Řízení auta a dopravní předpisy v USA

Řízení auta ve Spojených státech a v ČR se příliš neliší. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že se mi v Americe řídí mnohem líp než u nás. Silnice jsou vesměs kvalitní, značení přehledné a na každé benzínce prodávají výbornou kávu.

Silnice v USA | © David DeHetre

Základní silniční pravidla v USA

V USA se stejně jako v Česku jezdí vpravo.

Řízení osobního auta v USA vyžaduje minimální věk 18 let a řidičský průkaz skupiny B. Policisté a autopůjčovny většinou uznávají český řidičák, přesto doporučuji před vycestováním požádat o vystavení mezinárodního řidičáku. Vyřídí vám ho na úřadě na počkání za 50 Kč, platí 1 rok.

Půjčení auta v USA u lidí do 25 let je ve většině států možné pouze s přirážkou 15-25 dolarů za den pronájmu. Poplatek souvisí s vyšším rizikem vzniku škody.

Všechny osoby v autě musejí být při jízdě připoutány bezpečnostními pásy. Za užití některých dálnic a silnic se platí mýtné (toll). Běžnější je na východním pobřeží, na západním se většinou platí za projetí některých mostů či tunelů.

Rozdíly při řízení automobilu v USA a v ČR

  • Používají se imperiální jednotky
    Vzdálenosti na cedulích se zobrazují v mílích (miles), rychlost se měří v mílích za hodinu (mph). 1 míle = 1,609 km, 100 yardů = 91,44 m
    Palivo se na benzínkách prodává v gallonech. 1 gallon = 3,785 litru
    Spotřeba auta v USA se udává jako počet mil ujetých za 1 US gallon paliva (miles per gallon, zkratka mpg). Pro převod na l/100 km stačí vydělit 235 hodnotou mpg.
  • Převažují auta s automatickou převodovkou
    Téměř všechna prodávaná a půjčovaná vozidla v USA mají automatickou převodovku. V autě tak máte jen brzdový a plynový pedál, což je pohodlnější. Přečtěte si článek jak řídit automat.
  • Denní svícení není povinné
    Oproti českým zvyklostem není ve většině států nutné v průběhu dne svítit, pokud není omezená viditelnost nebo se nestmívá.
  • Semafory stojí až za křižovatkou
    Na první pohled jasný rozdíl je v semaforech, ve Spojených státech jsou umístěny až za křižovatkou. Zvyká se na to rychle.
  • Křižovatky bez stanovené přednosti v jízdě
    Na některých křižovatkách se setkáte se značkou „4 Way“ nebo „All Way“. Nedává se na nich přednost zprava, ale auta odjíždí v tom pořadí, ve kterém na křižovatku přijela.
  • Na červenou lze odbočovat vpravo
    Na světelných křižovatkách můžete odbočovat vpravo, když svítí červená. Vždy musíte dát přednost vozidlu přijíždějícímu zleva. Pravidlo neplatí v New Yorku, kde jízdu na červenou povoluje až cedule Right Turn Permitted on Red. Odbočení vpravo naopak zakazují značky No Turn on RedRight Turn Signal, kdy je nutné sledovat semafor s šipkou vpravo.
  • Za benzín se platí předem
    Ve většině států je zvykem nejprve za benzín zaplatit a až pak natankovat. Některé čerpací stanice jsou bez obsluhy, nebo se do stojanů vkládá platební karta. Návod si můžete přečíst ve článku jak natankovat v USA.
  • Předjíždění zprava je povoleno
    Na dálnicích a silnicích s více pruhy se může předjíždět zprava. Američané často nedávají blinkr při změně pruhu, buďte pozorní. Značka „Slow Traffic Keep Right“ nařizuje pomalejším vozidlům držet se vpravo.
  • Školní autobus nikdy nepředjíždějte
    Předjíždění stojícího a blikajícího školního autobusu je přísně zakázáno. Výše pokuty se liší stát od státu, obvykle se pohybuje mezi 150 a 400 $.

