Hoover Dam leží na řece Colorado nedaleko Las Vegas, v době otevření se jednalo o nejvyšší přehradu a největší vodní elektrárnu na světě. O obě prvenství Hooverova přehrada již přišla, ale zato se z ní stala vyhledávaná turistická atrakce. Čtěte dále a dozvíte se, jak můžete navštívit útroby přehrady, kolik stála její stavba a co děsivého spojuje prvního a posledního zemřelého dělníka.
-
Obsah článku
Historie Hooverovy přehrady
Myšlenky na vybudování masivní přehrady se začaly rodit na konci 19. století, zpočátku se však jednalo jen o neurčité návrhy bez konkrétních plánů. Krokem dopředu byl až rok 1922, kdy byla vytvořena příslušná komise a projekt začal nabírat na obrátkách. Záměrem bylo předcházet nebezpečným povodním z řeky Colorado a současně využít potenciál přehrady k výrobě elektřiny. Záležitost měl na starosti Herbert Hoover, tehdejší ministr obchodu a budoucí prezident USA.
Příprava projektu oficiálně pojmenovaného Boulder Canyon trvala dalších sedm let. Součástí plánů byla stavba nového města Boulder City, ve kterém měli být ubytováni dělníci podílející se na budování přehrady. Dělníci v prvních letech stavby obývali improvizovaná stanová městečka, ve kterých byl i na tehdejší poměry komfort žití velmi nízký, což vedlo k častým protestům.
V průběhu srpna 1931 část nespokojených dělníků začala stávkovat a požadovat zlepšení pracovních podmínek. Budování přehrady mělo oproti plánům několikaměsíční náskok a velký zájem o práci v době tvrdé hospodářské krize způsobil, že krize byla rychle zažehnána. Průměrná mzda dělníků byla 5 dolarů za den, což přepočteno na ceny v roce 2024 odpovídá $912 156 Kč. Nebezpečné výškové práce byly ohodnoceny o trochu lépe, když si odvážní dělníci mohli vydělat 5,60 dolaru za den práce (v roce 2024 by to bylo $1022 417 Kč).
Celkové náklady na stavbu Hooverovy přehrady činily 48 890 955 dolarů v hodnotě z roku 1922. Po započtení inflace by tato částka v roce 2024 odpovídala $90894105721 535 540 464 Kč.
-
Výška, betonování a další zajímavosti o přehradě
Parametry přehrady jsou impozantní – výška 221 m, délka 379 m, šířka 200 m na úpatí a 14 m na vrcholu. Hoover Dam pojme 2,5 milionu metrů krychlových vody, což je zhruba stejně, kolik proteče řekou Colorado za dva roky.
Přehrada byla otevřena 30. září 1935 za přítomnosti prezidenta Franklina D. Roosevelta. Zajímavostí je, že ačkoliv se o ní už v plánech mluvilo jako o Hooverově přehradě, její oficiální název v době uvedení do provozu byl Boulder Dam. Jméno Hoover odkazuje na amerického prezidenta Herberta Hoovera, který paradoxně ani neobdržel pozvánku na slavnostní otevření. K přejmenování na Hoover Dam došlo až v roce 1947.
Při stavbě Hooverovy přehrady zahynulo 112 osob, k čemuž se váže jedna krutá náhoda. Jako první zemřel 20. prosince 1922 při terénním průzkumu J. G. Tierney. Posledním zemřelým byl jeho syn Patrick W. Tierney, který spadl ze sací věže.
Specifickým způsobem probíhalo betonování Hooverovy přehrady. Konstruktéři při plánování spočítali, že pokud by do stavby beton vylévali nepřetržitě, rozpálil by se natolik, že by na okolní teplotu chladl dalších 125 let. Na místo toho tak na stavbu navozili 215 prefabrikovaných betonových bloků o různých rozměrech.
-
Jak navštívit Hoover Dam
🗺️ Kde leží Hooverova přehrada
Hoover Dam leží na řece Colorado na hranicích států Nevada a Arizona v těsné blízkosti dálnice I-93. V těsné blízkosti leží jezero Lake Mead, nejbližším městem je Boulder City s přibližně 15 tisíci obyvateli.
🚗 Jak se dostat na Hoover Dam
Na Strip v Las Vegas je to autem 60 km, které lze zdolat za přibližně 40 minut. Příjezd přímo k přehradě je po silnici Nevada State Route 172. Po přehradě se nedá projet autem směrem do Arizony, vždy je nutné se vrátit zpět do Nevady.
