Dovoz z USA: Jaké jsou povolené limity pro dovoz a kdy se platí clo a DPH?

Elektronika, oblečení a další zboží bývá v USA levnější než u nás. Dolar sice nestojí patnáct korun jako před lety, přesto se dovoz z USA vyplatí. Na dovoz iPadů, iPhonů nebo jiné elektroniky se vztahují zákony, které zboží mohou zatížit daní či clem.

Pro dovoz z USA platí stejné zákony jako pro zboží z jiné země mimo EU.

Dovoz z USA: Jaké jsou povolené limity pro dovoz a kdy se platí clo a DPH? | © Petr Novák

Kdy se platí clo a DPH?

Clo a daň u dováženého zboží upravuje zákon 47/2011 Sb. o dani z přidané hodnoty. Platí od 1. 4. 2011 a jak vysvětluje schéma výše, důležité jsou dva pojmy:

  • vlastní hodnota zboží = hodnota zboží bez poštovného a pojištění
  • úhrnná hodnota zboží = vlastní hodnota zboží + poštovné
  • celní hodnota zboží = vlastní hodnota zboží + poštovné

K přepočtu z eur na koruny se používají měsíční kurzy pro výpočet cla a ostatních poplatků vydávané Českou daňovou správou.

U bezplatných zásilek neobchodní povahy a mezi soukromými osobami, platí limit 45 eur pro osvobození od cla a DPH. Zásilky musejí být označeny jako dárek (gift).

Příklady: Poplatky, clo a DPH za zboží z USA

Proclení zboží z USA může skončit třemi způsoby:

  • Situace 1: Objednáte pouzdro na telefon za 10 eur, poštovné stojí 5 eur. Úhrnná hodnota zboží činí 15 eur = osvobozeno od cla a od DPH.
  • Situace 2: Teta z USA vám pošle tričko Under Armour za 30 eur, poštovné je 10 eur. Do celní deklarace uvede, že jde o dárek = osvobozeno od cla a DPH.
  • Situace 3: Koupíte si tričko s krokodýlem za 80 eur, poštovné stojí 20 eur. Vlastní hodnota činí 80 eur, úhrnná hodnota rovných 100 eur. V tomto případě je zboží osvobozeno od cla, ale musíte doplatit DPH v aktuální výši.
  • Situace 4: Objednali jste si iPhone za 800 eur, poštovné stálo dalších 20 eur. Vlastní hodnota přesahuje hranici 150 eur, zboží bude zdaněno i procleno.

Clo se vždy počítá a platí z celní hodnoty, tj. vlastní hodnoty a poštovného.

Výjimka ze stanovených limitů se uplatňuje u cestujících v letecké dopravě. U nich je zboží osvobozeno od DPH až do výše 430 eur na osobu, u dětí mladších 15 let do 200 eur na osobu. Hranice pro vyměření cla zůstává 150 eur.

K určení výše cla se používá systém Taric CZ, částku si v něm můžete sami spočítat. Hlavním zádrhelem bývá stanovení nomenklatury zboží, tedy jeho zařazení do příslušné kategorie. Těch je ohromné množství a pro laika jsou snadno zaměnitelné.

Od května 2016 se nově clo platí, jakkoliv je vysoké. Dříve se clo platilo, pouze pokud překročilo 10 eur.

Existují množstevní limity na alkohol, tabák či cigarety v případě dopravy letadlem?

Ano, je stanoven množstevní limit na dovoz cigaret, alkoholu nebo tabáku. Od cla, DPH a spotřební daně je osvobozeno:

  • 200 cigaret,
  • nebo 100 doutníčků do 3 gramů,
  • nebo 50 doutníků,
  • nebo 250 g tabáku ke kouření.

Celní limity se vztahují na 1 osobu a každá položka představuje 100 % limitu. To znamená, že není možné si dovézt třeba 200 cigaret a zároveň 100 doutníčků. Uvedené položky lze kombinovat pouze tak, aby součet nepřekročil povolených 100 %. Tedy např. je možné dovézt 100 cigaret a 25 doutníků.

Spolu s těmito výrobky mohou osoby starší 17 let dovézt alkohol bez nutnosti platit clo, DPH a spotřební daň, maximálně však v tomto množství:

  • celkem 1 litr alkoholu a alkoholických nápojů o obsahu vyšším než 22 % objemu, nebo nedenaturovaného lihu o obsahu nejméně 80 % objemu,
  • celkem 2 litry alkoholu a alkoholických nápojů o obsahu alkoholu nejvýše 22 % objemu

Stejně jako u tabákových výrobků, také u alkoholu představují obě položky 100 % celkového povoleného množství. Nelze dovézt 1 litr 40% alkoholu a zároveň 2 litry 10% alkoholu. Lze však zároveň dovézt třeba 4 litry tichého vína a 16 litrů piva.

Tabákových výrobků ani alkoholu není možné dovézt více, ani kdybyste souhlasili s doplacením cla, DPH a spotřební daně.

Dále je možné dovézt léčiva v množství odpovídajícím osobní potřebě cestujících, pohonné hmoty dovážené v běžné nádrži vozidla a navíc až 10 litrů v přenosné nádobě pro každý motorový dopravní prostředek.

Jak probíhá celní kontrola po příletu do ČR?

Po příletu do ČR projdete pasovou kontrolou (jen u letů z území mimo Schengenský prostor) a vyzvednete si odbavená zavazadla. Již s nimi projdete jednou z bran celní kontroly – buď máte, nebo nemáte věci k proclení. I když nebudete deklarovat žádné zboží, stále vás celníci mohou vybrat na namátkovou prohlídku zavazadel.