Silnice a dálnice v USA

V USA se používá řada různých označení pro pozemní komunikace:

  • Causeway
    Hlavní tah kombinující klasické silnice se soustavou mostů. Narazíte na ně v zavodněných oblastech, nejznámější je MacArthur Causeway v Miami.
  • Expressway
    Vysokorychlostní silnice podobné freeways. Na rozdíl od nich mohou expressways mít omezený počet úrovňových křižovatek.
  • Freeway
    Dálnice s nadjezdy a podjezdy, bez křižovatek a bez přístupu chodců nebo cyklistů. Mýtné se může, ale nemusí vybírat. Freeways jsou rychlejší a mají pojmout více aut než highways.
  • Highway
    Obecné označení pro dálnici nebo významnou silnici v rámci státu. Může mít jeden, nebo více pruhů v jednom směru a za průjezd se může vybírat mýtné. Na highway mohou být křižovatky. Dálnice vedoucí severo-jižním směrem mají liché číslo, highways spojující východ a západ sudé.
  • Interstate
    Systém mezistátních dálnic (highways), které se často táhnou přes celé USA. Interstate Highways se označují I-10, I-75 apod.
  • Parkway
    Silnice podobná Scenic Drive, obvykle tvoří příjezdovou cestu k národním a státním parkům. Vjezd nákladních vozidel bývá omezen. Parkways jsou obvykle zasazeny do hezkého prostředí, důraz je kladen na architekturu.
  • Scenic Route
    Vyhlídkové silnice ve státních a národních parcích. Často jsou velmi úzké a větší vozidla na ně nesmějí, v zimě mohou být neprůjezdné. Podél Scenic Drives bývá několik zastávek se zajímavým výhledem.
  • Thruway/Throughway
    Zpoplatněná mimoúrovňová dálnice, mýtné mohou platit jen kamióny.
  • Turnpike
    Označení pro placené dálnice v USA.

Číslo komunikace často bývá doplněno jejím směrem – north (N), east (E), south (S) a west (W). U připojovacích pruhů se používá systém zipu, kdy se střídají auta zleva a zprava. Američané jsou zvyklí systém dodržovat.

Mýtné v USA se vybírá na pár desítkách dálnic, za přejetí mostů a tunelů nebo využití vyhrazených pruhů. Několik příkladů:

  • Za přejetí mostu mezi San Franciscem a Oaklandem se platí 4-6 $.
  • Projetí vyhlídkové 17 Mile Drive v Kalifornii je zpoplaněno 9,25 $.
  • Na dálnici I-110 u Los Angeles se platí 0,25-1,40 $ za každou míli.

Dopravní značky v USA | © Petr Novák

Dopravní značení v USA

Silnice v USA jsou velmi dobře značené, barva dopravních značek má logiku:

  • Zelená – navigační cedule, ukazatele, upozornění na výjezdy z dálnic…
  • Modrá – služby pro motoristy, čerpací stanice, kempy, restaurace…
  • Červená – příkazové a zákazové značky, úprava přednosti v jízdě…
  • Bílá – dodatkové cedule, omezení a příkazy směru jízdy…
  • Žlutá – varování před křižovatkou, semafory nebo retardéry…
  • Oranžová – objížďky a upozornění související s pracemi na silnici…
  • Svítivě žlutozelená – omezení poblíž škol, pěších a cyklostezek…
  • Hnědá – navigace k turisticky zajímavým místům, památkám, kempům…
  • Růžová – varování u místa nehody, přírodní katastrofy, povodní…

Dopravní značky často doplňují dodatkové cedule, během řízení je tak vyžadována určitá znalost angličtiny. Pro některé pokyny se používají zkratky:

  • ◊ CAR POOLS ONLY vyhrazuje pruh vozidlům s dvěma a více cestujícími. V USA často v autě cestuje jen řidič, což způsobuje dopravní zácpy. Jestliže vyhrazený pruh využije řidič bez spolucestujících, hrozí mu pokuta.
  • 4 WAY nebo ALL WAY bývá u značek STOP, auta od křižovatky odjíždějí v pořadí, ve kterém k ní přijela.
  • BUMP nebo SPEED BUMP upozorňuje na hrbol nebo retardér.
  • CAUTION varuje před nebezpečím či rizikem.
  • DETOUR značí objížďku.
  • NO TURN ON RED ruší možnost odbočovat vpravo na červenou.
  • ONE WAY upozorňuje na jednosměrku.
  • PED XING nebo XING značí přechod pro chodce (pedestrian crossing).
  • WORK AREA informuje o probíhající práci na silnici.

Maximální povolená rychlost v USA | © Petr Novák

Maximální povolená rychlost v USA

Nejvyšší povolená rychlost se v jednotlivých státech USA se liší.

V porovnání s Českem se může zdát velmi nízká, jen na jediné dálnici v Texasu je povolena rychlost 85 mph (137 km/h). Na dálnicích na východě USA se povětšinou jezdí do 70 mph (113 km/h), na západě do 75 mph (121 km/h).

Překročení rychlosti na dálnici o cca 10 mph bývá tolerováno, při citelnějším prohřešku můžete hned další den očekávat předvolání k soudnímu líčení. Průměrná výše pokuty za překročení rychlosti v USA je 150 dolarů.

Na okresních silnicích bývá nejvyšší povolená rychlost 55-70 mph, v obytných zónách 15-45 mph. Pokuty za rychlou jízdu bývají pro menší města vítaným zdrojem příjmů, měření rychlosti jsou častá.

Jak postupovat, když vás v USA zastaví policie

Američtí policisté se při překročení rychlosti nebo jiném porušení předpisů zavěsí za sledované vozidlo a rozblikají majáky.

Řidič je povinen neprodleně zastavit u krajnice a v klidu vyčkat s rukami volně položenými na volantu na příchod policisty. Nervozita a přehrabávání v kastlíku nebo v kabelce situaci akorát zhoršují.

Policista za vámi zastaví, vystoupí a přes otevřené okénko vás požádá o řidičský průkaz a doklady o vozidla. Proces se může jevit příliš tvrdě, nicméně je nutné plnit pokyny. Pokud jste neporušili zákon, nemusíte mít strach.

Na odlehčení historka jednoho známého, který během studií jel z Montany do Kalifornie. Kdesi na půli cesty zahlédl ve zpětném zrcátku blikající policejní auto. Zastavil u krajnice, s rukama na volantu vyčkal příchodu policisty a poté mu podal český řidičák. Policista ho po chvíli pečlivého zkoumání vrátil a se silným americkým přízvukem dodal: „Pšiště jeď-te po-ma-leji!“

Diskuze k článku (119 komentářů)

BenJoe (5)
6.4.2018
22:42

@Franta: Dobře, ale to by mě teda zajímalo, jak se v americe říká té ulici, která nemá stopku a ústí do křižovatky, kde ostatní tři vjezdy stopku mají? Pro mě, jako evropana, je to prostě hlavní. Téměř všichni, co po ní přijížděli se chovali, jako by byli „na hlavní“, z čehož jsem usoudil, že mají přednost a proto jsem se nikomu přijíždějícímu odtud před čumák necpal, i když jsem byl v té křižovatce nakrásně dřív. Vzhledem k tomu, že tato „hlavní“ byla dost frekventovaná, byla někdy trochu fuška, pamatovat si, v jakým pořadí jsme přijeli z těch třech směrů, kde ta stopka byla, ale až na nějaké výjimky to fungovalo dobře.

Odpovědět
Franta (2891)
7.4.2018
10:07

@BenJoe:
Tak máš pravdu ty. Já měl do teď za to že 3-way stop je klasické téčko a 4-way stop je kříž. A ona je i křižovatka do kříže, kdy tři směry mají stopku a čtvrtý ne. Ale nikdy jsem ji naživo neviděl.

