Tankování benzínu v USA může být pro cizince napoprvé trochu složité. U některých čerpacích stanic se platí předem, názvy benzínu se liší a ještě je třeba znát trik pro placení kartou. V článku se dočtete průměrné ceny benzínu v USA a poradím vám s obsluhou automatického stojanu.
-
Obsah článku
Postup jak tankovat v USA
V USA se musí za palivo nejprve buď zaplatit, nebo se alespoň musí autorizovat platební karta.
Tankovací stojany jsou pro tyto účely vybaveny čtečkou, kartu do ní zasuňte a zvolte “credit card” (i za předpokladu, že máte debetní kartu). Pro kontrolu můžete být požádáni o zadání PIN kódu ke kartě nebo PSČ vašeho bydliště. Pokud nebude fungovat vaše skutečné ani jiné vymyšlené PSČ, budete muset jít za pumpařem.
Po úspěšné autorizaci karty můžete kartu vyndat a strčit tankovací pistoli do auta. U některých čerpacích stanic je na tankovacím stojanu páčka, kterou je třeba ručně zdvihnout. Pokud je u daného stojanu dostupných více typů paliva, musíte to správné zvolit tlačítkem.
Účet za palivo vám bude vydán po dotankování.
Jestliže vám bude platební karta zamítnuta, zkuste ještě zvolit “debit card”. Pokud ani to nepomůže, budete muset zajít za obsluhou a požádat o předplacení paliva u vašeho stojanu. Na plnou nádrž by vám město stačit zhruba $751 777 Kč. Autorizovat si můžete vyšší částku, nevyčerpané dolary vám budou vráceny. Stačí po dotankování opět zajít za obsluhou.
-
Názvy benzínu v USA
Čerpací stanice v Americe obvykle nabízejí tři druhy benzínu, které se liší oktanovým číslem a logicky také cenou. Některé benzínky používají pro jednotlivá paliva vlastní označení.
🟠 Regular (87 oktanů)
Regular je nejlevnější dostupný benzín, má zpravidla 87 oktanů. Na některých čerpacích stanicích se prodává pod názvem Unleaded.
🔴 Midgrade (89-90 oktanů)
Mid-grade označuje mírně kvalitnější benzín s 89-90 oktany, na některých benzinkách je označován jako Special, Unleaded Plus nebo Plus (Exxon a Shell).
🔵 Premium (91-94 oktanů)
Nejkvalitnější palivo označované jako Premium se používá do sportovních aut. Většinou má 91-94 oktanů, někdy se prodává pod názvy Unleaded Premium, Supreme (Exxon) nebo V-Power (Shell).
🟢 Nafta v USA
Při běžném řízení auta v Americe se s naftovými motory nejspíše nesetkáte. Diesel je k dostání jen u vybraných benzínek, používá se převážně jen v nákladních autech a autobusech.
🔢 Oktanová čísla v USA
Na amerických benzinkách se uvádí jiná oktanová čísla, než je zvykem v Evropě. K americké hodnota čísla je nutné přičíst hodnotu 5. Do aut z půjčovny se nejčastěji tankuje nejlevnější benzín Regular.
-
Cena benzínu v USA 2024
Ceny pohonných hmot se v Americe uvádí za 1 gallon, což je v přepočtu 3,785 litru.
U některých benzinek se cena liší podle způsobu platby. Benzín placený v hotovosti bývá levnější než při platbě kartou, ze které musí prodejce odvádět poplatky karetní společnosti. Rozdíl v ceně je přibližně $0.061,42 Kč na jeden gallon paliva. Některé čerpací stanice nepřijímají karty vůbec, vždy to na nich bývá uvedeno.
Levnější benzín je v těžařských státech (Oklahoma nebo Texas), naopak drahé pohonné hmoty jsou na Havaji. Rozdíly mezi jednotlivými státy jsou výrazné. Na pohonné hmoty v USA není uvaleno tolik dané, takže jejich cenu relativně významně ovlivňuje aktuální cena ropy.
V tabulce jsou uvedeny průměrné ceny benzínu v USA platné k 19. červenci 2024 a přepočtené na 1 litr. Aktuální přehled najdete na GasBuddy.com.