Přibližně 2 km před samotnou přehradou se nachází kontrolní stanoviště, kterým je nutné vždy projít. Otevřeno je 24 hodin denně, kromě kontroly osobních dokladů se připravte také na prohlídku vozu. My jsme k přehradě poprvé přijeli o půl druhé ráno (neptejte se proč), což mohlo budit podezření. Bezpečnostní služba zkontrolovala interiér auta, zavazadlové prostory a zrcadly také podvozek. Poté nás bez problémů pustili dál.
Parkoviště nejblíže od přehrady se nachází ve státě Nevada, za auto se platí jednorázový poplatek $10237 Kč (aktualizováno v květnu 2024). Přímo na přehradě se parkovat nedá. Vzdálenější parkovací plochy jsou bezplatné, ale připravte se na delší procházku.
🕒 Otevírací doba
Hooverova přehrada je přístupná zdarma 24 hodin denně.
Návštěvnické centrum uvnitř přehrady je přístupné denně od 9:00 do 16:15, otevírací doba se může v průběhu roku měnit. Pro aktuální informace doporučuji navštívit oficiální stránky přehrady.
🎟️ Vstupenky na Hooverovu přehradu
V návštěvnickém centru si můžete zaplatit prohlídky s průvodcem, dostupné jsou ve dvou variantách. Dostupná kapacita se velmi rychle plní, doporučuji se na prohlídky zapsat brzy ráno. Uvedené ceny jsem naposledy aktualizoval 9. května 2024.
Prohlídka elektrárny vás zavede do původních stavebních tunelů, navštívíte vyhlídkovou plošinu přehrady a prohlédnete si 8 generátorů elektrárny. Cena prohlídky je $15355 Kč za osobu.
Dražší variantou je prohlídka celé přehrady s průvodcem. Navštívíte v ní původní tunely, svezete se výtahem až na vrchol Hooverovy přehrady, uvidíte řeku Colorado průhledem skrz větrací šachtu a prohlédnete si i elektrárnu zahrnutou v předchozím okruhu. Cena je $30711 Kč za osobu.
🚌 Výlety k přehradě Hoover Dam z Las Vegas
Pokud nemáte v Las Vegas půjčené auto, můžete si k přehradě Hoover Dam zaplatit organizovaný výlet. V různých podobách ho nabízí celá řada společností, jeho součástí je vždy odvoz autobusem ze Stripu, doba trvání se pohybuje v závislosti na programu mezi 3-5 hodinami.
Výhodou organizovaného výletu je, že je o vás kompletně postaráno. Budete mít zajištěnu dopravu, vstupenky a k dispozici je průvodce, který zodpoví vaše dotazy. Nevýhodou je vyšší cena v porovnání s cestou na vlastní pěst. Mně osobně by navíc ještě vadilo cestování ve skupině osob.
Pokud vám cestování ve skupině nevadí a chcete ušetřit peníze, doporučuji si pořídit Go City Pass Las Vegas. Ve své podstatě se jedná o permanentní vstupenku, která vám umožní navštívit atrakce v Las Vegas a okolí, aniž byste museli platit cokoliv navíc. Prodává se ve variantě na 2-5 dní, během kterých oproti běžným cenám vstupenek můžete ušetřit stovky dolarů.
Jednou ze zahrnutých atrakcí Go City Pass je i výlet k přehradě Hoover Dam z Las Vegas. Kromě toho můžete bez jakýchkoliv dalších poplatků zažít let vrtulníkem nad Stripem, svézt se na horské dráze Big Apple Coaster, podívat se na vyhlídku z Eiffelovy věže a ze střechy The Strat nebo se svézt na obřím kole High Roller.
-
Fotky Hooverovy přehrady
Diskuze k článku (16)
Ak sa chcem prejst sam po priehrade plati sa nejake vstupne ? A dokedy je otvorene ci je tam moznost prist aj na zapad slnka teda o cca 18:30 v septembri ? :)
dakujem
@Lukas:
Procházka po přehradě je zdarma, jdeš po chodníku. Ale je možná prohlídka vnitřku přehrady, ta se platí. Pokud se něco nezměnilo, tak i některá parkoviště by měla být zdarma. A o zavírání přehrady na noc nevím, takže i večerní procházka by měla být možná.