V průběhu kontroly vám jsou zrentgenována zavazadla a je-li shledáno určité podezření, je provedena jejich detailní prohlídka.

Nejčastější dotazy: Dovoz z USA, clo, DPH, poplatky…

Četl jsem, že u zboží neobchodní povahy se limit pro vyměření DPH posouvá z 22 eur na 45 eur. Je to pravda?

Ano, zásilky mezi soukromými osobami jsou osvobozeny od DPH do hranice 45 eur. V celní deklaraci je nutné uvést, že se jedná o dar (gift).

Objednal jsem si z USA elektroniku za 8 000 Kč. Pošle mi Česká pošta lísteček, ať se stavím na pobočce a doplatím clo a DPH?

Pošta vás nejprve vyzve k zaslání plné moci k zastupování v celním řízení. Proclení za vás vyřídí, vyměřené clo, DPH a poplatek za celní odbavení jedné zásilky ve výši 99 Kč zaplatíte dobírkou. U jiných kurýrních společností se postup a výše poplatku liší.

Chci si objednat dvě trička, každé v ceně 20 eur. Poštovné je zdarma. Budu platit DPH?

Jestliže budou obě trika zaslána v rámci jedné zásilky, tak vám bude vyměřena DPH. Legálně vyhnout se placení DPH lze tak, že si každé triko objednáte zvlášť.

Letím do USA, chci si tam pro sebe a pro kamarády nakoupit iPhone, iPad a iWatch. Od každého 4 až 5 kusů. Když elektroniku vybalím z krabice a povezu jako použitou, vyhnu se placení DPH a cla?

Těžko. Celníci tyto triky znají, navíc zmíněné množství neodpovídá běžné potřebě jedné osoby.

Chci si přes kamaráda z USA koupit iPhone a vyhnout se placení cla a DPH. Když do celní deklarace na krabici napíše, že mi posílá brýle, projde to?

Celníci kontrolují všechny zásilky rentgenem. Když pojmou podezření, že popis na štítku neodpovídá obsahu, zásilku otvírají.

Sestra mi z USA pošle svoje použité potahy na dva gauče. Budu platit DPH a clo? Účet od potahů nemá a nepamatuje si, kolik stály.

Na balík s potahy je nutné nalepit štítek celní deklarace s popisem zásilky a odhadní cenou. Pokud budou mít čeští celníci pochyby o udané celní hodnotě zásilky, mohou ji sami stanovit.

Článek je aktuální k 20. květnu 2016. Více informací hledejte na webu celní správy.

Diskuze k článku (370 komentářů)

Denisa (7)
27.8.2017
10:01

@Franta: Díky :)

Odpovědět
Franta (2327)
27.8.2017
10:20

@Denisa:
Jinak Lukáš má pravdu. Lepší je nemít tak velkou hotovost. Aspoň ne na jednom místě a  minimalizovat tak možnost ztráty všeho v jednom okamžiku.
Já jsem stará konzerva a papír je papír. Karta je pro mě až poslední možnost.

Odpovědět
Ondrej (1)
29.8.2017
20:32

Zdravím,
chci se zeptat na vaše zkušenosti se clením zboží. Co všechno je pro celníky prokazatelné ?
Nakoupil jsme například menší množství oblečení – ze všeho jsem odstranil cedulky a při cestování použiji – dle mého tedy nelze prokázat, že jsem nakoupil v USA.
Dále pár anglických knížek – tady je to asi problematické, ale jak mohou prokázat, že jsem si je s sebou nevzal na cestování z ČR ?
Elektroniku nekupuji, takže bych teoreticky u celní kontroly neměl mít problém, nebo se mýlím ?
Děkuji za každý názor.

Odpovědět
Franta (2327)
29.8.2017
21:00

@Ondrej:
Mě teda nikdy nekontrolovali, ale s tímhle (trocha oblečení a knížek) bys měl normálně projít.

Odpovědět
Petr Novák (2386)
3.9.2017
13:03

@Ondrej: Ahoj Ondro, s tímto by neměl být problém. Navíc se takřka určitě vejdete do limitu 430 eur na osobu.

Odpovědět
Tana (3)
6.9.2017
8:57

Dobry den,

jen drobny dotaz. Nejcenejsi vec, co povezu do a z USA je fotak. Nic extra draheho, ale za cenu cca 10.000. Je treba to nekde hlasit ? :)

Dekuji.

Odpovědět
Petr Novák (2386)
6.9.2017
9:03

@Tana: Dobrý den, Táňo, to není třeba. To by každý musel hlásit notebooky, telefony atd. Šťastnou cestu přeji. :-)

Odpovědět
Tana (3)
6.9.2017
9:14

Dekuji moc. Myslela jsem si to, ale radsi se 5 krat zeptam nez pak mit trable… :-)
Pekny den.