Stát Regular Mid-Grade Premium Texas 19,53 Kč$0.824480976281001 22,18 Kč$0.936225754546577 24,33 Kč$1.02683676860117 Florida 21,45 Kč$0.905317624388013 24,12 Kč$1.01811909086414 26 Kč$1.10318249181335 Arizona 21,84 Kč$0.921960463704163 23,82 Kč$1.00543883233755 26 Kč$1.08389793197083 Průměr USA 21,94 Kč$0.926187216546359 24,79 Kč$1.04638550049633 27 Kč$1.13805320276147 Utah 22,35 Kč$0.943358399967784 23,92 Kč$1.00940141312711 25 Kč$1.06567006033885 New York 22,69 Kč$0.957623690810198 26 Kč$1.09155892149731 28 Kč$1.19326516176267 Nevada 24,99 Kč$1.05483900618072 27 Kč$1.12378791191906 28 Kč$1.18560417223618 Havaj 29 Kč$1.2402877871321 31 Kč$1.2976131225544 32 Kč$1.36893957676647 Kalifornie 30 Kč$1.2466279163954 31 Kč$1.30659497234407 32 Kč$1.35071170513449 -
Jak tankovat u samoobslužného stojanu v USA
U některých čerpacích stanic se můžete setkat s automatickými stojany, kde si palivo natankujete sami bez přítomnosti obsluhy. Do automatu se vloží platební karta a hned se vytáhne. Na rozdíl od bankomatu se v něm nenechává.
Poté stačí následovat pokyny na displeji stojanu, v některých lokalitách je potřeba zadat PSČ pro autorizaci karty. Poté lze vytáhnout pistoli ze stojanu, stisknutím tlačítka vybrat požadovaný benzín a můžete tankovat. Tankování ukončíte vrácením pistole do stojanu.
Detailní návod nabízí video na YouTube.
-
Nejznámější čerpací stanice v USA
Po celých Spojených státech funguje bezpočet značek čerpacích stanic, některé z nich mají zastoupení jen v určitých státech. Na cestách se nejčastěji setkáte s těmito 10 značkami čerpacích stanic.
1️⃣ Shell
Shell je největší americký řetězec čerpacích stanic, celkem má přes 12 tisíc poboček ve všech státech USA.
2️⃣ Exxon / Mobil
Společnost Exxon Mobil provozuje v USA necelých 12 tisíc benzínek, přítomna je ve většině států. S Exxon / Mobil se nejpravděpodobněji setkáte na východním a jihovýchodním pobřeží země.
3️⃣ BP
Síť čerpacích stanic BP má přes 7 tisíc provozoven, všechny z nich se nachází ve východní polovině Spojených států.
4️⃣ Chevron
Chevron je americká síť čerpacích stanic, založena byla v roce 1911. Všech více než 7 tisíc benzínek se nachází na západním a jihovýchodním pobřeží USA. Jednotky čerpacích stanic jsou ještě na Aljašce.
5️⃣ QT – QuikTrip
QuikTrip má v USA přes 1 000 poboček, většina jich je na jihu země a na středozápadě. Benzínky QuikTrip kladou důraz na kvalitní občerstvení, kromě pečiva si můžete dát čerstvě připravované sendviče nebo preclíky.
6️⃣ Citgo
Společnost Citgo byla založena již v roce 1910, v současnosti má přes 4 tisíce čerpacích stanic výhradně ve východní části USA.
7️⃣ Speedway
Speedway je síť čerpacích stanic s přilehlými obchody, která spadá pod společnosti 7-Eleven. Přes 3 tisíce benzinek Speedway najdete zejména na východě USA a na západním pobřeží.
8️⃣ 76
Benzínky 76 s oranžovo-modrým logem patří od roku 2012 společnosti Phillips 66. Po celých Spojených státech je přes 1 800 čerpacích stanic 76, většina z nich je v pobřežních státech.
9️⃣ Phillips 66
První benzínka Phillips 66 byla otevřena již v listopadu 1927, dnes je po celé zemi v provozu kolem dva a půl tisíce poboček. Většina z nich se nachází ve vnitrozemí.
