Benzínky v USA: Návod jak natankovat benzín (včetně automatického stojanu)

Tankování benzínu a nafty není v USA tak jednoduché, jak se může zdánlivě zdát. To proto, že se za palivo platí předem a ještě k tomu americké terminály tak úplně nerozumí českým kartám. Alespoň, že je ten benzín s naftou levný.

Benzín USA | © Petr Novák

Jak natankovat v USA

V USA je nutné za palivo nejprve zaplatit, pak až je možné tankovat. Každý stojan je pro tento účel vybavený čtečkou karet, vsuňte do něj platební kartu a zvolte credit card – i když máte debetní kartu. Pro kontrolu budete požádáni o zadání poštovního směrovacího čísla vašeho trvalého bydliště. Pokud bude karta zamítnuta, zkuste zvolit debit card. S největší pravděpodobností ale bude nutné zajít za obsluhou.

U ní požádejte o předplacení paliva u vašeho stojanu, na plnou nádrž by vám mělo stačit cca 45 dolarů. Doporučuji zaplatit víc, třeba 60 dolarů – všechny nepročerpané dolary vám budou po natankování vráceny.

Poté již můžete tankovat, na výběr bývá několik druhů paliv v závislosti na konkrétní síti benzínek. Například u Shellu je tato nabídka:

  • Regular = obyčejný benzín, obdoba našeho Naturalu 95
  • Plus = kvalitnější benzín
  • V-Power = prémiový benzín
  • Diesel = nafta

Druh paliva se obvykle volí tlačítkem na stojanu. Jestliže jste si palivo předpláceli, nezapomeňte si po dotankování zajít za obsluhou, ať vám na kartu vrátí nevyžití kredit. Při té příležitosti doporučuji vyzkoušet horkou či ledovou kávu. Výběr je na české poměry nebývale široký, za velký kelímek zaplatíte zhruba 2 dolary.

Cena benzínu a nafty v USA

Cena benzínu a nafty se v Americe udává v přepočtu na 1 gallon.

  • 1 gallon = 3.785 litru

Mírně lišit se ceny mohou v závislosti na způsobu platby. Při úhradě v hotovosti zpravidla zaplatíte méně než při platbě kartou (neboť benzínka musí odvést část z platby společnosti, která vám vydala kartu).

V následující tabulce si můžete prohlédnout průměrné ceny benzínu v listopadu 2013. Ceny se liší stát od státu, nejnižší jsou těžařských státech, jako je Oklahoma nebo Texas, naopak na Havaji si za palivo řádně připlatíte. Údaje jsou uvedeny v Kč/litr.

Stát Regular
Obyčejný benzín
Mid
Kvalitnější
Premium
Prémiový
Diesel
Nafta
Florida 16,27 Kč 17,53 Kč 18,46 Kč 19,48 Kč
Havaj 20,58 Kč 21,00 Kč 21,49 Kč 24,62 Kč
Kalifornie 18,46 Kč 18,96 Kč 19,46 Kč 20,69 Kč
Nevada 17,13 Kč 17,74 Kč 18,28 Kč 19,47 Kč
New York 17,98 Kč 19,01 Kč 19,80 Kč 20,91 Kč
Texas 15,08 Kč 16,10 Kč 16,96 Kč 18,57 Kč

Aktuální ceny naleznete na stránkách GasBuddy.com.

Jak použít automatický stojan?

U některých čerpacích stanic se můžete setkat s automatickými stojany, kde si palivo natankujete sami bez přítomnosti obsluhy. Jak na to se dozvíte z následujícího videa.

Diskuze k článku (17 komentářů)

USA.QeX (1)
9.11.2009
16:09

Problém je, že pokud stojan požaduje zadání ZIP Code (PSČ), tak s českou kartou nepochodíte a stejně se tankování musí řešit „v budce“. Dále třeba v New Jersey je ustanoveno, že benzínové pumpy mají zásadně s obsluhou, která vám natankuje a třeba i umyje okno; tzn. vůbec nevystupujete z auta. Další problém je benzín s příměsí ethanolu, který je sice levnější, ale některé motory může poškodit. Nicméně tyto stojany jsou skvělé už jenom v tom, že si lze nastavit, kolik galonů či za kolik dolarů chcete natankovat a stojan přívod benzínu sám utne, aniž by bylo nutné „dotankovávat“ po centech do stanovené částky.