Odpovědět
Daniela (1)
23.9.2017
13:57

Dobrý den,
uvažuji o koupi fotoaparátu či objektivu. Dejme tomu, že objektiv stojí 34.000 Kč a poštovné je 900 Kč. Mohu se prosím zeptat, na kolik mě cca vyjde DPH + clo?
Na kalkulačce zde: http://dcipower.cz/kalkulacka-zdarma-pro-vypocet-cla/ mi vyšlo clo 1456 Kč. Není tam DPH. DPH je 21% nebo je to jinak? Nevyznám se v tom. Děkuji

Odpovědět
Michaela (2)
25.9.2017
17:25

Dobry den, prosla jsem si vsechny komentare, urcite to tu nekde zaznelo, ale mohla bych se zeptat presto znovu? Chci si poslat elektroniku (nad 22 euro) a zajimalo by me, jestli se DPH bude vypocitavat z ceny samotneho zbozi bez postovneho nebo z ceny zbozi vcetne postovneho. Nekde jsem tu cetla, ze kdyz posila statni USPS, tak se DPH vypocitava jen z ceny zbozi, zatimco pokud je soukromy subjekt jako DHL, UPS a podobne, tak se DPH vypocitava vcetne ceny za postovne, je tomu tak? Pokud ano, pouze USPS takto funguje nebo i jina preprava (loď), jiny dopravce?.. dekuji

Odpovědět
Franta (2327)
25.9.2017
18:58

@Michaela:
Myslím, že už je to jedno a poštovné se počítá vždy. Dříve to bylo normální poštovné nic a expres se jako služba už počítalo. Přes USPS to jde na Českou poštu a vždy do Prahy na celní poštu. Takže clo a DPH je jistota. Jak to mají kurýrní služby nevím, ale asi podobně.

Pak existují i „přeposílací“ služby. Něco si objednáš, necháš to poslat k nim v USA a oni ti to přepošlou. Někde dokonce i z obsahu balíku odstraňují faktury, cenovky a vysačky z věcí, samozřejmě za poplatek.
Např.
polonezparcelservice.com
shiptoworld.com
zasilkovasluzba.com
shipito.com
a další

Odpovědět
Jan Vavruška (1)
26.9.2017
14:57

Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak je to s proclením CD, které mě s daní, DPH a dovozem stálo v přepočtu 1100,- Kč +- nějaké drobné. Vůbec jsem to z tohoto článku nepochopil a nikde nemůžu najít čeho se clo týká…

Odpovědět
Michaela (2)
26.9.2017
23:22

@Franta: děkuji

Odpovědět
Magdalena (1)
6.10.2017
23:50

Dobrý den, chci se zeptat. S přítelem chceme ditribuovat zboží z USA. První objednávka by měla být kolem 20 tis. + 4000 poštovné. Snažila jsem se clo vypočítat na některých kalkulačkách, ale nikde jsem nemohla zadat že se jedná o kosmetiku nebo přímo produkty na styling vlasů. Jak to tedy bude?

Odpovědět
Jakub (10)
9.10.2017
16:46

Dobrý den,

možná hloupý dotaz ale zpetám se. Pokud mi třeba ze známých narozených a žijících v USA někdo daruje (jen pro příklad) Iphone nebo Mac, bude to problém? Budu muset něco platit? Kdyby mi to dali v USA a já bych si to jen přivezl do ČR? Děkuji za odpověď.

Odpovědět
Robert (1)
9.10.2017
18:44

@Jakub: pokud zboží sám nepřihlásíte k proclení, platit nebudete nic. Ještě se mi nestalo, že by na hranicích unie při cestě do Evropy někoho zajímalo, co si vezu. Zvláště, budete li to mít v příručním zavazadle

Odpovědět
Franta (2327)
9.10.2017
19:28

@Jakub + Robert:
Když nic neřeknu, tak nic neplatím. Dobrá rada nad zlato. Ale třeba v Praze si celníci nechávají ukázat kufry, namátkou si vybírají lidi a berou si je ke stolkům. Já měl vždy kliku a nevybrali mě.
Iphona budeš mít v kapse, protože je to tvůj telefon. Ale Macka v kufru nebo batohu nepřehlédnou, pokud bude fungl nový a viditelně nepoužívaný, tak můžou být zvědaví. Ber to bez krabice a zbytečných věcí a tvař se, že už jsi to měl předtím. Víc neporadím.
Do 150,- Eur neplatíš clo a do 430,- DPH. Ale do toho se asi nevejdeš.

Odpovědět
Jakub (10)
9.10.2017
23:01

@Franta: Díky moc i Robertov. Ve středu ráno odlet tak se už moc těším. Tyhle stránky jsou super v mnoha případech jsem zde dohledal co jsem potřeboval. Jen tak dál!

Odpovědět
Mesi (511)
10.10.2017
1:13

@Jakub: Robert mel asi stesti, protoze pri cestach z USA celnici casto vyhlizeji, koho by si vzali stranou. A vim i o notebooku, ktery se musel dodanit.

Odpovědět

Dobrý den,koupil jsem si v USA obtisky na model ,cena je s poštovným 21Dolarů,Budu něco platit?

Odpovědět
Petr Novák (2386)
18.10.2017
11:35

@PEPA: Ahoj Pepo, nahoře nad komentáři je článek, kde je to vysvětlené. Včetně nákresu atd. Je fajn si ho přečíst, než se zeptáš. :-)
(Nebudeš platit.)

Odpovědět
Jirka (1)
19.10.2017
23:13

Dobrý den ..
Letím příští týden z USA ..
A má dotaz , všichni tu řešíte příruční zavazadlo jako batoh ..
Ale já mám v dané velikosti malej kufr a v něm budu mít věci v hodnotě asi 500$..
Vše bude rozbaleno a je to už i používané , ale stejně mě zajímá když mě zastaví , kolik vycisli clo a daň ..

Odpovědět
martin (3)
19.10.2017
23:25

@Petr Novák:
ako to je v madarsku budapest. Tiez ak nakupim do 430e neplatim ani dan ani clo? Ked sa opytaju ci mam nieco na preclenie, co mam povedat?