🔟 Murphy USA
Čerpací stanice Murphy USA jsou v provozu ve více než jeden a půl tisíci lokalitách zejména na východě a jihovýchodě země. Provozovny se většinou nachází poblíž obchodů Walmart.
Diskuze k článku (39)
Problém je, že pokud stojan požaduje zadání ZIP Code (PSČ), tak s českou kartou nepochodíte a stejně se tankování musí řešit “v budce”. Dále třeba v New Jersey je ustanoveno, že benzínové pumpy mají zásadně s obsluhou, která vám natankuje a třeba i umyje okno; tzn. vůbec nevystupujete z auta. Další problém je benzín s příměsí ethanolu, který je sice levnější, ale některé motory může poškodit. Nicméně tyto stojany jsou skvělé už jenom v tom, že si lze nastavit, kolik galonů či za kolik dolarů chcete natankovat a stojan přívod benzínu sám utne, aniž by bylo nutné “dotankovávat” po centech do stanovené částky.
Používali jsme americkou a českou debetní kartu a většinou to fungovalo i tak, že ji stačilo vložit, autorizovat (pin, někdy psč) a tankovat. Nebylo třeba zadávat částku předem- příslušný obnos se strhl až podle natankovaného množství. Dalo se tak tankovat i na pumpách v pustých oblastech, kde nebyla žádná budka s obsluhou, nebo v noci, kdy byla budka zavřená. Jen to PSČ jsme jako brigádníci/turisti neznali, tak bylo třeba občas laborovat se způsobem platby- debit/credit card (u českých debitek fungovala i v obchodech zásadně volba credit card!) a zkoušet jak české tak místní karty. Na 90% se vždy nějak podařilo.
Hned první věta “V USA je nutné za palivo nejprve zaplatit, pak až je možné tankovat.” je nepravdivá a tedy značně zavádějící.
V USA žiji mnoho let a v různých státech, po většině USA také cestuji.
Částka, za kterou si chcete benzin načerpat se de facto NIKDY napřed u stojanu nezadává. To se dělá jen když vám karta ve stojanu nefunguje a musíte jít dovnitř “budky” (obchodu) ke zřízenci (“attendant”). Ten se vás zeptá, u kterého čísla stojanu stojíte, chcete čerpat a za kolik benzínu si chcete vzít. Sám pak projede kartu čtěčkou a pokud je to “OK”, jdete ven ke svému stojanu, vyberete si příslušný druh benzínu (typicky REGULAR, tedy s nejnižším oktanovým číslem, většinou 87) a čerpáte. Jak se blížíte k částce, kterou jste si uvnitř předplatil, pumpa zpomaluje a za uvedené částce se zastaví.
Na ZIP (“ZIP code”), tedy PSČ po vložení kreditky (nebo debetky s logem VISA atd.) se jenom když jste v “bad neighbourhood”, tedy oblasti s nevalnou pověstí, většinou v ghettech a blízko nich nebo v oblasti, kde mají nedobré zkušenosti s populací, která používá nekryté nebo jinak ne košer, ukradené, atd. karty. Normálně, v drtivé většině lokací, se vás na ZIP stojan neptá.
Používáte-li debetní kartu, odpovíte na úvodní dotaz (po zasunutí a vysunutí karty ze čtečky, “DEBIT or CREDIT” stisknutím DEBIT stojan se vás pak zeptá na PIN. Znovu: Máte-li debetní kartu s logem VISA, MasterCard, atd. zmačkněte CREDIT a ne DEBIT a máte od PIN pokoj.
Jinak poté, co po několik let cena pohonných hmot (benzínu a nafty) stoupala tak, jak stoupala cena barelu nafty na trzích, posledních několik měsíců, od podzimu 2014 ceny spadly v průměru o 40 až 50 procent, na současný celoamerický průměr asi 2,20 USD za galon “reguláru.” (ten dáváte do všech aut z půjčovny, středně drahý “speciál” s 89 oktany nebo “premium” s 91 oktany jen do svého soukromého více “spartovního” auta).
