Jak řídit automat: Písmena na převodovce, rozjezd, parkování

Petr Novák

Při cestování po USA autem se řízení s automatickou převodovkou nevyhnete. Manuální převodovku v zemi mají přibližně jen 2 % z nově prodávaných aut. Věřte mi, že si na řízení bez spojky velmi rychle zvyknete, je to jednoduché a pohodlné. V článku se dozvíte jak řídit automat a co znamenají písmena na řadící páce.

Jak v USA řídit auto s automatickou převodovkou

  1. Jak řídit auto s automatickou převodovkou

    Automatická převodovka se sama stará o řazení, takže v autě najdete jen brzdový pedál (vlevo) plynový pedál (vpravo). K řízení vám postačí jedna noha, druhou doporučuji pokrčit až k sedačce. Nemůžete tak omylem sešlápnout oba pedály, když budete intuitivně hledat spojku.

    Po nastartování sešlápněte brzdový pedál a na řadící páce navolte “D” jako drive. Nenechte se zmást a nezařazujte jedničku, tento stupeň je určen třeba pro do prudkého kopce, na horách nebo při vlečení přívěsu.

    Při rozjezdu a přeřazování mějte vždy sešlápnutou brzdu. Při přeřazení z P na D bez sešlápnutého brzdového pedálu se auto může samovolně rozjet. Některé řadící páky mají na boku pojistku, při přeřazování je nutné ji stisknout.

    Parkování je jednoduché. Stačí zastavit a na řadící páce zvolit písmeno “P” – parkovací brzdu.

  2. Jak řídit auto s automatickou převodovkou | © Petr Novák

    Co znamenají písmena na automatické převodovce

    P – Park

    Mód P používejte po zaparkování. Slouží jako ruční brzda, zabraňuje pohybu vozidla. Při přeřazování na jiný stupeň mějte vždy sešlápnutý brzdový pedál.

    R – Reverse

    Zpátečka, stačí ji zařadit a sešlápnout plyn.

    N – No Gear

    Neutrál, na rozdíl od polohy P nenechává vozidlo zabržděné. Používejte ho při tlačení nebo tažení auta.

    D – Drive

    Jízda, pro rozjezd a běžnou jízdu mějte zařazenou tuto polohu. Řazení mezi jednotlivými rychlostními stupni zajistí automatická převodovka.

    F – First

    První rychlostní stupeň, v některých autech má jednička označení “1”, nebo “L”. Tento stupeň využijete v zimě při jízdě na sněhu nebo při sjíždění kopců. Můžete díky němu brzdit motorem, není ale vhodný pro rychlou jízdu.

    S – Sport

    Sportovní mód naleznete jen u výkonných vozů. Auto na vyšší stupeň řadí až při vyšších otáčkách než u módu “D”. To znamená větší rámus, vyšší výkon a víc spáleného benzínu. U některých aut “S” značí druhý rychlostní stupeň.

    L – Low

    Motor se bude držet v nejvyšších možných otáčkách, většinou na jedničce. Mód využijete při jízdě do kopce a z kopce pro brždění motorem.

    2 – First 2 Gears

    Automat bude držet motor v nejvyšších možných otáčkách. Zatímco v režimu Low využije více stupňů, u módu “2” je jasně dané omezení na dva nejnižší. Využijete ho při jízdě do kopce nebo na sněhu.

    3 / D3 – First 3 Gears

    I tento režim bude držet motor v co nejvyšších otáčkách, přičemž se využijí tři nejnižší stupně. Máte tak lepší kontrolu nad rychlostí vozidla při jízdě v dešti nebo se zapřaženým přívěsem.

    W – Winter

    Některé značky aut nabízejí speciální zimní režim, kdy se mimo jiné auto rozjíždí na dvojku. Sníží se tak riziko ztráty trakce. Po rozjezdu je možné zařadit “D”.

Diskuze k článku (30)

Ahoj, jenom bych doplnil pokud to zde není systém tankování / potom systém počítání spotřeby (MPG), a případně pravidla silničního provozu (+ každý stát má svá federal law, třeba na Floridě že za deště se svítí, když je zachranné vozidlo, které stojí a bliká tak je ptořeba ho objet ob pruh (aby zustal mezi vámi a zachranným vozidlem jeden pruh prazdný ap.)

Odpovědět
Avatar uživatele

@V.K.: Ahoj, děkuji za doplnění. Další informace jsou v článcích dopravní předpisy v USAbenzínky v USA. Na jednu stránku už by to bylo moc informací, tak jsem to rozdělil do několika článků. :-)

Odpovědět

Hodně jsem tu načerpal, tak zkusím začít i přispívat. Když jsem si poprvé půjčoval auto s automatikou, tak mi bylo doporučeno si pro zvykání, zejména při jízdě ve městě dát levou nohu k sedačce (prostě jako kdyby jste seděli na židli a ne v autě). Je to perfektní pomůcka a ušetřilo mi to určitě spoustu situací, kdy v podvědomé reakci “vyšlápnete spojku”, což se rovná zavěšení celé posádky do pásů, protože veřte, že levá noha je nacvičená jen na “sešlápnout” a věřte, že si nejbližší pedál najde = sešlápnutí brzdy vší silou.

