Jak řídit auto s automatickou převodovkou

Při cestování po USA autem se řízení s automatickou převodovkou asi nevyhnete. Manuální převodovku v zemi mají přibližně jen 4 % z nově prodávaných aut. V článku se dozvíte jak řídit automat a co znamenají písmena na řadící páce.

Jak v USA řídit auto s automatickou převodovkou

Návod, jak řídit auto s automatickou převodovkou

Automatická převodovka se sama stará o řazení, takže v autě najdete jen brzdový a plynový pedál. Věřte mi, že si možná přes počáteční nedůvěru na automat velmi rychle zvyknete. K řízení doporučuji používat jen jednu nohu. Nemůžete tak omylem sešlápnout oba pedály, když budete intuitivně hledat spojku.

Po nastartování sešlápněte brzdový pedál a na řadící páce navolte „D“ jako drive. Nenechte se zmást a nezařazujte jedničku, tento stupeň je určen třeba pro do prudkého kopce, na horách nebo při vlečení přívěsu.

Při rozjezdu a přeřazování mějte vždy sešlápnutou brzdu. Při přeřazení z P na D bez sešlápnutého brzdového pedálu se auto může samovolně rozjet. Některé řadící páky mají na boku pojistku, při přeřazování je nutné ji stisknout.


Jak řídit auto s automatickou převodovkou | © Petr Novák

Co znamenají písmena a čísla na řadící páce?

  • P – Park
    Mód P používejte po zaparkování. Slouží jako ruční brzda, zabraňuje pohybu vozidla. Při přeřazování na jiný stupeň mějte vždy sešlápnutý brzdový pedál.
  • R – Reverse
    Zpátečka, stačí ji zařadit a sešlápnout plyn.
  • N – No Gear
    Neutrál, na rozdíl od polohy P nenechává vozidlo zabržděné. Používejte ho při tlačení nebo tažení auta.
  • D – Drive
    Jízda, pro rozjezd a běžnou jízdu mějte zařazenou tuto polohu. Řazení mezi jednotlivými rychlostními stupni zajistí automatická převodovka.
  • F – First
    První rychlostní stupeň, v některých autech má jednička označení „1“, nebo „L“. Tento stupeň využijete v zimě při jízdě na sněhu nebo při sjíždění kopců. Můžete díky němu brzdit motorem, není ale vhodný pro rychlou jízdu.
  • S – Sport
    Sportovní mód naleznete jen u výkonných vozů. Auto na vyšší stupeň řadí až při vyšších otáčkách než u módu „D“. To znamená větší rámus, vyšší výkon a víc spáleného benzínu. U některých aut „S“ značí druhý rychlostní stupeň.

Diskuze k článku (6 komentářů)

V.K. (1)
1.7.2016
21:54

Ahoj, jenom bych doplnil pokud to zde není systém tankování / potom systém počítání spotřeby (MPG), a případně pravidla silničního provozu (+ každý stát má svá federal law, třeba na Floridě že za deště se svítí, když je zachranné vozidlo, které stojí a bliká tak je ptořeba ho objet ob pruh (aby zustal mezi vámi a zachranným vozidlem jeden pruh prazdný ap.)

Odpovědět
Petr Novák (2386)
1.7.2016
23:42

@V.K.: Ahoj, děkuji za doplnění. Další informace jsou v článcích dopravní předpisy v USAbenzínky v USA. Na jednu stránku už by to bylo moc informací, tak jsem to rozdělil do několika článků. :-)

Odpovědět
Jirka VK (20)
12.6.2017
18:43

Hodně jsem tu načerpal, tak zkusím začít i přispívat. Když jsem si poprvé půjčoval auto s automatikou, tak mi bylo doporučeno si pro zvykání, zejména při jízdě ve městě dát levou nohu k sedačce (prostě jako kdyby jste seděli na židli a ne v autě). Je to perfektní pomůcka a ušetřilo mi to určitě spoustu situací, kdy v podvědomé reakci „vyšlápnete spojku“, což se rovná zavěšení celé posádky do pásů, protože veřte, že levá noha je nacvičená jen na „sešlápnout“ a věřte, že si nejbližší pedál najde = sešlápnutí brzdy vší silou.

Odpovědět
Lukáš (179)
13.6.2017
10:34

@Jirka VK:
Pravda, sám jsem si tím taky loni prošel.
v autopůjčovně jsem se nedokázal skoro ani rozjet, protože jsem sešlapával brzdu levou nohou.
To že jsem pak za jízdy po západě potkával Američany s levou NOHOU z okýnka ven už mě ani nepřekvapilo…prostě levačku nechte doma před cestou do USA :)

Odpovědět
Marek.V (1)
1.10.2017
11:20

A co když je u řazení P R N D 1 2 3 ?

Odpovědět
Franta (2327)
1.10.2017
11:35

@Marek.V:
A co, co když?
P – parking
R – zpátečka
N – neutrál
D – drive / řadí vše co je
1 – řadí jen první rychlost
2 – řadí jen první dvě rychlosti
3 – řadí jen první tři rychlosti

Odpovědět

Přispějte svým dotazem nebo osobní zkušeností

Než se na něco zeptáš, přečti si prosím článek a předchozí komentáře. Všechny nové příspěvky osobně kontroluji, reklamu, spam a sprosťárny hned mažu.