Protože oproti Evropě jsou daně na benzín mnohem nižší, cena benzinu u stojanu mnohem více kolísá v závislosti na tržní ceně barelu nafty. Takže ikdyž dolar vůči Kč (a euru atd.) posledního půl roku posílil, cestování autem přes nebo po USA vás přijde na o dost méně než v minulosti.
Jinak jako jinde ve světě, půjčovny aut chtějí, aby jste auto vrátil buď s plnou nádrží (pokud jste si auto s plnou nádrží vyzvedl) nebo s tak plnopu nádrží jaká byla když jste si auto vyzvedl. Drtivá většina půjčoven užívá plnou nádrž, některé, hlavně menší můžou užívat jen částečně plnou nádrž (v nájemní smlouvě vám vyznačí, že jste si auto půjčil třeba se 3/4 naplněnou nádrží.)
Jak v Evropě atd. tak v USA, když si půjčuji auto z půjčovny, asi tak 20 mil před vrácením auta nádrž zcela naplním a “dojedu s plnou”, protože ukazatele benzínu v nádrži nejsou tak citlivé aby takový rozdíl zaznamenaly. Pojišťuji se tím proti tomu, že ikdyž ukazovala se jako “FULL” při přebírání, nemusela být zcela plná.
Ještě poznámka:
V USA stále jen velice malé procento osobních aut jezdí na naftu (Diesel) a v půjčovnách aut jsem zatím žádné na naftu neviděl. Takže čerpat naftu asi nebudete.
Navíc, oproti Evropě, nafta je v USA dražší než benzin, takže majitelé aut na naftu (VW, atd.) tolik neušetří protože nižší spotřeba paliva (nafty oproti benzinu) je ofsetována poněkud vyšší cenou nafty.
Ano, nafta by měla být logicky dražší, protože jsou vyšší náklady na její výrobu. Když to přeženu, tak benzín se v podstatě vyrábí z odpadu, který při rafinaci vzniká. U nás je Benzín dražší pouze proto, že je na něj vyšší daň než na naftu (asi o 2kč). Občas se můžeme setkat s tím že se tyto rozdíly smazávají, hlavně při narůstajících cenách, kdy zvýšená cena ropy a zpracování “přebije” velikost spotřební daně.
Vyšší daň na benzín byla u nás odjakživa hlavně proto, že se dříve nafta používala jen v průmyslu a zemědělství. Poslední dvě desetiletí však masivně přibývá osobních aut s naftovým pohonem, takže se daň na naftu už několikrát zvýšila a dá se předpokládat že dříve či později benzínovou daň dožene.
Přidám ještě jeden postřeh při platbě v hotovosti je u spousty benzínek cena za galon zhruba o 5-15 centů nižší než při platbě kartou. Jedná se pouze o zajímavost, protože rozdíl v ceně je opravdu malý :)
Cesta Kalifornie, Arizona, Utah, Nevada, Kalifornie.
Mel jsem dvě karty embos MasterCard debetní, a embos Visa Kreditku. Štěstí na stojanu jsem zkoušel pravidelně. Uspěl jsem jednou asi z 15 pokusů. Mnohokrát to došlo i do stavu, že Debit card accepted, zadal jsem PIN, pak to chvilku chroupe a stejně se objeví “Please see cashier”. Takže asi tak. Řešil jsem to tak, že jsem vzal 30 hotových USD, na přepážce jsem předplatil, napumpoval a jel.
Je to divné, protože v obchodech, parkovacích automatech různého druhu, McDonaldech atd.. nikde s tím problém nebyl.
Co se týče výše zmíněného kafe, tak za 1,5USD máte zpravidla půllitrový kelímek plný chutné kávy, kam jsem vždycky dal dvě oříšková mlíčka, zazátkoval a 200 km pak usrkával… paráda.
@Ondra Novák:
Potvrzuji vesměs stejné zkušenosti…jedná se o dosti důležité informace pro toho, kdo chce poprvé navštívit západ USA.
Jen s tou kartou jsem měl větší štěstí, měl jsem také dvě a mám tak 50% úspěch u benzínek.
Takže každopádně hotovost jako zálohu sebou!