Odpovědět
Mesi (511)
20.10.2017
2:06

@Jirka: Dle ceny obvykle nebo dle uctenek, pokud je budes mit k dispozici

Odpovědět
Franta (2327)
20.10.2017
8:17

@Jirka:
Pokud je to vše tvé, starší a používané, tak není důvod to clít a danit. Samozřejmě nejsou blbý a poznají, jestli je to nové a „jen“ upatlané. Pak to standardně zpoplatní podle předpisů a cenu si případně stanový podle podobného zboží u nás.

Odpovědět
Franta (2327)
20.10.2017
8:20

@martin:
Část odpovědi máš tady. Když se mě ptají, tak říkám, že jen pár suvenýrů, trička a tak. Nikdy mě nekontrolovali.

Odpovědět
Petr Novák (2386)
21.10.2017
12:41

@martin: Ano, nařízení o limitu 430 eur platí v celé Evropské unii.

Odpovědět
Daniel (1)
21.10.2017
20:05

Dobrý den, když mám zásilku například za 140 eur, tak DPH tuto cenu vytáhne nad 150 eur. Platím tedy clo? Děkuji Daniel

Odpovědět
Petr Novák (2386)
24.10.2017
16:00

@Daniel: Dobrý den, neplatíte. Limit 150 eur by musela pokořit vlastní cena zboží.

Odpovědět

Zdravim, tak uz jsem v USA u tety, budu tu 3 tydny, je ji 93 let. chci se zeptat. cely rok nakupuje obleceni pro nas a mam tu pripravene 4 kufry obleceni pro celou moji rodinu.Jsem tu ze synem. kazdy mame zpet dva kufry, ty dva kufry navic teta zaplati, je to asi 100USD na kufr. Ty veci co kupuje jsou vzdy ve vyprodeji za 1, 3, 5 az do 10 USD. Treba Lewis jeans jsem si tu koupil za 15 USD. Co me ceka na letisti u nas kdyz vezu tolik obleceni, ale vse je vlastne dar od tety, ja nic nekupoval, ma neco ona napsat? Kolik tak orientacne muzu zaplatit za 92 kilo veci? Diky moc.Dan

Odpovědět
Franta (2327)
25.10.2017
14:44

@Dan:
Neplatí se od kila, ale podle hodnoty. Takže orientačně ti tu neřekne nikdo.

Už se to tu řešilo. Takže se nic nového nedovíš. Je úplně jedno, že je to dar. Limit pro dar je 45,-Eur. Pak máš limit 150,-Eur/osoba bez cla a 430,-Eur/dospělí nebo 200,-Eur/do 15ti let bez DPH. Vše nad zaplatíš. Pokud strháš cedulky, tak si to celníci dopočítají podle ceny na trhu. Takže asi bude nejlepší nechat tam cedulky a jestli má teta i účty, tak bych vzal i ty, doložíš tak, že to bylo levné. Je možné, že si vás celníci nevšimnou, ale u táty se synem a čtyřmi kufry asi zavětří.

Odpovědět
Mesi (511)
26.10.2017
1:11

@Dan: Wow, 4 kufry obleceni… Tak to vam celnici nezbasti, pokud si vas vyberou. Normalne bych strhal cenovky, ale pri tomhle mnoztvi bych je tam radeji nechal jako dukaz o cene a nejlepsi by byly uctenky, jak psal Franta. Bez jakehokoli dukazu o cene hrozi, ze vam to napocitaji dle ceny obvykle v CR.

Odpovědět

@Franta:
Zdravim,diky za info, takze mam limit430 eur plus 45 dar a po teto castce se vse zdani? u kluka to bude teda 200 euro plus 45 euro dar a pak vse zdani? ja dostavam baliky z USA od tety uz 30 let a bral jsem si s sebou I veci od ni co mi poslala, byly temer taky nove, jak jim dosvedcim ze uz jsem je nosil? Asi si budeme dost oponovat na celnici. Co kdyz mi budou chtit proclit vec co jsem mel uz predtim?Ma teta napsat dopis pro celniky a vysvetlit jim jak nakupuje, ze ceka na 2x slevu nekdy 3x slevu a pak koupi veci treba z 150USD na 30. valim oci jake slevy zde maji, to se u nas neda srovnat. je lepsi jit spolu s klukem, nebo kazdy zvlast treba po 2 minutach?Nejake cenovky jsem nechal a uctenky taky ale vsechny fakt nemam. Priletim vecer v sest, je mozne ze budu na celnici treba 4 hodiny nez vse procly, nebo nemaji cas a mavnou rukou?Diky

Odpovědět

Jeste se zeptam, kdyz mi treba napocitaji za svetr 1000 korun a ja reknu , ze ho radeji nechci tak si to tam nechaji?

Odpovědět
Franta (2327)
28.10.2017
15:22

@Dan:
Ty limity jsou, jak píšeš.
Jak to budeš/budou dokazovat? Na jak dlouho jedete? Určitě na tu dobu nepotřebujete čtyři kufry oblečení. Navíc si můžou dohledat, s čím (počet a váha zavazadel) jste odlétali.
Já se skoro po roce v USA vracel s dvěma kufry a příruční taškou. Vy dva jste tam jen na krátkou dovču a máte 92kg. Každý se snaží nějak oblafnou celníky, ale nesmí se to přehánět. Dopis je dobrý nápad, ale asi se tím nebudou moc zabývat. Účty by byly lepší. Jak dobře se tam nakupuje, ví všichni (Replay jeans za 8,-USD mi moc slušeli :-) ) i celníci, proto tam jsou. Nesnažil bych se je ochcat ,když se zeptají, tak na rovinu říct, že si vezete jen věci, co jsi ty a mladý dostal, od tety.