Odpovědět

@Jirka VK:
Pravda, sám jsem si tím taky loni prošel.
v autopůjčovně jsem se nedokázal skoro ani rozjet, protože jsem sešlapával brzdu levou nohou.
To že jsem pak za jízdy po západě potkával Američany s levou NOHOU z okýnka ven už mě ani nepřekvapilo…prostě levačku nechte doma před cestou do USA :)

Odpovědět

A co když je u řazení P R N D 1 2 3 ?

Odpovědět

@Marek.V:
A co, co když?
P – parking
R – zpátečka
N – neutrál
D – drive / řadí vše co je
1 – řadí jen první rychlost
2 – řadí jen první dvě rychlosti
3 – řadí jen první tři rychlosti

Odpovědět

Ahoj, potřebovala bych radu. V řazení už mám jasno, ale krom tlačítka S – sport mám ještě tlačítko W. Nevím k čemu je dobré. Díky za vysvětlení.

Odpovědět

W na automatu je “zimní převod” vkládám opsaný text, je to automatický překlad, tak omluvte případné nedostatky :-) …. U některých modelů Volvo, Mercedes-Benz, BMW a General Motors může být zapnut režim zimy, takže je namísto prvního rychlostního stupně vybrán druhý převodový stupeň, když se vytáhne ze stacionárního stavu, aby se snížila pravděpodobnost ztráty trakce v důsledku otáčení kola na sněhu nebo led. Na GM automobilech to bylo D2 v padesátých letech, druhé kolo startu po roce 1990 a režim Snow / Ice v roce 2010. Na automatikách Ford, Kia a Honda je tato funkce přístupná pohybem voliče řazení na 2, čímž se spustí, a pak se ujistěte, že jste zrychlovali nohu, zatímco při jízdě vozu vybíráte D (drive).

Odpovědět

@Any: ….. zimní stupeň W-winter : U některých modelů Volvo, Mercedes-Benz, BMW a General Motors může být zapnut režim zimy, takže je namísto prvního rychlostního stupně vybrán druhý převodový stupeň, když se vytáhne ze stacionárního stavu, aby se snížila pravděpodobnost ztráty trakce v důsledku otáčení kola na sněhu nebo led. Na GM automobilech to bylo D2 v padesátých letech, druhé kolo startu po roce 1990 a režim Snow / Ice v roce 2010. Na automatikách Ford, Kia a Honda je tato funkce přístupná pohybem voliče řazení na 2, čímž se spustí, a pak se ujistěte, že jste zrychlovali nohu, zatímco při jízdě vozu vybíráte D/drive.

Odpovědět

@Any:
Takhle rychle mě napadá jen Winter. Takže asi možná zimní režim, co pracuje i s ostatními “stabilizačními” prvky vozu, případně reguluje výkon i před převodovku. To je můj rychlý nápad.

A takhle to je podle wiki, kam jsem ještě mrknul.
Winter (W)
In some Volvo, Mercedes-Benz, BMW and General Motors models, a winter mode can be engaged so that second gear is selected instead of first when pulling away from stationary, to reduce the likelihood of loss of traction due to wheel spin on snow or ice. On GM cars, this was D2 in the 1950s, Second Gear Start after 1990, and Snow/Ice mode in the 2010s. On Ford, Kia, and Honda automatics, this feature can be accessed by moving the gear selector to 2 to start, then taking one’s foot off the accelerator while selecting D once the vehicle is moving.

Odpovědět

Dobrý den,

můj dotaz zní…Dnes jsem si po zařazení R u automatu nevšimla, že kolega přede mnou zatáhnul ruční brzdu…zkoušela jsem couvat a po krátké chvíli jsem si toho všimla…odbrzdila, ale přesto bych ráda věděla , jestli jsem mohla autu uškodit …dvakrát jsem zkusila silněji rychlost sešlápnout než jsem si všimla ruční brzdy…z počátku jsem myslela že je tam trošku více sněhu, který trochu byl v okolí ….jedná se o Toyota Yaris…

Děkuji Soňa

Odpovědět

@Soňa:
Nic se neděje, jsou lidé, co dokáží s ručkou i jet.

Odpovědět

@Franta:

Děkuji za odpověď. Chybami se člověk opravdu učí :)

Odpovědět

Zdravím. Chcem sa opýtať ako je to s polohou N. Keď stojím na križovatke prípadne pred kolajnicami môžem radiť N? Škodí to prevodovke alebo nie? Ďakujem.