Dobrý den,
měl bych prosbu o vysvětlení několika drobností k tankování v USA:
1.) dá se tedy říct, že pro vyhnutí se všem těmto potížím s kartami je lepší platit pouze hotovostí? Je to všude reálné? Budeme se cestovat mj. po Havaji.
Budeme cestovat jen v rámci dovolené, takže kartou vydanou ve Spojených státech ani ZIPem nedisponujeme (předpokládám, že naše PSČ by neprošlo…). Cestujeme s debetní VISA a kreditní MC.
2.) jak v takovém případě platbou v hotovosti probíhá vyrovnání za tankování? (vyzvednu si přeplatek po natankování u obsluhy jako v případě vrácení na kartu – a jak si týpek u pokladny na pumpě pamatuje kolik jsem si u něj předplatil, když tam má 20 platících lidí?)
3.) jaký mají auta v USA (základní SUV 4WD – RAW4, Wrangler nebo něco podobného) reálný dojezd? Chystáme se na výlety do celkem odlehlých částí, kde nelze tankovat, takže bych rád předem věděl/naplánoval nutné záchytné body, abychom se dostali také zpátky a o spotřebách amerických motorů se vypráví “velké příběhy”…
Děkuji za odpovědi na pitomě vypadající otázky…
K.
@bigK: 1) ano, hotove lze platit vsude, kde je ziva obsluha. Ale nebojte se kartu zkusit, nemuze se stat nic horsiho, nez ze ji to nevezme.
2) reknete, ze chcete natankovat dejme tomu za 30 USD, udate cislo stojanu, kde stojite. Pokladni zada pro dany stojan uvedenou castku a po jejim vycerpani se stojan zastavi. Poku natankujete za mene, tak vam zbytek vrati pokladni. Stejne to funguje i s kartou, pokud ji nevezme stojan a zaplatite s ni predem na pokladne.
Obsluha si to nemusi pamatovat, protoze to vidi na PC, kde zadaval castku pro stojan a stejne tak vam muze vyjet uctenku.
3) male SUV jako treba JEEP Renegade ma dojezd mimo mesto cca 340 mil, RAV4 na tom bude o malicko lepe (lehce horsi spotreba, ale vetsi nadrz). Velka SUV maji mileage na dalnici pod 20 mil na galon, ale velke nadrze. Doporucuji dotankovat pred vjezdem do parku. Pokud na trase delsi dobu neni pumpa, tak to byva napsano na ceduli u posledni pumpy (next services 50 miles).
@bigK: k bodu 2) zaplatite tech 30 UDS a dostanete uctenku, kdyz natankujete za mene, mate v ruce uctenku, kde stoji, kolik jste zaplatili.
@Mesi: děkuji za odpověď,
předpokládám tedy, že cca 300 km úsek i při přejezdu ve výšce přes 4000 m nad mořem by meměl být s plnou nádrží problém a nezůstaneme někde v divočině… :D
@Jarek:
No Jarku to bych ti doporučoval nastudovat jak se vyrábí nafta a jak benzín asi budeš dost překvapený.
Dobrý den
Budu mít zřejmě půjčené auto ford focus a cca s ním najedu 2500 km.Máte někdo představu o spotřebě abych věděl kolik si mám připravit usd na benzín?
Děkuji
@Radek48:
Informace o Fordu. Spotřeba 26/38 mílí na galon.
Ceny paliva sleduj tady – http://www.gasbuddy.com
Klikni si na Trip calculator, zadej trasu a budeš v obraze, kde nejlépe tankovat cestou.
Čerpal jsem tady a nyní po návratu z USA bych zád přidal pár svých poznatků:
1) ceny benzínu jsou na tripu dle tipu tohoto serveru velmi různé – osobní zkušenost pro Benzín 89 min. $2,35 (zejména Nevada a Arizona) / max. $4,35 (jiho-východní Kalifornie, konkrétně Needles). Na hranici Arizony a Kalifornie jsem fakt skoro zvažoval zda nezajet 30 mil zpět – rozdíl na galon $2 (u našeho RV to dělalo kolem 2 000 Kč na nádrž!)
