Jak řídit auto s automatickou převodovkou

Při cestování po USA autem se řízení s automatickou převodovkou asi nevyhnete. Manuální převodovku v zemi mají přibližně jen 4 % z nově prodávaných aut. V článku se dozvíte jak řídit automat a co znamenají písmena na řadící páce.

Jak v USA řídit auto s automatickou převodovkou

Návod, jak řídit auto s automatickou převodovkou

Automatická převodovka se sama stará o řazení, takže v autě najdete jen brzdový a plynový pedál. Věřte mi, že si možná přes počáteční nedůvěru na automat velmi rychle zvyknete. K řízení doporučuji používat jen jednu nohu. Nemůžete tak omylem sešlápnout oba pedály, když budete intuitivně hledat spojku.

Po nastartování sešlápněte brzdový pedál a na řadící páce navolte „D“ jako drive. Nenechte se zmást a nezařazujte jedničku, tento stupeň je určen třeba pro do prudkého kopce, na horách nebo při vlečení přívěsu.

Při rozjezdu a přeřazování mějte vždy sešlápnutou brzdu. Při přeřazení z P na D bez sešlápnutého brzdového pedálu se auto může samovolně rozjet. Některé řadící páky mají na boku pojistku, při přeřazování je nutné ji stisknout.


Jak řídit auto s automatickou převodovkou | © Petr Novák

Co znamenají písmena a čísla na řadící páce?

  • P – Park
    Mód P používejte po zaparkování. Slouží jako ruční brzda, zabraňuje pohybu vozidla. Při přeřazování na jiný stupeň mějte vždy sešlápnutý brzdový pedál.
  • R – Reverse
    Zpátečka, stačí ji zařadit a sešlápnout plyn.
  • N – No Gear
    Neutrál, na rozdíl od polohy P nenechává vozidlo zabržděné. Používejte ho při tlačení nebo tažení auta.
  • D – Drive
    Jízda, pro rozjezd a běžnou jízdu mějte zařazenou tuto polohu. Řazení mezi jednotlivými rychlostními stupni zajistí automatická převodovka.
  • F – First
    První rychlostní stupeň, v některých autech má jednička označení „1“, nebo „L“. Tento stupeň využijete v zimě při jízdě na sněhu nebo při sjíždění kopců. Můžete díky němu brzdit motorem, není ale vhodný pro rychlou jízdu.
  • S – Sport
    Sportovní mód naleznete jen u výkonných vozů. Auto na vyšší stupeň řadí až při vyšších otáčkách než u módu „D“. To znamená větší rámus, vyšší výkon a víc spáleného benzínu. U některých aut „S“ značí druhý rychlostní stupeň.

Diskuze k článku (22 komentářů)

V.K. (1)
1.7.2016
21:54

Ahoj, jenom bych doplnil pokud to zde není systém tankování / potom systém počítání spotřeby (MPG), a případně pravidla silničního provozu (+ každý stát má svá federal law, třeba na Floridě že za deště se svítí, když je zachranné vozidlo, které stojí a bliká tak je ptořeba ho objet ob pruh (aby zustal mezi vámi a zachranným vozidlem jeden pruh prazdný ap.)

Odpovědět
Petr Novák (2508)
1.7.2016
23:42

@V.K.: Ahoj, děkuji za doplnění. Další informace jsou v článcích dopravní předpisy v USAbenzínky v USA. Na jednu stránku už by to bylo moc informací, tak jsem to rozdělil do několika článků. :-)

Odpovědět
Jirka VK (20)
12.6.2017
18:43

Hodně jsem tu načerpal, tak zkusím začít i přispívat. Když jsem si poprvé půjčoval auto s automatikou, tak mi bylo doporučeno si pro zvykání, zejména při jízdě ve městě dát levou nohu k sedačce (prostě jako kdyby jste seděli na židli a ne v autě). Je to perfektní pomůcka a ušetřilo mi to určitě spoustu situací, kdy v podvědomé reakci „vyšlápnete spojku“, což se rovná zavěšení celé posádky do pásů, protože veřte, že levá noha je nacvičená jen na „sešlápnout“ a věřte, že si nejbližší pedál najde = sešlápnutí brzdy vší silou.