Když tam něco necháš, tak to půjde na likvidaci. Někdy (ne moc často) to dávají na humanitární účely.

Ty balíky mi přijdou jako lepší nápad. Otázka je, jak to teta posílá. Poštou to totiž dostanou celníci v Praze.

Odpovědět

@Franta: Zdravim, jedeme na 3 tydny, teta posila tak 4 baliky za rok, ale nadava na US leteckou postu, plati 50 az 100 USD dle toho jak jsou tezke. Nekdy je posta drazsi nez veci v baliku.Balik z USA je tu za 5 dni a pomalu 10 dni cekame nez se v Praze rozhoupaji a balik dorazi na mou adresu. Proto to ted udelala tak ze nakupovala, nakupovala…Chteji mi dat paty kufr, ale rekl jsem ne. Muzu se s tema vecma vejit do nejake castky, kdy reknou…zaplatte 5000 a nebudeme vam to kus po kusu prohlizet. Nejradsi bych jim dal do kapsy 100USD a sel. To tam budu treba 4 hodiny? Kluk si tam koupil mobil za 200USD tak ten reknu ze chci proclit a zbytek necham na stesti? Mam jit rovnou do fronty k procleni, nebo vedle kde je to bez cla a cekat, jestli me vyzvou?Mejte se.

Odpovědět
Franta (2327)
29.10.2017
9:46

@Dan:
4 nebo 5 kufrů je už celkem jedno.
Jaká částka to bude záleží na obsahu, pokud akceptují nákupní cenu, tak by to nemuselo být moc. Pokud ale zohlední cenu na trhu, tak to můžou být opravdu tisíce. Nepočítal bych s variantou, že řeknou zaplaťte tolik a my vás necháme jít. A úplně zapomeň, že tě vůbec napadlo „Nejradsi bych jim dal do kapsy 100USD a sel.“. Těch celníků je tam víc, navíc jsou okolo ostatní cestující. To bys pak vyfásl víc než jen clo a DPH. Celníci stojí u východu z celního prostoru letiště ven do haly a „namátkou“ (oni už na to mají oko) se ptají lidí, co jdou od pásů, zda mají něco k proclení. Když jim vy dva s tím nákladem řeknete, že ne, tak asi rovnou půjdete k těm stolečkům ukázat, co vezete. Je možné, že budou všichni zaneprázdnění někým jiným a projdete v klidu, ale počítal bych spíš s tou kontrolou. Na rovinu řekni, že máte nějaké suvenýry a věci od tety. Hlavně na ně nevymýšlej finty, zamotáš se do toho a vysypou vám i kapsy u kalhot.
Pošta podle všeho vyjde cca stejně jako kufr navíc. V Praze to jde přes celní poštu, takže jim netrvá „nez se v Praze rozhoupaji a balik dorazi na mou adresu“, ale probíhá standardní celní proces, kdy ti oznámí zásilku, zeptají se jestli si přijedeš nebo se necháš v celním řízení zastoupit, a až to skončí, tak to pošlou. I tam ti můžou vyměřit clo a DPH, mají tam scaner, kterým balík prohlédnou, pokud se jim nezdá obsah s ohledem na průvodní papíry, tak ho klidně otevřou. Platil jsi někdy za balík? Pokud ne, tak bych zůstal u té pošty. Když tě vyberou na letišti, tak máš clo i DPH jisté, v těch 92kg určitě něco najdou. Ať se teta zkusí poptat, jestli v okolí nefunguje nějaké polské zasilatelství (Polamer, Doma shipping, Polonez parcel service…). Bývají levnější než pošta, posílají to totiž lodí a někdy to jde až 2 měsíce.
Co bych asi já neřešil je ten mobil, prostě by ho mladej měl v kapse, jako by tam měl ten svůj starý. Ale zase jeho přiznání můžou vzít jako projev dobré vůle a nemusí být tolik důkladní. Kdo ví.

DPH bude u všeho nejspíš standardních 21%, ohledně cla si představu můžeš udělat tady http://dcipower.cz/kalkulacka-zdarma-pro-vypocet-cla/, ale nevím, jak moc je to přesné.

Odpovědět

@Franta: Diky moc za drahe rady, uvidime jak to dopadne, pak se ozvu jak vse dopadlo.Dan

Odpovědět
David (1)
30.10.2017
14:40

Zdravím, má někdo zkušenost s celníky v Praze když se budu z Ameriky vracet přes Amsterdam. Přiletím vlastně na terminál dvě a tam jsem jich jindy moc neviděl…

Odpovědět
Franta (2327)
30.10.2017
15:14

@David:
I na T2 jsou. A přílety z AMS spolu s dalšími velkými letišti (FRA, CDA…) jsou jejich chvíle, protože vědí, že přes ně se nejvíce létá do USA.
Takový přílet z Lionu je pro ně čas na kávu.

Odpovědět
Franta (2327)
30.10.2017
15:17

@Franta:
Mělo být CDG. Do Cooindy to z Prahy nelétá.

Odpovědět
Ondra (3)
30.10.2017
22:18

Dotaz. Pokud je limit 150 eur a mam objednavku po slevach po slevach cca 145 eur z puvodnich 200. Kterou hodnotu bude celnik uvazovat?

Odpovědět
Franta (2327)
30.10.2017
22:29

@Ondra:
Tu, co je na faktuře/účtu a podle ně přičtou i dopravu.