Odpovědět

stát můžeš na N nebo P anebo nechat D a stát na pedálu brzdy. to se pak když přehodíš nohu z brzdy na plyn rozjedeš rychleji.
P je dobrý, když víš že budeš stát déle, to pak neoslňuješ toho za tebou brzdovýma světlama protože nemusíš mít na pedálu brzdy nohu, auto se nepohne.
u elektronický ruční brzdy a vypnutýho zhasínání motoru při zastavení stačí jen dobrzdit a auto zůstane zabržděný stát i když máš P, a nohy můžeš z pedálu odendat. když pak zmáčkneš plyn, auto se plynule rozjede.

Odpovědět

@Alena: jo, a převodovce by to škodit nemělo, u auta z půjčovny už vůbec -)

Odpovědět

@Alena: Prevodovce by to vadit nemelo. Vlastne, kdyz vyradis na N (neutral), tak autu spis trochu odlehcis, protoze na P je stale pripraveno vyrazit (pokud nema Start/Stop). A tu druhou odpoved doufam vla nemyslel moc vazne s tou pujcovnou. Stale je to tak, ze ti nekdo pujcuje svuj majetek a je jedno, je casto jde o prosperujici spolecnost.

Odpovědět

@vla: @Mesi: Samozrejme misto P jsem myslel D.

Odpovědět

@Mesi: a teď jsem si dokonce všimnul po pár letech, že tam mám doma u VW namísto D teď L/S, asi jako Low a Schnell (Sport).
To půjčený byla spíš nadsázka, i když, ale to už je dlouho, nám uprostřed mezi LA a San Franciskem došly brzdové destičky, chtěl jsem je nechat v servisu opravit, ale oni poslali nějákého snědáka s jiným autem, a on s tím původním jel jak to bylo údajně až do SF. -)

Odpovědět

Při nastartování co je lepší mit tam P nebo N co mu škodi, atomaticka převodovka ze suchou spojkou DSG

Odpovědět

@Martin: Diky, tenhle clanek pomohl ukojit moji zvedavost :o) Dosud mi nikdo nebyl poradne (presvedcive) rict, jestli vadi vyrazovani z kopce (nedelam to, ale byl jsem zvedavy) a nova informace je pro mne vyrazeni na semaforech.

Odpovědět

Je třeba ubírat plyn když probýha řazení u automatu.
Děkuji

Odpovědět

@Karel: Nie a ani sa to neda. Nevies kedy automat preradi a kym by si zareagoval, uz ma davno preradene

Odpovědět

@Karel: … a i kdybys vedel, kdy bude radit (lze to priblizne odvodit z otackomeru), tak jakmile uberes, automat si prerazeni rozmysli (pokud jste oba svou akci neprovedli temer soucasne, coz ma za nasledek skubnuti auta).

Odpovědět

Ahoj, mám takovy dotaz an vás…
Už jsem kdysi jezdila s W.pasatem a teď mám fabii v automatu. Nikdy jsem nezkoušela pod D stupeň 3 2 1
Když pojedu po cestě a bude pak usek kde bude kluzko, musim zastavit a preradit nebo to můžu udelat behem jízdy, ze to prehodim treba na pozici 2? Nekdy me stve, ze se do kopcu tahne max.rych 50km, taky jsem to jeste nezkousela (jako podradit aby se rozjelo)
Diky za rady Janča

Odpovědět

@Janča:
A co šlápnout víc na plyn? To automat podřadí sám. Když sešlápneš pořádně, tak tě kickdown musí vystřelit.
3 je spíš pro kopcovitou krajinu, takové to nahoru a dolů pořád dokola, 2 je pro jízdu v táhlém a 1 v prudkém klesání.
U automatu se řadí za jízdy. Většina automatu si poradí i se zařazením zpátečky za jízdy.

Odpovědět

@Janča: Tomas ti odpovedal zle. Tie cisla znamenaju, ze automat radi sam, ale maximalne aky stupen. Cize ked tam das 2ku, automat si bude radit sam, ale bude hadzat iba medzi 1-2 a nepojde vyssie, napr na 3ku. Pouziva sa to v stupanicha klesaniach, ked chces drzat motor v otackach, alebo na druhu stranu lepsie brzdit dole kopcom alebo ked tahas tazky naklad. Pozor ale na rychlost a otacky…. Takze pri normalnej jazde si to vobec nemusis vsimat

Odpovědět

Dobrý den, prosím moc o radu, mám Fabii I, r.2004, automatická převodovka, známý mi měnil manžetu u pravého kola a po výměně jsem zjistila, že automat v kopci při zařazeném D couvá, předtím fungoval naprosto bez problémů, copak s tím? děkuji za radu, M.

Odpovědět

@Monika:
Svatá prostoto. Servisy Škoda přestaly fungovat? Výměna manžety u kola za normálních okolností nemá vliv na převodovku.
Tohle je web o cestování. Rozbité auto si řeš jinde.

Odpovědět

Přispějte svým dotazem nebo osobní zkušeností

Než se na něco zeptáš, přečti si prosím článek a předchozí komentáře. Všechny nové příspěvky osobně kontroluji, reklamu, spam a sprosťárny hned mažu.