Odpovědět
Mesi (635)
7.4.2018
19:21

@Franta: @Franta: Je potreba koukat i na ostatni ulice, nejen na svoji znacku, a presvedcit se, ze vsichni ostatni maji na silnici take nakreslenou caru k zastaveni. Jsou krizovatky, kde jeden smer stopku nema. To byva hlavne tesne za velkou krizovatkou, aby z toho smeru nestaly auta az do te krizovatky za nimi.

Odpovědět
Mesi (635)
7.4.2018
19:25

@Lukáš: Naprosty souhlas. Prestoze jsou Americane v podstate (velmi) spatni ridici, tak ridi lepe, nez Cesi. Ta veta na prvni pohled nedava smysl, ale po zamysleni se nad ni to zacvakne. (Cesi jsou lepsi ridici, ale sveho umu zneuzivaji k jezdeni jako prasata)

Odpovědět
Mesi (635)
7.4.2018
19:28

@JorckCherry: Zakazano to neni. Jedine, co mne napada, ze dotycny se nekde docetl o zakazu couvani do parkovaciho mista. Nekde je parkovani povolenou pouze cumakem dovnitr.

Odpovědět
Franta (2891)
7.4.2018
19:43

@JorckCherry: @Mesi:
Pravda. Třeba abys nesmrděl výfukem na chodník.

Odpovědět
BenJoe (5)
8.4.2018
2:52

@Mesi: Pravda. A další důvod proč nedat stopku do křižovatky z jednoho směru může být nedaleký železniční přejezd. Takovou jsem taky projížděl, ale ta byla uživatelsky přívětivější, protože měla pod stopkou dodatkovou tabulku: „Traffic from left does not stop“.

Odpovědět
Kaiser (1)
8.5.2018
18:35

Moje zkušenosti s řízením v USA – Zlaté ČR. V USA nikdo nedodržuje rychlost, jedu 70 na 65 a každej mi bere ve vysoké rychlosti. Jezdí tak 85. Na vícepruhové dalnici tě nikdo nepustí vedle i když blikáš a najíždíš, ten člověk by se klidně nechal nabourat než aby tě pustil do pruhu. Nejhorší to je když potřebujete sjet..nikdo vás na sjezd pruh nepustí a tak musíte div ne zastavit na dalnici a prostě čekat až se objeví mezera do které to střelíte. Řídí se tu strašně rychle, dost ostře a pěkně nebezpečně. Suburbany a F250 pickupy předjíždí i v zatáčkách z kopce, nedávno mi jeden takovej málem sestřelil. Blinkry miminalně, zipován neznají, plná čára? Co to je?. Rychlostní značky? Nějaká čísla jen…jeee to až zas někdo bude nadávat jak se v ČR řídí nahovno tak ho pošlu do ameriky.

Odpovědět
Franta (2891)
8.5.2018
19:08

@Kaiser:
Kde jezdíš? Řídil jsem na Floridě, Hawaii, v Michiganu a Kalifornii (cca rok v kuse) a tvé zkušenosti nemohu potvrdit. Snad jen ten blinkr občas nepoužívají.

Odpovědět
Lukáš (258)
8.5.2018
21:30

@Kaiser:
Kde jsi jezdil?
Takové zkušenosti jsou přesně opačné než které mám já a to jsem projel v USA 20 států, včetně měst jako NY, Miami, Washington DC, SF, LA, i Las Vegas.
Já tam zase místním domorodcům v půčovně při vracení auta tvrdil, jak se mi jezdilo krásně v klidu, ostatní řidiči ohleduplní a že v ČR je to jak v džungli :)