2) než začnete ztrácet čas blbnutím s kartou tak se rozhlédněte kolem, na 2/3 pump kde nešlo platit kartou to bylo někde viditelně napsané (na bezínce na křižovatce silnic 62 a 95 uprostřed poušti to dokonce měli na hlavním poutači jako podtitul :-))
3) obecně platit kartou se mi nedařilo jen v LA a jižně od něj – než jsme tam dorazili, myslem jsem si skoro, že nefunkční karty jsou mýtus :-) (nicméně mám kreditku od MasterCard)
4) Pokud máte RV, tak často na tankování nestačí maximální limit, který mají nastaveny stojany pro samoobsluhu (obvykle $75-100). Nepřišel jsem na to jak ho zvýšit. Tankovat na dvakrát, ale šlo vždy, když šlo platit kartou přímo na stojanu.
5) Jedete s RV na delší cestu – zjistěte si zda v all inclusiv nejsou neomezené míle jako měli u Apolla. All inclusiv u karavanu zdalake neobsahuje “all” ale nám se už kvůli mílím vyplatilo. Za RV jsme zaplatili na 2 týdny $2300, ale ačkoliv jsme měli all inclusiv a navigaci jsme si koupily, tak za pojištění včetně asistenční služby (které opravdu v původní ceně bylo omezeno jen na SLW viz https://chcidoameriky.cz/pujceni-auta-v-usa-rady-tipy-zkusenosti ) a daň bylo nutno doplatit přes $650. Bez té asistenční služby by to bylo o $150 levnější, ale to je přesně ono. Na to jsem nebyl připravený a v rozhodujícím okamžiku jsem podlehl strachu z toho čekat 2 dny na assitenci a platit jí, když za ten poplatek garantovali 4h a 100% krytí mimo ceny benzínu pokud by nám došel.
Přidávám svou zkušenost z nedávného 4 týdenního tripu po USA. Placení kartou na benzinkách je chvílemi dost problém – na většině pump nefungovali ani debetní, ani kreditní karty. A rozhodně nešlo o to, že by na té pumpě nebylo možné kartou platit. Všechny pumpy mají rovnou u stojanu terminál, kde můžete kartou natankovat. Tyto terminály z 90% nefungují na karty, které jsou vydané v ČR, fungovalo nám to asi na 2 pumpách mimo L.A. Co nás ale překvapilo, nestačilo ani zajít dovnitř do obchodu a zkusit zaplatit tam – také terminál kartu nebral. Přišli jsme na to, že platit lze pouze, pokud má daný obchod terminál s možností “strčení” karty čipem napřed, pokud jde terminál pouze “projet” přes magnetický pásek, karta nefungovala. Doporučuji proto mít u sebe vždy dost hotovosti (cca 40 – 60 dolarů na plnou nádrž), abyste byli schopni v nouzi natankovat.
Ceny se pohybují tak, jak uvádí Jirka přede mnou. Dražší benzín je logicky u letiště a na některých místech v Kalifornii, někdy může být rozdíl i 2 dolary na gallonu.
Zajímalo by mě,jestli v Americe existují čerpací stanice LPG,a kolik je i zhruba cena za litr LPG, je i možnost předělat automobil na přestavbu na LPG v Americe.Děkuji
Ano, jezdi tu auta NGV (Natural Gas Vehicle). Jsou tu tedy pumpy na CNG, LNG/LNCG. Prumerna cena je 2.13 USD. Prestavba nevim, kolik stoji.
Přidávám svoji zkušenost s tankováním, jezdili jsme po Montaně, Idaho a Washingtonu a u čerpací stanice Conoco jsme nikdy neměli problém s placením kartou, nevyžaduje ZIP Code. V nouzi jsme se při tankování v pustině domluvili s náhodným tankujícím, on nám umožnil tankování na svoji kartu a my jsme mu příslušnou částku vrátili v hotovosti
Dobrý den, ráda bych se zeptala…dočetla jsem se, že na východě USA jsou některé dálnice zpoplatněné. Jak to funguje? Kupuje se někde dálniční známka? Nebo jsou mýtné brány – kasy, kde se platí hotově? Pojedeme z New Yorku do NIagara Falls po 90 dálnici a tam se prý mýtné platí. Máte prosím někdo zkušenost, kolik činí mýto a event. nějaké další poplatky při cestě z NY do Niagara Falls?