Odpovědět
Ondra (3)
31.10.2017
7:15

doprava je v tomto případě nad 50 USD zdarma.

Odpovědět
Franta (2327)
31.10.2017
7:48

@Ondra:
Tohle už jsem tu kdysi psal u jiného příspěvku.
Doprava zdarma znamená, že ti to firma nenaúčtuje, ale poště/kurýrovi, to zaplatit musí. Pokud bude na balíku známka/razítko s cenou, tak to celníci použijí.

Odpovědět
Ondra (3)
31.10.2017
7:56

@Franta:
díky.
E shop nabízí možnost: Include free gift receipt – tzn. že nebude viditelná cena na faktuře. Může to pomoct vyhnout se clu?
Díky.

Odpovědět
Franta (2327)
31.10.2017
9:24

@Ondra:
Ne. Když bude potřeba nebo uznají za vhodné, tak si cenu určí sami podle té u nás na trhu, případně ji odvodí od podobného zboží.

Odpovědět
Dan (17)
5.11.2017
0:34

Zdravim, zase jdu nekoho otravovat,
chci se zeptat, kdyz priletim z USA a pujdu rovnou za celnikama, a reknu ze mam tak veci za 1000 USD a chci to proclit budou se mnou kazdy kufr otvirat a kontrolovat po kusu obleceni? Nebo jim staci, kdyz vypisu zhruba co vezu a napisu celkem cca 1000 USD. Jde o 4 kufry jak uz jsem psal drive ze mam s sebou 12ti- leteho kluka. Clo je za sectene vsechno zbozi, nebo se cli kazdy kus zvlast? Dane jsou asi taky za celkem sectene zbozi ne?Diky Dan.Platim rovnou na miste? Jde platit kartou? Kdyz si me budou chtit vychutnat jak dlouho se tam muzu zaseknout?

Odpovědět
Franta (2327)
5.11.2017
8:20

@Dan:
Jak už jsem psal, clo je podle ceny zboží, ne podle „nějakého“ celkem sečteno. Každá položka má jinou sazbu. Tady si můžeš udělat představu – http://dcipower.cz/kalkulacka-zdarma-pro-vypocet-cla/ DPH je podle mě všude stejná, 21%, takže to pak asi bude z celkové ceny.
To tvé „přiznání“ můžou brát, jako že toho máš víc, ale doufáš, že to vezmou takhle.
Vezeš toho jako pro regiment, takže opravdu neporadím.
Zkus se zeptat rovnou celní správy, možná je nějaká cesta.
Třeba něco najdeš tady.

Odpovědět

Kdyz nevezu nic extra draheho jen ty hadry cca do 20 USD za kus a pujdu bezcelni zonou, co mi reknou kdyz si me nahodou vyberou? A ja reknu ze vezu jen veci na sebe, neco nove neco starsi ze second hand.Jsou tam celnici I vecer v 18 hod? Jde o terminal 1 v Praze? Diky

Odpovědět
Franta (2327)
7.11.2017
16:45

@Dan:
Celníci tam jsou 24/7, takže pořád. Já je vždy potkal u východu do haly. Vezmeš kufr z pásu a jdeš kolem nich pryč, nemáš jak je minout. Jsou i v tom prostoru „Nic k proclení“ a namátkou se ptají lidí. Podle reakce nebo instinktu, pak klidně někoho vezmou stranou na prohlídku.

Co ti řeknou? Máte něco k proclení?
Ne, nic.
A co ty 4 kufry?
Tam je špinavé prádlo
Můžete nám ho ukázat?
Haló pane, kam utíkáte?
… :-)

Dospělí a 12leté dítě se čtyřmi kufry (92kg) věcí neujde jejich pozornosti. Jediná tvá šance je, že budou mít plné ruce práce, až kolem půjdete.

Odpovědět
Tomáš (1)
7.11.2017
17:24

Dobrý den,
čistě teoreticky, pokud by můj známý v Americe vystavil na Ebay nový předmět, který stojí 1000 $ ale prodával by ho za cenu 22 $ i s poštovným. Jak by se to řešilo pokud bych měl tedy fakturu na předmět s hodnotou 22$.

Děkuji za odpověď.

Odpovědět

@Franta: Diky za info,je nekde mozno videt papir, ktery vyplnim, kdyz chci to clo zaplatit, nikde to nemuzu najit jak to vypada, V USA jsem to delal elektronicky jak je I zde dobre popsano ale nevim co kde, kam vypsat. Ja napisu ze mam zbozi za 1000 USD rozepisu….kalhoty bundu, sukni, cepici, hodinky….atd, ja ani nevim co vse v tom kufru mam.{z hlavy]Muzete mi prosim poslat odkaz, kde najdu ten papir co budu vyplnovat? Diky.Kdyz to vyplnim a priznam, budou vse znovu kufr po kufru kontrolovat?

Odpovědět

Dobry den, jsem prave v Usa na konferenci. Vzala jsem si sebou z Prahy parfem 100ml. Byl to darek od obchodniho partnera. Je to drahy parfem. Pouzivam ho malo, ale byl pouzity. Neni v krabicce a cenu neznam (ale bude kolem 200 euro). Muzou ne pri ceste zpet podezrivat, ze jsem ho koupila v Usa nebo v Rusku, kde jsem prestupovala. Co mam delat, kdyz ho budou chtit zaplatit? Aby mi nedali pokutu, ze chci okrast stat.

Odpovědět
Franta (2327)
7.11.2017
19:47

@Dan:
Já nikdy nic nevyplňoval, takže netuším, kde sehnat formulář.