Odpovědět
Mesi (635)
9.5.2018
4:26

@Kaiser: Jsi na spravnem foru? Pises o USA? Krome blinkru naprosto opacne zkusenosti a to tu mam najezdeny statisice mil. Rychlost v Kalifornii ano, jezdi se cca 10 mil nad limit, pokud tak jede vetsina, pokud ne, tak si malokdo dovoli vycnivat. Pousteni z pruhu do pruhu snad ani nemuze byt jednodussi, nefunguje pouze, pokud ridic vedle nedava pozor (samozrejme tu jsou i blbci jako vsude, kteri proste musi byt o 5 metru vepredejc). Pousteni do krajniho pruhu kvuli opusteni dalnice je tu zazite jako neco automatickeho, protoze to potrebuje kazdy, takze automaticky pousteji. Rizeni rychle, ostre a nebezpecne??? Maximalne tak nepozorne, ale urcite ne ostre a nebezpecne (krome nemalo ridicek – ano, vazne pisu ridicek – ty nekdy postradaji pud sebezachovy). Zip snad nikde nefunguje lepe nez v USA, snad jedine v Nemecku. Mam pocit, ze jsi cestoval na trase srazu klubu tragickych ridicu :o))))))
Ale celkove jsou Cesi lepsi ridici (mam na mysli ridicske umeni), na silnici se ale chovaji mnohem, mnohem hure nez Americane. A to podepisu vlastni krvi. Jo, za pouzivani blinkru bych tu byl vazne rad, nastesti je to to nejhorsi, co tu clovek vetsinou potka.

Odpovědět
Lukáš (258)
10.5.2018
16:38

@Mesi:
Ještě bych zmínil tu automatickou ohleduplnost amerických řidičů, která by v ČR zachránila nemálo životů každý rok…a to konkrétně pokud má na dálnici někdo problém a stojí v odstavném pruhu nebo i mnohem dál až v travnatém pásu i několik metrů od dálnice, stejně VŠICHNI předmnou dané místo objedou – uhnou do druhého pruhu.
To se mi vážně moc líbilo, viděl jsem to hlavně na východě.
Když naopak vidím u nás v ČR ty sebevrahy jak odstaví auto, ani nezapnou blinkry a bez vesty obchází vůz, vedle nich projíždí potencionální vrazi 1 metr od nich 150km/h…tak je mi z toho zle.

Další případ jak jsou US řidiči ochotní: v Idaho na benzínce jsem si vlez pod auto přikurtovat stahovací páskou natrhlý plastový kryt na podběhu, za jízdy mlátil do auta…hned u mě zastavil jeden řidič a jestli nepotřebuji pomoct nebo nějaké nářadí.
Poté jsem si v národním parku zabouchl klíče v autě, zastavila paní a hned mi zavolala pomoc od AAA, za 20 dolarů otevřeno bez poškození :)

Odpovědět
Petr (12)
22.5.2018
12:16

Dovolím si přidat vlastní názor a zkušenost.
Američtí řidiči jsou ohleduplnější než ti čeští a opravdu to nejsou takoví sebevrazi jako ti naši. (nějaký ten vůl se však najde všude)
Souhlasím s tím, že naopak češi jsou mnohem lepší řidiči. Kolikrát jsem zažil při zipováni nebo při pomalé jízdě, že pokud se chce američan zařadit do vedlejšího pruhu, tak najede napřímo a zustane prdelí trčet do vedlejšího pruhu( to je v autoškole neučí si nadjet a pak to srovnat??)
O parkování ani nemluvě. Pro američana je ideál automat a rovná silnice bez zatáček, kde se ovšem bude chovat ohleduplněji, než většina čechů a pokud vyhodíte blinkr tak vás každý pustí. ( to osobně byl pro mě obrovský benefit oproti řízení v čr)
Poslední věc co nechápu a už to tady někdo zmiňoval, je ta, že většina řidičů jedoucí v pravém (rychlejším pruhu) Vás prostě nepustí ( kolikrát jsem schválně problikával a jednou i zatroubil), i na 2proudové dálnici se da předjet z leva, ale při několikahodinové cestě je to už otrava. A to přitom mají cedule, že je pravý pruh pro rychlejší.
Kapitola sama o sobě je třeba v horách na silnici, kde se blbě přejíždí a někdo před vámi jede jak posranej, k tomu tam mají super věc, odstavné pruhy, kde má pomalější sjet a pustit rychlejšího, jenže to taky nedělá každý.
Omlouvám se za slohovku :)
Každopádně se mi lépe řídí v USA.