Odpovědět
Tom (1)
8.5.2014
9:32

Používali jsme americkou a českou debetní kartu a většinou to fungovalo i tak, že ji stačilo vložit, autorizovat (pin, někdy psč) a tankovat. Nebylo třeba zadávat částku předem- příslušný obnos se strhl až podle natankovaného množství. Dalo se tak tankovat i na pumpách v pustých oblastech, kde nebyla žádná budka s obsluhou, nebo v noci, kdy byla budka zavřená. Jen to PSČ jsme jako brigádníci/turisti neznali, tak bylo třeba občas laborovat se způsobem platby- debit/credit card (u českých debitek fungovala i v obchodech zásadně volba credit card!) a zkoušet jak české tak místní karty. Na 90% se vždy nějak podařilo.

Odpovědět
Jan M (2)
28.2.2015
18:57

Hned první věta „V USA je nutné za palivo nejprve zaplatit, pak až je možné tankovat.“ je nepravdivá a tedy značně zavádějící.

V USA žiji mnoho let a v různých státech, po většině USA také cestuji.

Částka, za kterou si chcete benzin načerpat se de facto NIKDY napřed u stojanu nezadává. To se dělá jen když vám karta ve stojanu nefunguje a musíte jít dovnitř „budky“ (obchodu) ke zřízenci („attendant“). Ten se vás zeptá, u kterého čísla stojanu stojíte, chcete čerpat a za kolik benzínu si chcete vzít. Sám pak projede kartu čtěčkou a pokud je to „OK“, jdete ven ke svému stojanu, vyberete si příslušný druh benzínu (typicky REGULAR, tedy s nejnižším oktanovým číslem, většinou 87) a čerpáte. Jak se blížíte k částce, kterou jste si uvnitř předplatil, pumpa zpomaluje a za uvedené částce se zastaví.

Na ZIP („ZIP code“), tedy PSČ po vložení kreditky (nebo debetky s logem VISA atd.) se jenom když jste v „bad neighbourhood“, tedy oblasti s nevalnou pověstí, většinou v ghettech a blízko nich nebo v oblasti, kde mají nedobré zkušenosti s populací, která používá nekryté nebo jinak ne košer, ukradené, atd. karty. Normálně, v drtivé většině lokací, se vás na ZIP stojan neptá.

Používáte-li debetní kartu, odpovíte na úvodní dotaz (po zasunutí a vysunutí karty ze čtečky, „DEBIT or CREDIT“ stisknutím DEBIT stojan se vás pak zeptá na PIN. Znovu: Máte-li debetní kartu s logem VISA, MasterCard, atd. zmačkněte CREDIT a ne DEBIT a máte od PIN pokoj.

Jinak poté, co po několik let cena pohonných hmot (benzínu a nafty) stoupala tak, jak stoupala cena barelu nafty na trzích, posledních několik měsíců, od podzimu 2014 ceny spadly v průměru o 40 až 50 procent, na současný celoamerický průměr asi 2,20 USD za galon „reguláru.“ (ten dáváte do všech aut z půjčovny, středně drahý „speciál“ s 89 oktany nebo „premium“ s 91 oktany jen do svého soukromého více „spartovního“ auta).

Protože oproti Evropě jsou daně na benzín mnohem nižší, cena benzinu u stojanu mnohem více kolísá v závislosti na tržní ceně barelu nafty. Takže ikdyž dolar vůči Kč (a euru atd.) posledního půl roku posílil, cestování autem přes nebo po USA vás přijde na o dost méně než v minulosti.