@Tomáš:
Čistě teoreticky to může projít. Záleží na celní poště v Praze, jak to celníci vezmou. Můžou to mít za podezřele levné a clo/daň vypočítat podle ceny na trhu. Mají tam scaner, takže „uvidí“ do balíku. V případě potřeby ho mohou otevřít.

@Mk:
Pokuta nebude. Podezření mít můžou, ale pokud je to používané, tak k němu není důvod. Každá ženská má u sebe nějaký parfém, to by se zbláznili, kdyby každý měli řešit.

Odpovědět

Chtela jsem na ceste zpet koupit darek mamce na letisti. Asi parfem nebo kosmetiku. Chci to samozrejme proclit. Prohrabou nebo zrentgenuji mi pak kufr, jestli tam neni neco dalsiho? Jde mi o to, abych na sebe sama neupozornila s tim parfemem od obch. partnera, co vezu v kufru uz z Prahy. Nebo se mam radsi na ty nakupy ja letisti vykaslat?

Odpovědět
Mesi (511)
8.11.2017
1:05

@Mk: Ten svuj parfem vubec neres. Kdyby se zeptali (nezeptaji), tak reknes, ze si ho vezes uz z CR. A ty nakupy na letisti – jestli se pletu, tak mne nekdo opravi – ale v bezcelni zone nakupujes bez cla, mas uctenku z obchodu z bezcelni zony, takze to muzes pustit z hlavy. Na druhou stranu, kdyz to nakoupis v beznem obchode, tak te to vyjde vyrazne levneji.

Odpovědět
Mesi (511)
8.11.2017
1:09

@Dan: Z toho, jak to stale resis, predpokladam, ze teta uctenky nema. No, co s vami… Ty nejdrazsi kusy si vezmete na sebe a zbytek proste uvidite. Ale jste tedy unikat :o) Zadny papir neres. Proste, pokud vas zastavi, tak normalne odpovidejte po pravde. Pokud tam teta nechala visacky, tak je nestrihejte, muzou se hodit jako (ne uplne prukazny) dukaz o cene. Oni i celnici znaji obchody typu TJ Maxx, Marshalls, Nordstrom Rack, Ross, … kde to teta predpokladam nakoupila.

Odpovědět

@Mesi: Zdravim, nekde jsem je nechal, treba svetr co stal 60USD a po 2x sleve stal 15USD, nebo tricka za 3 USD to jsem nechal, bundu za 13 USD….atd, ale na vsem to neni. Tak myslite ze mam jit tou zelenou branou a kdyz se zeptaji rict co a jak? Nebo za nima rovnou jit a rict mam tu veci od tety, mame to a to, chcete to videt? Kdybych mohl, tak bych to probral a nektere veci vubec nevezl, ale to by tetu mrzelo, je ji 93 a kdyz by se rozcilila tak by ji to mohlo stat zivot. Tak jsem si vse poslusne vzal. Jestli to budu muset vse po kuse vybalovat tak to hned roztridim a neco tam v Praze necham na Charitu, aspon nebudu mit to clo takove. Ty kusy co jsou pod 20 USD jsou bez cla? Tak to ale k procleni moc nemam kdyz se to nescita dohromady?

Odpovědět
Franta (2327)
8.11.2017
19:02

@Dan:
Nikde se tu nepíše, že se to nesčítá. Vypočítává se to z celkové ceny – DPH, clo je podle jednotlivých kategorií. Sečtou zvlášť trička, kalhoty, bundy…

Strašně to řešíš, pak tam budeš nervózní, zmatenej a budeš jim vykládat pohádky. Oni ti to vše „vysypou na hromadu“ a pojedou kus po kusu.

Buď k nim prostě rovnou jdi, řekni, že jste byli navštívit „stoletou“ tetu, která se hrozně těšila na synovce, který byl v Americe poprvé. A protože je hrozně milá a starostlivá, tak vám nakoupila spoustu věcí, které jste si proste museli vzít, aby se nenaštvala a neurazila. Kupovala to ve výprodejích, takže to skoro nic nestálo. Buď se jen zeptají jestli vezete něco drahého nebo mávnou rukou.
Nebo jdi tou bezcelní a doufej, že budou mít práci a nebudou se ptát, když se zeptají, tak řekni to o tetě.

Nic nepašuješ, tak není důvod se jich bát. Ale vezeš 4 kufry oblečení, takže je asi zaujmeš. Proto je potřeba, abys na to byl připravený a nezmatkoval tam. Lepší čekat kontrolu, která nepřijde, než nečekat, a pak tam panikařil a něco koktat.

To je jako s imigračním, taky jsi v očekávání toho, jaké to bude a ona je to pohoda, jako vždy.

Odpovědět

@Franta: Diky moc za povzbuzeni, pripadam si jako kdyz jsem neco provedl, uz aby to bylo za mnou.