Odpovědět
Mesi (635)
23.5.2018
7:02

@Petr: :o) ne, v autoskole je to neuci, protoze ji nemaji povinnou, pokud nejsou nezletili. Osobne to povazuji za chybu, protoze takto rodice uci deti sve chyby. Najde se tu plno veci, ktere cloveka vnitrne stvou, ale pouze do te chvile, nez si uvedomi, ze pokud ho stvou pouze takove malickosti, tak je to vlastne OK. Narozdil od CR. Pravda, ze pokud do hor (nebo kamkoliv, kde je v kazem smeru pouze jeden pruh a jsou zatacky) prijede nekdo z mesta, tak casto jede jako pripo… Ale na druhou strnu, ostatni za nim proste jedou jeho tempem a jsou v klidu. Pokud nezastavi na tom odstavnem pruhu, vestinou staci probliknout nebo kratce zatroubit, protoze casto proste jen nesleduji, co se deje za nimi.

Odpovědět
Tomáš R. (8)
23.5.2018
8:32

@Kaiser: Je pravda, že nedodržování rychlosti mě dost překvapilo. Na Freeway jsem byl na limitu suverénně nejpomalejší, na highway skoro taky :-) ale zde si předjíždět dovolil málokdo. Až jsme si se ženou říkali, že jsme pěkný špunti dopravy. Ale člověk se časem přizpůsobí a jede s ostatními. Nicméně Amíci mi přijdou skutečně poměrně ohleduplní a předvídaví, bez agrese. Nikde jsem neměl problém přejíždět z pruhů nebo na nájezdy skoro v poslední chvíli podle navigace nebo v ulicích v městech. Ani když jsem zůstal stát při odbočování vpravo na červenou, tak nikdo nebláznil (člověk to prostě nemá zažité). V Čechách se za volantem člověk bojí, v USA jsem si to užíval.

Odpovědět
Marty (6)
8.6.2018
18:04

Například těch 70 mph je pouze nejvyšší limit a ve městě se takhle může lítat? :D
Mohl by mi, prosím, někdo dát odkaz na stránku, kde by byla komplet všechna pravidla silničního provozu? Česká pravidla mám v malíku, tak bych si rád prostudoval trochu hlouběji i ty americká. Jen z těch pár věcí, co se tu píše, se mi naše pravidla zdají o dost lepší – ovšem jako spousta věcí… :D

Odpovědět
Marty (6)
8.6.2018
18:07

@Marty: Mimochodem, tohle je realita? :DD https://www.youtube.com/watch?v=a3Xf3wXRfbc

Odpovědět
Franta (2891)
8.6.2018
18:41

@Marty:
Limit je daný značkou a ve městě ho doporučuji dodržovat.
Třeba takhle vypadá kalifornská učebnice. Já se z ní učil 2002.
Další dopravky nejdeš tady.

To video bude asi z dobré.

Odpovědět
Mesi (635)
11.6.2018
5:20

@Marty: Ne, to neni realita, ale hezky vyuzite video z NY, ktery si zije tak trochu vlastnim zivotem, ale bezne to neni. Ucebnici pravidel najdes na strankych DMV jednotlivych statu nebo i jako aplikaci pro mobil vcetne testu. Ve meste byva nejvyssi rychlost 45 mph, bezna je 35, v obytnych zonach 25.

Odpovědět

Přispějte svým dotazem nebo osobní zkušeností

Než se na něco zeptáš, přečti si prosím článek a předchozí komentáře. Všechny nové příspěvky osobně kontroluji, reklamu, spam a sprosťárny hned mažu.