@Lukas: Ahoj Lukáši, za projížďku či procházku po přehradě se neplatí. Parkoviště hned za přehradou je zdarma. Přijet tam můžeš kdykoliv. My tam byli asi ve 2:00 ráno. :D
@Lukas: Parkoviste hned za prehradou je placene, tusim, ze 7 USD. Vsechna dalsi parkoviste uz jsou zdarma.
Ahoj,
chtěla jsem se zeptat jestli je výhodnější půjčit si na jeden den auto (ve dvou lidech) a nebo jet autobusem na Hoover dam? :)
Díky za info
@Nikola:
Za mě auto. Jedu kdy a jak chci já. Můžu si udělat výlet i jinam. Třeba na Skywalk u Velké díry.
Busem budeš muset jet podle jízdního řádu. Klasické meziměsto tam asi nejezdí, spíš jen turistické výlety.
@Franta:
Díky za info, myslela jsem si to :) Nad Skywalk taky uvažujeme, ale jsme ve Vegas jen na dvě noci.
@Nikola: Určitě auto, doporučuji kabriolet. Ke Skywalk vede krásná dálnice napříč pouští, obklopují ji juky krátkolisté… jet autobusem by byl hřích. :-)
Ahoj, ako by si odporucal urobit cestu z Las Vegas, rozmyslam ci ist z vrchu po c.167 a pozriet Lake Mead a potom smerom dole na Hoover Dam alebo sa da aj z Hoover Dam vidiet vela pekneho. Ide mi o to, aby sme neplatili zbytocne mozno 2x parkovne a vstup a aj napriek tomu videli pekne vyhlady. Nasledne pokracujeme do Grand Canyon. Vopred moc dakujem za rady.
@Katka: Ahoj,
tym smerom som sice nesiel a neviem kam konkretne do Grand canyonu idete, ale predpokladam South Rim. Podla Google Maps je LV -> South Rim 4.5 hodiny cesty. Ked si k tomu pripocitas este zastavku na Hoover Dam (aj tour co doporucam), pripocitaj si k tomu dalsie 2-3 hodiny a uz so na 7.5 hodinach. Neviem, kde budes prespavat pred South Rim (my sme spali vo Flagstaff), ale po ceste mas useky route 66.
Takze za mna, Lake Mead (167) vynechat, najkratsia ciara z LV na Hoover Dam a po prehliadke Hoover Dam najkratsia ciara smer GC… a niekde zist z dialnice a ist po route 66. My sme sli v blizkosti Seligman, cital som aj o Ash Fork a Flagstaff je velmi pekne mestecko
Robo
Zdravíčko :)
Chtěl bych se podívat na Hoover Dam s kamarádkou, chci se zeptat, můžeme se podívat samy nebo musíme mít lístek ?
Výše uvedené stránky jsou nedostupné, máte někdo radu nebo jiný způsob ?
Díky
@Kuba: Ahoj. Na priehradu sa dostanete bez lístka. Je to úplne bežná cesta. Platí sa parkovanie a tour do vnútra priehrady.
Robo
@Kuba:
Buď stránky změnili nebo to souvisí s tou ochranou osobních údajů v EU. Dos US webu teď brání přístupu z EU IP.
Přehrada jako taková se dá navštívit autem.
Našel jsem archiv webu pro 2019 a tady máš zvětšenou mapku s informacemi.
Ve skutečnosti se přehrada z žádných prefabrikovaných bloků neskládala. Betonování probíhalo po vodorovných pásech. K zajištění správného vytvrdnutí betonu byl v konstrukci instalován systém trubek, kterými protékala voda, k jejímuž ochlazování byla těsně u přehrady zřízena výrobna ledu. Po vytvrdnutí betonu byly trubky vyplněny tlakovým betonem.
@Michal Vlasák:
Z dobových fotek je jasné, že vodorovné pásy to rozhodně nebyly. Ty bloky nebyly prefabrikované, ale vylévané postupně, schodovitě) do připravených bednění.
@Franta: Tak já jsem nevycházel z fotek, ale z dokumentů co jsem viděl a článků, které jsem četl. Dojem schodovitosti může vyvolat obtisk bednění na betonu, který pochopitelně nikdo pak nezahlazoval. Nicméně souhlasím s tím, že se nevyléval celý pás přes celou šířku přehrady, ale postupně, ale pořád po vodorovných řadách a ne po svislých, schodovitě.