Odpovědět
lukas (3)
10.11.2017
22:21

Dobry den mel bych na vas dotaz.
Kamaradka (byvala kolegyne z prace-kucharka co odjela pred 3 lety do USA mi dnes poslala prez Polonezparcel letecky na odrasu do ČR svou sadu starsich kuchynskych pracovnich nozu, z duvodu ze je nevyuzije,proroze si poridila nove.pri zadani na miste odeslani uvedla do protokolu ze se jedna o pouzitou sadu kuchynskych nozu.cenu uvedla 389 usd kvuli pojisteni a protoze cca takovou cenu maji a plus doprava 45 usd.
Me jde o to co me bude cekat jelikoz me ty noze posila zadarmo protoze je nevyuzije.jestli budu muset neco dokladat protoze je to vlastne dar a ja nemam nic cim bych to jakoby dolozil.s rim ze budu platit z te ceny clo a dph s tim pocitam.nemam se zasilkama ze zahranici vubec zadnou zkusenost tak nevim co me ceka.jak a komu budu clo a dph platit.nasel jsem neco o plne moci a zastoupeni misto me ceskou postou ale moc tomu nerozumim.rad byvh predesel nejakemu zbytecnemu zdrzovani a celkove problemum.balik ma dorazit za 3-5 tydnu tak uz chci shromazdovat informace a moznosti.dekuji lukas.hezky den

Odpovědět
Franta (2327)
10.11.2017
22:57

@lukas:
Co vím, tak http://www.polonezparcelservice.com doručuje až domů. Takže by ti to měli dovézt z Polska na udanou adresu. Mě to tak kdysi od tety přivezli, ale je to už dost dlouho, takže za případné změny neručím.
Co se týká cla a DPH, tak pokud se bude něco platit, tak by ti měli dát vědět. Pravděpodobně to vezmou z udané ceny a poštovného. Já tenkrát nic neplatil.
Ty to máš letecky, to mé bylo lodí, protože to nespěchalo. Ale postup bude asi stejný.

Dej pak vědět, jak to dopadlo.

Odpovědět
lukas (3)
10.11.2017
23:39

Diky za odpoved.jenomze kamoska to nechala poslat primo do ceske republiky a ne do polska.me jde spis o to ze nemam cim dolozit kdyby nahodou chteli poklady k tomu kolik jsem za ne zaplatil atd jelikoz jsem platil ji na ucet jen dopravu do cr.diky

Odpovědět
Franta (2327)
10.11.2017
23:49

@lukas:
Mělo by to vše jít na centrálu do Polska, až pak se to rozesílá dál.

Je tam ta udaná cena. Pokud by ale usoudili, že je to dražší, tak by si cenu asi udělali podle trhu tady.

Odpovědět
lukas (3)
11.11.2017
0:11

Jo jomate pravdu.zeptal jsem se kamosky a rikala ze jde to do polska a pak se to uz rozvazi.tak urcit cenu jaka je u nas neni mozne nebot tyhle noze se u nas neprodavaji.pokud usoudili cenu?to by museli do toho baliku vlezt a tezko zjisti cenu pouziteho zbozi ne?a k tomu myslim nebude duvod jelikoz to dokladech je uvedno a na rentgenu bude poznat o ze tam jsou noze.cena 389 usd je vic nez adekvatni.pokud bych chtel vydrbat se clem a dph tak bych tam primi nechal napsat dar pouzite kuchynske noze a cen do 22 e.muj nazor.dekuji za vas nazor

Odpovědět
Franta (2327)
11.11.2017
6:48

@lukas:
Co napadne celníky netuším. Ale možná jsou polští méně aktivní než naši. V mém balíku bylo nové i použité a nic jsem neplatil. Oni si cenu můžou „dovodit“ tabulkově podle kvalitativně obdobného zboží.

Odpovědět
michal (1)
14.11.2017
19:05

Dobrý den,
chtěl bych se zeptat, jestli budu platit clo a dph pokud mi fyzická osoba (sestra) pošle z USA notebook (faktura bude vystavena na ni) jako dar? Jelikož na začátku článku se píše pouze o balíčku v hodnotě 45 EUR, chtěl bych se informovat jak to bude pokud cena zboží bude 750 EUR.
Protože mi nejde do hlavy, pokud zboží nekupuji já ale druhá osoba proč bych měl platit clo / dph, jelikož mi ho posílá jako dar ?

Za odpověď předem děkuji

Odpovědět
Franta (2327)
14.11.2017
21:22

@michal:
Protože by takto každý obcházel zákon, stejně jako to bylo u osoby blízké a dopravních přestupků.

Oni si takhle lidi nechávali posílat z USA i auta (třeba jako svatební/narozeninový dar). Státu tak pochopitelně „utíkali“ peníze. Takže se to postupně doladilo do současného stavu. Dříve bylo třeba vyjmenováno, co může a nemůže být dar, jaká může být jeho hodnota a po vstupu do EU už ani naši zákonodárci nemusí nic vymýšlet, jen to převezmou.

Odpovědět
Mesi (511)
14.11.2017
22:38

@michal: Je to velmi jednoduche. Protoze zbozi bylo koupeno mimo Evropskou Unii a tudiz nezaplaceno DPH v nekterem z jejich statu. Protoze stejne, jako jakekoliv jine zbozi, ktere se do EU dovazi, podleha danim (dovozce samozrejme zohledni dan na vstupu a na vystupu), tak i toto (at jiz je to dar nebo ne) podleha dani z uplne stejneho principu. Pokud by ho koupila v EU, tak zaplati dan v EU (presne tu, kterou si ten dovozce zohledni, aby byla zaplacena pouze jednou). No, a stejne tak musis dan pri vstupu do EU zaplatit ty, protoze jsi v tuto chvili „dovozce“. Na otazku, proc to mas platit ty, kdyz jsi zbozi nekoupil: Pokud by ho tva sestra osobne privezla, tak samozrejme zaplati dan ona.

Odpovědět

Přispějte svým dotazem nebo osobní zkušeností

Než se na něco zeptáš, přečti si prosím článek a předchozí komentáře. Všechny nové příspěvky osobně kontroluji, reklamu, spam a sprosťárny hned mažu.