Pokud si chytíte newyorský taxík, můžete si být téměř jistí, že bude žlutý. Po New Yorku jezdí 13 587 oficiálních taxíků, přičemž počet je omezen městskou vyhláškou. Pokud chce někdo začít jezdit s taxi v New Yorku, musí si koupit licenci od stávajícího držitele.
Obsah článku
Žlutá barva taxíků je lépe viditelná
Původ žluté barvy až do raného věku automobilismu. V roce 1907 se americký obchodník s auty John D. Hertz rozmýšlel, jak využít vozy, které nejdou na odbyt. Po chvíli dumání dostal nápad založit si taxi službu. Ačkoliv aut tehdy v ulicích nejezdilo zdaleka tolik jako dnes, taxíky se ztrácely v davu. Chytrý podnikatel Hertz si nechal zpracovat studii, která barva aut bude na silnicích nejlépe rozpoznatelná.
Z průzkumu nakonec vyšla žlutá, kterou si později vzaly za svou i školní autobusy.
Hertzova společnost Yellow Cab Chicago tak roku 1915 stanovila trend, který se později přenesl do New Yorku. Symbolická barva taxíků bude již navždy žlutá. V roce 1923 John Hertz rozšířil své podnikatelské aktivity a začal auta rovněž půjčovat. Vznikla tak jedna z nejznámějších autopůjčoven na světě, jejíž dominantní barvou v logu je – jak jinak – žlutá.
V roce 1967 New York městskou vyhláškou nařídil žlutou barvu všem oficiálním taxíkům. Cílem bylo auta lépe odlišit od černých taxikářů a zároveň je snáze rozlišit v ulicích.
Co je zač zelené taxi v některých čtvrtích New Yorku?
V ulicích některých čtvrtí New Yorku můžete narazit také na zelené taxíky. A nemyslím tim jejich ekologický pohon, ale jablíčkově zelenou barvu.
Newyorská radnice si v roce 2011 nechala zpracovat průzkum, ze kterého vyplynulo, že 95 % cestujících do oficiálních žlutých taxíků nastupuje na Manhattanu pod 96. ulicí nebo na letištích JFK a LaGuardia. To občanům ze vnějších čtvrtí výrazně zhoršovalo přístup k legálním taxi.
Navýšení počtu 13 587 licencovaných taxi nedávalo smysl, neboť by se opět pohybovaly v centru, kde jsou lepší výdělky. Radnice místo toho přišla s plánem zavést nový typ licence pro “boro taxi”, pro které bude povinná zelená barva označovaná jako “Apple Green”.
Zelení taxikáři smí cestující nabírat pouze severně od East 96th Street a West 110th Street, v Bronxu, Brooklynu, Queensu a na Staten Islandu. Vysadit je mohou kdekoliv, ale ve zbylé části Manhattanu a na žádném z newyorských letišť pasažéry nabírat nesmějí.
Diskuze k článku (3)
No newyorské taxi už nejsou tak populární jako byly checker caprice crown victoria … Kdyz je z 98% nahradil japonský Nissan NV200 … Kouzlo NYC taxi je zcela pryč
@Jorck: Ford se mi také líbil víc.
Pár zajímavostí: V celém New Yorku funguje 13 237 taxíků, které řídí 42 000 taxikářů. Celých 82 % z nich jsou cizinci, za jednu směnu průměrně najedou 290 km.
@Petr Novák: To je pravda ikdyž NYC driver yellow cab jsou víc vyčuraní než ti v Praze ake takto vídím já . Jinak stema nissanama nv200 to hodne pokazily …crown victoria yellow cab patri do NYC …