Jinak jako jinde ve světě, půjčovny aut chtějí, aby jste auto vrátil buď s plnou nádrží (pokud jste si auto s plnou nádrží vyzvedl) nebo s tak plnopu nádrží jaká byla když jste si auto vyzvedl. Drtivá většina půjčoven užívá plnou nádrž, některé, hlavně menší můžou užívat jen částečně plnou nádrž (v nájemní smlouvě vám vyznačí, že jste si auto půjčil třeba se 3/4 naplněnou nádrží.)

Jak v Evropě atd. tak v USA, když si půjčuji auto z půjčovny, asi tak 20 mil před vrácením auta nádrž zcela naplním a „dojedu s plnou“, protože ukazatele benzínu v nádrži nejsou tak citlivé aby takový rozdíl zaznamenaly. Pojišťuji se tím proti tomu, že ikdyž ukazovala se jako „FULL“ při přebírání, nemusela být zcela plná.

Odpovědět
Jan M (2)
28.2.2015
19:03

Ještě poznámka:

V USA stále jen velice malé procento osobních aut jezdí na naftu (Diesel) a v půjčovnách aut jsem zatím žádné na naftu neviděl. Takže čerpat naftu asi nebudete.

Navíc, oproti Evropě, nafta je v USA dražší než benzin, takže majitelé aut na naftu (VW, atd.) tolik neušetří protože nižší spotřeba paliva (nafty oproti benzinu) je ofsetována poněkud vyšší cenou nafty.

Odpovědět
Jarek (2)
25.5.2015
9:54

Ano, nafta by měla být logicky dražší, protože jsou vyšší náklady na její výrobu. Když to přeženu, tak benzín se v podstatě vyrábí z odpadu, který při rafinaci vzniká. U nás je Benzín dražší pouze proto, že je na něj vyšší daň než na naftu (asi o 2kč). Občas se můžeme setkat s tím že se tyto rozdíly smazávají, hlavně při narůstajících cenách, kdy zvýšená cena ropy a zpracování „přebije“ velikost spotřební daně.
Vyšší daň na benzín byla u nás odjakživa hlavně proto, že se dříve nafta používala jen v průmyslu a zemědělství. Poslední dvě desetiletí však masivně přibývá osobních aut s naftovým pohonem, takže se daň na naftu už několikrát zvýšila a dá se předpokládat že dříve či později benzínovou daň dožene.

Odpovědět
Karlik (7)
23.8.2015
2:26

Přidám ještě jeden postřeh při platbě v hotovosti je u spousty benzínek cena za galon zhruba o 5-15 centů nižší než při platbě kartou. Jedná se pouze o zajímavost, protože rozdíl v ceně je opravdu malý :)

Odpovědět
Ondra Novák (8)
6.12.2016
17:23

Cesta Kalifornie, Arizona, Utah, Nevada, Kalifornie.

Mel jsem dvě karty embos MasterCard debetní, a embos Visa Kreditku. Štěstí na stojanu jsem zkoušel pravidelně. Uspěl jsem jednou asi z 15 pokusů. Mnohokrát to došlo i do stavu, že Debit card accepted, zadal jsem PIN, pak to chvilku chroupe a stejně se objeví „Please see cashier“. Takže asi tak. Řešil jsem to tak, že jsem vzal 30 hotových USD, na přepážce jsem předplatil, napumpoval a jel.

Je to divné, protože v obchodech, parkovacích automatech různého druhu, McDonaldech atd.. nikde s tím problém nebyl.

Co se týče výše zmíněného kafe, tak za 1,5USD máte zpravidla půllitrový kelímek plný chutné kávy, kam jsem vždycky dal dvě oříšková mlíčka, zazátkoval a 200 km pak usrkával… paráda.

Odpovědět
Lukáš (147)
7.12.2016
12:10

@Ondra Novák:
Potvrzuji vesměs stejné zkušenosti…jedná se o dosti důležité informace pro toho, kdo chce poprvé navštívit západ USA.
Jen s tou kartou jsem měl větší štěstí, měl jsem také dvě a mám tak 50% úspěch u benzínek.