Máte prosím nějaké důležité info, abych nic nezanedbala? Dále pojedeme z Niagara Falls do Washington DC….díky za rychlé info, odjíždíme již v úterý 3.10.
Hezký den L.M.
@Lucie M:
…viz má odpověď v jiném tématu na stejný dotaz. Lukáš.
Pro zasmání historka z Floridy.
Jedu si takhle na benzinku, vidím jeden volný stojan. Sice mám nádrž na druhé straně auta ale říkám si to by nemusel být problém. Platím kartou přímo na stojanu, vše v pořádku, vytahuji pistoli a ejhle, hadice je krátká. Nebylo to jako v Čechách kde si ji natáhnete do požadované délky. Tak hadici strkám zpět a přibližuji auto blíž ke stojanu. Nyní už dosáhla ale benzin neteče. Tak se chvíli nervuju co to jako je, až mě po chvíli viděla obsluha pumpy. Prej co jsem jako udělal? Já že nic, jen jsem vložil pistoli zpátky bez natankování. Jenže systém je nastaven tak, že po vložení pistole do stojanu končí tankování. Nejspíš proto, aby po mě nikdo nepřijel a nenatankoval z mé karty. Je dobré si na to dát pozor. Vše nakonec dobře dopadlo.
Tehdy jsem se nesmál, dnes už ano :)
Můj postřech tankovaná z USA , poprvé když jsem tankoval v Californi na Shell tak moje debit Visa od České spořitelny ani kreditka Mastercar také od České spořitelny vůbec nešla , tak jsem musel zaplatit cash , po té co jsme přejeli do Arizony debit na benzině normálně fungovala, žádny problém , to samé potom v Coloradu , Wyomingu , Idaho , Utah , Nevada někdy to chtělo ZIP code, tak jsem dal naše PSČ 39002 a bez problému , potom jsme se vraceli zpět do Californie a tankoval jsem na benzině 76 , tak jsem byl připraveněj že zas budu platit cash , ale říkám zkusím to a debit Visa normálně fungovala , potom jsem tankoval pořád na benzine 76 , zde nebyl s debit vůbec problém , ale třeba na Shell to vůbec nebralo . Nejdrašží cena byla v Death Valley tam stál galon 5$ , nejlevnejší byl ve Wyomingu tam jsem tankoval za 2,3 $ .
Mne to kartu vacsinou nebralo.. Takze vacsina cerpani bola asi ako u nas na automatickej cerpacke, kde musis najprv ist zaplatit.. Takze dovnutra k obsluhe, predautorizovat na karte max sumu a nasledne cerpat. Ucet prisiel vzdy iba na realne nacerpanu sumu
Robo
Regular 87 je obdoba evropského 91 okt. benzínu. Rozhodně to není Natural 95…
Taky se podělím o zkušenosti s tankováním, platil jsem vždy debetní kartou Mastercard od Raiffeisen Bank. Karta se vždy vloží a hned vyndá. Pak se zvolí Credit (ne Debit). Potom se to většinou zeptá na PSČ (Zip code). V Texasu, NM, Coloradu, Arizoně a Nevadě mi to u všech pump fungovalo – stačilo vybrat oktanové číslo a natankovat. V Kalifornii se mi ale vždy zobrazilo See cashier a musel jsem jít předplatit dovnitř – tam karta už fungovala. Řekli mi ale, že to, jestli tam funguje zahraniční karta, nezávisí na státu, ale na značce.
Výhoda amerického systému je, že (samozřejmě pokud karta funguje u stojanu) po natankování můžu hned odjet od stojanu a neblokovat ho, když nakupuji vevnitř. Další věc, která je v USA odlišná od Evropy, je ta, že ke stojanům se může přijet z obou stran, podle toho, na jaké straně je nádrž. Tudíž odpadá nepohodlné tahání hadice přes auto.
