ne jen ty naleštěné domy a hotely z televize :)

Odpovědět
Vašek (59)
13.10.2018
2:42

Jak je to v USA s dětskými sedačkami? Jsou tam povinné jako u nás? Dá se sedačka půjčit v autopůjčovně?

Odpovědět
Robo (52)
13.10.2018
13:49

@Vašek: Ahoj. Keď som zisťoval, tak je povinná do 6 rokov a 140cm

Odpovědět
Franta (2)
13.10.2018
23:07

@Vašek:
Pokud dítě dáváš do sedačky tady, tak to dělej i jinde. Určitě to neděláš jen kvůli předpisům, ale hlavně kvůli jeho bezpečí.
Jinak koukni na DMV stránku státu, kam jedeš. Může se to lišit. Sedačky v půjčovnách mají. Samozřejmě za příplatek. Zjisti si kolik by tě to stálo a pak zvaž, zda je lepší si ji půjčit nebo rovnou koupit (někde v blízkosti letiště) a pak ji tam nechat.

Odpovědět
Ilona (2)
19.10.2018
10:05

Vrátili jsme se po třech týdnech cestování po západu USA. Auto půjčené ve Friscu, vráceno v LA, bez poplatků, za 20 dnů 450 dol. u Dollars. Vše proběhlo bezvadně. Řidili jsme v Usa poprvé, první dva dny to bylo divočejší, pak rutina, odbočování vpravo člověk pochopil hned a nikde jsme neměli jediný problém. Jezdili jsme podle domorodců, rychlost se snad nedodržovala nikde, vždy +10/20 dálnice, vnitrozemí.. Za celou dobu jsme potkali jedinou nehodu, a to je ještě mimo město. Dálnice jsou šílené, jezdí se velmi rychle, ale taky bez problémů, až na občas nutné rychlé sjetí z dálnice nějakým exitem, to je adrenalín, ale tím že dodržují odstupy, se to vždy dalo..ve větší rychlosti. Musím přiznat, že se mi tam jezdilo lépe než tady. Rychleji ale bezpečněji.

Odpovědět

@Ilona:
Také se mi tam řídilo dobře. Na dobré věci jako semafory za křižovatkou, odbočování doprava na červenou, předjíždění zprava nebo na fungující zipování si člověk zvykne rychle. Pravda, mohli by více používát blinkry a prvních pár 4-way stop křižovatek dalo zabrat. Ale vyzdvihovat zrovna rychlost by mě nenapadlo. Osobně jsem se vždy také přizpůsoboval většině, ale víc jak +10 jsem odvahu neměl a rychlejších aut jsem také moc nepotkal. Na dovolené pohoda, ale jezdit těmi rychlostmi normálně u nás, tak se asi zblázním. Ostatně hned první den u nás jsem jel rychleji než tam za 3 týdny a 6000 km. A to teda vůbec nejsem žádný pirát závodník, jenom mě zrovna to vyzdvihování rychlosti trochu překvapilo.

Odpovědět
Franta (3243)
24.10.2018
18:32

@Ilona:
Taky nemám pocit, že by se ve Státech jezdilo rychle. Spíš, tím že všichni +/- dodržují pravidla, se tam na dálnici jezdí plynuleji, než u nás. A sjezdy jsou v pohodě, když člověk kouká na značky a nevalí to do poslední chvíle v levém pruhu.

Odpovědět
Mirek (11)
26.10.2018
0:14

Podelim sa o cerstvu skusenost s policiou z Kalifornie – prefrcal som na dialnici zo San Francisca do Los Angeles okolo policajnej hliadky ktora stala pod mostom (a nevidel som ju) 110 Mph. Celkom dost na ceste kde bola 70 Mph, ostatni ma predtym dost rychlo obiehali tak som si povedal ze skusim co to da. Uz ked som okolo nich preletel, zacal som brzdit ale aj tak hned zapli majaky a zavesili sa na mna. Po zastaveni prisiel z pravej strany velmi mily pan policajt, vypytal doklady od auta, vodicak (medzinarodny som nemal a ani ho nechcel) a pas. Vsetko som mu dal, ospravedlnil sa. Pytal sa kam sa tak ponahlam, povedal som ze vlastne nikam, len som chcel na dlhej rovinke vyskusat co to auto potiahne (mal som SUV Chevrlotte Equinox). Smial sa, pytal sa odkial som a povedal, ze pokutu mi neda, ze ma vlastne zastavil len aby ma pozdravil. Pytal som sa ho ci zartuje a on ze nie, ze kam idem, vravim do LA. Ze tak takto rovno a ukazal smerom dalej. A ze si mam davat pozor, sadol do auta, otocili sa cez pruhy do protismeru. Neviem ci som mal len taky luck alebo je to normalna skusenost. Kazdopadne som uz radsej ned 80 Mph nesiel.

Odpovědět
Mesi (681)
26.10.2018
3:10

@Mirek: @Mirek: Spis bych se priklanel k tomu stesti, protoze 40 mph nad limit je uz hodne za hranici zavazneho prestupku (ta hranice je 20 mph). Ze zkusenosti bych rekl, ze v Kalifornii je policie benevolentnesi nez v okolnich statech.

Odpovědět
Franta (3243)
26.10.2018
16:45

@Mirek:
Tak určitě tě nezastavil, aby tě pozdravil. To jen tak „žertoval“. Oni tě totiž nikdy nezastaví „jen tak“, jako tady u nás. Prostě jsi porušil předpisy. Ale zřejmě byla situace opravdu pohodová a jemu stačilo, že čas, který jsi nahnal rychlou jízdou, jsi s ním zase ztratil. A zároveň ti dal najevo, že tam jsou a není dobré je pokoušet. Oni jsou přísní, ale většinou v jádru milí, i když to ve zprávách může vypadat, že stále platí „Shoot first, ask later“.

Odpovědět

@Kaiser: V USA jezdím denně, převážně na východním pobřeží už rok a půl. A plně potvrzuji poznatky Kaisera. Rychlostní limity k smíchu. Ohleduplnost žádná. Zipování? Co to je? A nejlepší je řízení večer v pátek nebo v sobotu. Většina řidičů je zdrogována nebo opilá. Pokaždé když musím v tomto čase jet, jsem rád, že jsem ve zdraví doma. I v přípravě na zkoušky DMV ve Virgínii je otázka „Kolik procent řidičů je pod vlivem v nočních hodinách?“ Správná odpověď je 30%! Další, co zde ještě v diskuzi nezaznělo, hodně řidičů jezdí na tempomat. Takže jedou ve dvou pruzích vedle sebe třeba několik mil a neuhnou, i když je za nimi 20 aut. Další perlička je se svícením. Denní svícení není povinné, ale v zákoně je stanoveno, že jakmile je snížená viditelnost nebo musíte zapnout stěrače, automaticky máte zapnout světla. Ale svítí tak každé druhé (a to jen proto, že mají automatiku) a ani v neosvětleném tunelu to není samozřejmé. Snad jediná pozitivní věc s řízením se kterou jsem se zde setkal je ohleduplnost vůči motorkářům. To má zde na rozdím od ČR tradici.

Odpovědět

Přispějte svým dotazem nebo osobní zkušeností

Než se na něco zeptáš, přečti si prosím článek a předchozí komentáře. Všechny nové příspěvky osobně kontroluji, reklamu, spam a sprosťárny hned mažu.