Takže každopádně hotovost jako zálohu sebou!

Odpovědět

Dobrý den,
měl bych prosbu o vysvětlení několika drobností k tankování v USA:

1.) dá se tedy říct, že pro vyhnutí se všem těmto potížím s kartami je lepší platit pouze hotovostí? Je to všude reálné? Budeme se cestovat mj. po Havaji.
Budeme cestovat jen v rámci dovolené, takže kartou vydanou ve Spojených státech ani ZIPem nedisponujeme (předpokládám, že naše PSČ by neprošlo…). Cestujeme s debetní VISA a kreditní MC.

2.) jak v takovém případě platbou v hotovosti probíhá vyrovnání za tankování? (vyzvednu si přeplatek po natankování u obsluhy jako v případě vrácení na kartu – a jak si týpek u pokladny na pumpě pamatuje kolik jsem si u něj předplatil, když tam má 20 platících lidí?)

3.) jaký mají auta v USA (základní SUV 4WD – RAW4, Wrangler nebo něco podobného) reálný dojezd? Chystáme se na výlety do celkem odlehlých částí, kde nelze tankovat, takže bych rád předem věděl/naplánoval nutné záchytné body, abychom se dostali také zpátky a o spotřebách amerických motorů se vypráví „velké příběhy“…

Děkuji za odpovědi na pitomě vypadající otázky…

K.

Odpovědět
Mesi (416)
11.1.2017
0:29

@bigK: 1) ano, hotove lze platit vsude, kde je ziva obsluha. Ale nebojte se kartu zkusit, nemuze se stat nic horsiho, nez ze ji to nevezme.
2) reknete, ze chcete natankovat dejme tomu za 30 USD, udate cislo stojanu, kde stojite. Pokladni zada pro dany stojan uvedenou castku a po jejim vycerpani se stojan zastavi. Poku natankujete za mene, tak vam zbytek vrati pokladni. Stejne to funguje i s kartou, pokud ji nevezme stojan a zaplatite s ni predem na pokladne.
Obsluha si to nemusi pamatovat, protoze to vidi na PC, kde zadaval castku pro stojan a stejne tak vam muze vyjet uctenku.
3) male SUV jako treba JEEP Renegade ma dojezd mimo mesto cca 340 mil, RAV4 na tom bude o malicko lepe (lehce horsi spotreba, ale vetsi nadrz). Velka SUV maji mileage na dalnici pod 20 mil na galon, ale velke nadrze. Doporucuji dotankovat pred vjezdem do parku. Pokud na trase delsi dobu neni pumpa, tak to byva napsano na ceduli u posledni pumpy (next services 50 miles).

Odpovědět
Mesi (416)
11.1.2017
0:31

@bigK: k bodu 2) zaplatite tech 30 UDS a dostanete uctenku, kdyz natankujete za mene, mate v ruce uctenku, kde stoji, kolik jste zaplatili.

Odpovědět

@Mesi: děkuji za odpověď,
předpokládám tedy, že cca 300 km úsek i při přejezdu ve výšce přes 4000 m nad mořem by meměl být s plnou nádrží problém a nezůstaneme někde v divočině… :D

Odpovědět
Vector (1)
5.2.2017
17:24

@Jarek:

No Jarku to bych ti doporučoval nastudovat jak se vyrábí nafta a jak benzín asi budeš dost překvapený.

Odpovědět
Radek48 (3)
14.7.2017
20:34

Dobrý den
Budu mít zřejmě půjčené auto ford focus a cca s ním najedu 2500 km.Máte někdo představu o spotřebě abych věděl kolik si mám připravit usd na benzín?
Děkuji

Odpovědět
Franta (2045)
14.7.2017
22:17

@Radek48:
Informace o Fordu. Spotřeba 26/38 mílí na galon.

Ceny paliva sleduj tady – http://www.gasbuddy.com
Klikni si na Trip calculator, zadej trasu a budeš v obraze, kde nejlépe tankovat cestou.