@Martin Vernon:
To je otázka, protože všude v Evropě se zvěřejňuje tzv. RON (reasearch octane number), zatímco v USA je to PON (pump octane number), což je průměr mezi RON a MON (motor octane number). MON je většinou o 10 nižší než RON, takže např u nás prodávaný Natural 95 má typicky RON cca. 95 a MON cca. 85 (v USA by to tedy bylo 90)
@Martin Vernon:
Zdroj?
https://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating
https://www.etuners.gr/fuel/
https://www.youtube.com/watch?v=zf-OYXlhJis
@Martin Vernon: @Kuba:
Řešil jsem ještě něco jiného, spojil si vaše příspěvky a nějak vymazal průvodní text. Ale to je jedno. Prostě víme, co a jak se počítá a máme v tom jasno. :-)
Dobrý den,
ráda bych zeptala, zda je tu někdo se zkušeností s cestováním na motorce na trase Las Vegas-Grand Canyon-Monument Valley a zpět?? Respektive mne předně zajímá četnost čerpacích stanic na uvedené trase. Počet mil je docela velký, nádrž v motorce menší než u auta, tak z toho mám trochu obavu :-) Děkuji za jakékoliv info.
@Monika:
Trasu jsem nejel, ale zkus http://www.gasbuddy.com. Dá se tam zadat cesta, spočítá ti to náklady a ukáže, kde nejlépe tankovat. Bohužel je to nastavené jen na auta, motorku musíš zadat ručně, spotřebu a objem nádrže. Když si projdeš trasu, tak uvidíš všechny pumpy cestou.
Podle mých zkušeností je nejlepší si rovnou jít předplatit stojan(cash) a pak si prostě natankovat. A vychytávka na konec: pokud budete tankovat gallon za 3,785 $ budete vědět, že vás 1L vyšel právě na 1$ :)
Trošku mě pobavila informace o typech benzínu ve stylu regular = nejběžnější benzín ve smyslu natural 95. V USA si o 95 oktanech můžou většinou leda tak nechat zdát, protože pouze ten nejdražší benzín má 95 oktanů. Všechno ostatní jsou sh..y co mají 87-91 oktanů. Na velkoobjemové motory amerických vozů to stačí. Proto taky rozhodně doporučuji všem, co by měli snahu dovést si svého miláčka do USA, aby si to rychle rozmysleli nebo tankovali pouze nejdražší benzín. Za detonační spalování na nekvalitní regular petrol to určitě nestojí.
@Martin:
A jéje, automechanik amatér a internetový specialista na paliva.
Zjisti si, jak se počítá oktanové číslo v EU a jak v USA. Pak nám tu můžeš prezentovat výsledky svého zjištění.
@Franta:
Kdyby si přečetl můj příspěvek o trochu výš (@Kuba: ), tak by tady podobnou kravinu snad neplacl.
@Kuba: ale vzdyt ma Martin pravdu. Pouze “Premium” s oznacenim “91” v US odpovida nasemu 95 RON. Je to zminene i v tom zdroji, co “Franta” postoval… Regular “87” opravdu neni nase Natural 95 a zvlaste v preplnovanych motorech se upravuje predstih nebo dochazi k detonacim.
Červen 2023, Aljaška. Žádný ZIP/PSČ, Visa kreditka bez problémů všude, celé 2 týdny, různá místa a pumpy, žádné předplatby nebo blokace. Postup jak popsáno výše: vložit kartu, PIN, kartu vyndat, hubici do auta (někdy je pod hubicí na stojanu ještě taková páčka, kterou je třeba ručně zdvihnout), tankovat (pokud je k dispozici více typů benzínu, nutno tlačítkem zvolit), dotankovat, vyjede účet. Pozor na to, že, je-li na stojanu nafta, bude označena zeleně, benzín černě.
Ahoj, přidávám aktuální zkušenost z našeho červencového roadtripu po západě USA. Na většině benzínek nebyl problém platit kartou u stojanu, jen u jedné jsme nepochodili (konkrétně řetězec Sinclair). Nepomohlo ani zadání PSČ se samými nulami nebo devítkami. Pozor, u některých menších benzínek nebyla žádná obsluha – platba jen u stojanu, nebo vůbec.