Odpovědět
Lukáš (281)
13.6.2017
10:34

@Jirka VK:
Pravda, sám jsem si tím taky loni prošel.
v autopůjčovně jsem se nedokázal skoro ani rozjet, protože jsem sešlapával brzdu levou nohou.
To že jsem pak za jízdy po západě potkával Američany s levou NOHOU z okýnka ven už mě ani nepřekvapilo…prostě levačku nechte doma před cestou do USA :)

Odpovědět
Marek.V (1)
1.10.2017
11:20

A co když je u řazení P R N D 1 2 3 ?

Odpovědět
Franta (3012)
1.10.2017
11:35

@Marek.V:
A co, co když?
P – parking
R – zpátečka
N – neutrál
D – drive / řadí vše co je
1 – řadí jen první rychlost
2 – řadí jen první dvě rychlosti
3 – řadí jen první tři rychlosti

Odpovědět

Ahoj, potřebovala bych radu. V řazení už mám jasno, ale krom tlačítka S – sport mám ještě tlačítko W. Nevím k čemu je dobré. Díky za vysvětlení.

Odpovědět

W na automatu je „zimní převod“ vkládám opsaný text, je to automatický překlad, tak omluvte případné nedostatky :-) …. U některých modelů Volvo, Mercedes-Benz, BMW a General Motors může být zapnut režim zimy, takže je namísto prvního rychlostního stupně vybrán druhý převodový stupeň, když se vytáhne ze stacionárního stavu, aby se snížila pravděpodobnost ztráty trakce v důsledku otáčení kola na sněhu nebo led. Na GM automobilech to bylo D2 v padesátých letech, druhé kolo startu po roce 1990 a režim Snow / Ice v roce 2010. Na automatikách Ford, Kia a Honda je tato funkce přístupná pohybem voliče řazení na 2, čímž se spustí, a pak se ujistěte, že jste zrychlovali nohu, zatímco při jízdě vozu vybíráte D (drive).

Odpovědět

@Any: ….. zimní stupeň W-winter : U některých modelů Volvo, Mercedes-Benz, BMW a General Motors může být zapnut režim zimy, takže je namísto prvního rychlostního stupně vybrán druhý převodový stupeň, když se vytáhne ze stacionárního stavu, aby se snížila pravděpodobnost ztráty trakce v důsledku otáčení kola na sněhu nebo led. Na GM automobilech to bylo D2 v padesátých letech, druhé kolo startu po roce 1990 a režim Snow / Ice v roce 2010. Na automatikách Ford, Kia a Honda je tato funkce přístupná pohybem voliče řazení na 2, čímž se spustí, a pak se ujistěte, že jste zrychlovali nohu, zatímco při jízdě vozu vybíráte D/drive.

Odpovědět
Franta (3012)
27.11.2017
16:27

@Any:
Takhle rychle mě napadá jen Winter. Takže asi možná zimní režim, co pracuje i s ostatními „stabilizačními“ prvky vozu, případně reguluje výkon i před převodovku. To je můj rychlý nápad.

A takhle to je podle wiki, kam jsem ještě mrknul.
Winter (W)
In some Volvo, Mercedes-Benz, BMW and General Motors models, a winter mode can be engaged so that second gear is selected instead of first when pulling away from stationary, to reduce the likelihood of loss of traction due to wheel spin on snow or ice. On GM cars, this was D2 in the 1950s, Second Gear Start after 1990, and Snow/Ice mode in the 2010s. On Ford, Kia, and Honda automatics, this feature can be accessed by moving the gear selector to 2 to start, then taking one’s foot off the accelerator while selecting D once the vehicle is moving.