Odpovědět
Jirka VK (20)
23.7.2017
1:38

Čerpal jsem tady a nyní po návratu z USA bych zád přidal pár svých poznatků:
1) ceny benzínu jsou na tripu dle tipu tohoto serveru velmi různé – osobní zkušenost pro Benzín 89 min. $2,35 (zejména Nevada a Arizona) / max. $4,35 (jiho-východní Kalifornie, konkrétně Needles). Na hranici Arizony a Kalifornie jsem fakt skoro zvažoval zda nezajet 30 mil zpět – rozdíl na galon $2 (u našeho RV to dělalo kolem 2 000 Kč na nádrž!)
2) než začnete ztrácet čas blbnutím s kartou tak se rozhlédněte kolem, na 2/3 pump kde nešlo platit kartou to bylo někde viditelně napsané (na bezínce na křižovatce silnic 62 a 95 uprostřed poušti to dokonce měli na hlavním poutači jako podtitul :-))
3) obecně platit kartou se mi nedařilo jen v LA a jižně od něj – než jsme tam dorazili, myslem jsem si skoro, že nefunkční karty jsou mýtus :-) (nicméně mám kreditku od MasterCard)
4) Pokud máte RV, tak často na tankování nestačí maximální limit, který mají nastaveny stojany pro samoobsluhu (obvykle $75-100). Nepřišel jsem na to jak ho zvýšit. Tankovat na dvakrát, ale šlo vždy, když šlo platit kartou přímo na stojanu.
5) Jedete s RV na delší cestu – zjistěte si zda v all inclusiv nejsou neomezené míle jako měli u Apolla. All inclusiv u karavanu zdalake neobsahuje „all“ ale nám se už kvůli mílím vyplatilo. Za RV jsme zaplatili na 2 týdny $2300, ale ačkoliv jsme měli all inclusiv a navigaci jsme si koupily, tak za pojištění včetně asistenční služby (které opravdu v původní ceně bylo omezeno jen na SLW viz https://chcidoameriky.cz/pujceni-auta-v-usa-rady-tipy-zkusenosti ) a daň bylo nutno doplatit přes $650. Bez té asistenční služby by to bylo o $150 levnější, ale to je přesně ono. Na to jsem nebyl připravený a v rozhodujícím okamžiku jsem podlehl strachu z toho čekat 2 dny na assitenci a platit jí, když za ten poplatek garantovali 4h a 100% krytí mimo ceny benzínu pokud by nám došel.

Odpovědět
Lukáš (12)
17.8.2017
18:41

Přidávám svou zkušenost z nedávného 4 týdenního tripu po USA. Placení kartou na benzinkách je chvílemi dost problém – na většině pump nefungovali ani debetní, ani kreditní karty. A rozhodně nešlo o to, že by na té pumpě nebylo možné kartou platit. Všechny pumpy mají rovnou u stojanu terminál, kde můžete kartou natankovat. Tyto terminály z 90% nefungují na karty, které jsou vydané v ČR, fungovalo nám to asi na 2 pumpách mimo L.A. Co nás ale překvapilo, nestačilo ani zajít dovnitř do obchodu a zkusit zaplatit tam – také terminál kartu nebral. Přišli jsme na to, že platit lze pouze, pokud má daný obchod terminál s možností „strčení“ karty čipem napřed, pokud jde terminál pouze „projet“ přes magnetický pásek, karta nefungovala. Doporučuji proto mít u sebe vždy dost hotovosti (cca 40 – 60 dolarů na plnou nádrž), abyste byli schopni v nouzi natankovat.
Ceny se pohybují tak, jak uvádí Jirka přede mnou. Dražší benzín je logicky u letiště a na některých místech v Kalifornii, někdy může být rozdíl i 2 dolary na gallonu.

Odpovědět

Přispějte svým dotazem nebo osobní zkušeností

Než se na něco zeptáš, přečti si prosím článek a předchozí komentáře. Všechny nové příspěvky osobně kontroluji, reklamu, spam a sprosťárny hned mažu.