Odpovědět
Soňa (2)
22.12.2017
23:00

Dobrý den,

můj dotaz zní…Dnes jsem si po zařazení R u automatu nevšimla, že kolega přede mnou zatáhnul ruční brzdu…zkoušela jsem couvat a po krátké chvíli jsem si toho všimla…odbrzdila, ale přesto bych ráda věděla , jestli jsem mohla autu uškodit …dvakrát jsem zkusila silněji rychlost sešlápnout než jsem si všimla ruční brzdy…z počátku jsem myslela že je tam trošku více sněhu, který trochu byl v okolí ….jedná se o Toyota Yaris…

Děkuji Soňa

Odpovědět
Franta (3012)
23.12.2017
7:37

@Soňa:
Nic se neděje, jsou lidé, co dokáží s ručkou i jet.

Odpovědět
Soňa (2)
23.12.2017
8:56

@Franta:

Děkuji za odpověď. Chybami se člověk opravdu učí :)

Odpovědět
Alena (1)
21.1.2018
7:37

Zdravím. Chcem sa opýtať ako je to s polohou N. Keď stojím na križovatke prípadne pred kolajnicami môžem radiť N? Škodí to prevodovke alebo nie? Ďakujem.

Odpovědět

stát můžeš na N nebo P anebo nechat D a stát na pedálu brzdy. to se pak když přehodíš nohu z brzdy na plyn rozjedeš rychleji.
P je dobrý, když víš že budeš stát déle, to pak neoslňuješ toho za tebou brzdovýma světlama protože nemusíš mít na pedálu brzdy nohu, auto se nepohne.
u elektronický ruční brzdy a vypnutýho zhasínání motoru při zastavení stačí jen dobrzdit a auto zůstane zabržděný stát i když máš P, a nohy můžeš z pedálu odendat. když pak zmáčkneš plyn, auto se plynule rozjede.

Odpovědět

@Alena: jo, a převodovce by to škodit nemělo, u auta z půjčovny už vůbec -)

Odpovědět
Mesi (648)
22.1.2018
1:34

@Alena: Prevodovce by to vadit nemelo. Vlastne, kdyz vyradis na N (neutral), tak autu spis trochu odlehcis, protoze na P je stale pripraveno vyrazit (pokud nema Start/Stop). A tu druhou odpoved doufam vla nemyslel moc vazne s tou pujcovnou. Stale je to tak, ze ti nekdo pujcuje svuj majetek a je jedno, je casto jde o prosperujici spolecnost.

Odpovědět
Mesi (648)
23.1.2018
8:14

@vla: @Mesi: Samozrejme misto P jsem myslel D.

Odpovědět

@Mesi: a teď jsem si dokonce všimnul po pár letech, že tam mám doma u VW namísto D teď L/S, asi jako Low a Schnell (Sport).
To půjčený byla spíš nadsázka, i když, ale to už je dlouho, nám uprostřed mezi LA a San Franciskem došly brzdové destičky, chtěl jsem je nechat v servisu opravit, ale oni poslali nějákého snědáka s jiným autem, a on s tím původním jel jak to bylo údajně až do SF. -)

Odpovědět
Václav (1)
26.6.2018
3:01

Při nastartování co je lepší mit tam P nebo N co mu škodi, atomaticka převodovka ze suchou spojkou DSG

Odpovědět
Mesi (648)
9.8.2018
3:44

@Martin: Diky, tenhle clanek pomohl ukojit moji zvedavost :o) Dosud mi nikdo nebyl poradne (presvedcive) rict, jestli vadi vyrazovani z kopce (nedelam to, ale byl jsem zvedavy) a nova informace je pro mne vyrazeni na semaforech.

Odpovědět

Přispějte svým dotazem nebo osobní zkušeností

Než se na něco zeptáš, přečti si prosím článek a předchozí komentáře. Všechny nové příspěvky osobně kontroluji, reklamu, spam a sprosťárny hned mažu.