Tramvaje v San Franciscu: Trasa a jízdenky na historické cable car

Petr Novák

San Francisco patří svým charakterem mezi nejzajímavější místa v USA. Strmé kopce včetně nejzakroucenější ulice na světě Lombard Street doplňuje Golden Gate Bridge, věznice Alcatraz a historická lanová tramvaj. Cable Car se San Franciscem se prohání již od roku 1873.

Tramvaje v San Franciscu: Trasa a jízdenky na historické cable car | © Unsplash.com

  1. Obsah článku
    1. Historické tramvaje v San Franciscu
    2. Kudy jezdí kabelové tramvaje v San Franciscu
    3. Jízdenky na cable car v San Franciscu
    4. Fotky historických tramvají v San Franciscu

    Historické tramvaje v San Franciscu

    Kdo byl v San Franciscu, ví, jak extrémně prudké kopce v tomto městě jsou. Pro klasické autobusy či tramvaje by převýšení bylo nepřekonatelným problémem, a tak v některých částech města služby hromadné dopravy plní cable car. Tramvaj ve strmých kopcích jistí 3,2 cm tlusté ocelové lano, které je skryté v silnici. V češtině pro tento dopravní prostředek nejčastěji používá označení lanová tramvaj, kabelová tramvaj nebo lanovka.

    První lanová tramvaj v San Franciscu vyjela 2. srpna 1873 v rámci testovacího provozu, pravidelný provoz na California Street Line začal později 1. září. Roku 1888 přibyla linka Powell – Mason a v roce 1952 Powell – Hyde.

    Tramvaje zpočátku sloužily k dopravě cestujících, dnes již slouží v první řadě jako turistická atrakce. Zajímavá je zejména možností cestovat na stupínkách po bocích tramvaje v otevřeném prostoru. V roce 2019 cable car v San Franciscu využilo každý den v průměru 14 900 lidí.

  2. Kudy jezdí kabelové tramvaje v San Franciscu

    V provozu jsou stále všechny tři tramvajové linky:

    • Powell/Hyde Line: spojuje křižovatky ulic Powell/Market a Hyde/Beach, jezdí denně od 7:00 do 23:00.
    • Powell/Mason Line: jezdí mezi Powell/Market a Taylor/Bay každý den od 7:00 do 23:00.
    • California Line vede od křižovatky California/Drumm k California/Van Ness. V provozu je denně od 7:00 do 21:00.

    Název linky a směr jízdy najdete napsaný přímo na tramvaji. Zastávky jsou namalovány žlutou barvou přímo na silnici. Do telefonu si můžete stáhnout jednoduchou mapu tras lanových tramvají.

    Pro projížďku doporučuji zvolit linku Powell/Hyde a začít na zastávce Hyde/Beach, kde je unikátní točna tramvají. Vagóny se na ní otáčejí ručně lidskou silou. Ve frontě na projížďku nejspíše strávíte pár desítek minut, ale budete mít jistotu, že se svezete. Nástup na dalších zastávkách závisí na zaplněnosti projíždějící tramvaje, mně osobně se nepodařilo nikde nastoupit.

    Chcete-li během jízdy stát na boku či na konci tramvaje (místo pro dva, parádní výhled), bez otálení požádejte obsluhu. Kdo dřív přijde, ten bude mít lepší zážitek. Sedět v legendárním cable car v San Franciscu jako v běžné tramvaji přece není zážitek.

    Ukončit jízdu můžete na kterékoliv zastávce, doporučuji dojet až na konečnou Powell/Market v centru města. V průběhu jízdy na této lince minete zakroucenou ulici Lombard Street. Výhled na město z toho místa stojí za to.

    Komu se lanové tramvaje zalíbí, může navštívit bezplatné Cable Car San Francisco Museum. Otevřeno má každý den kromě pondělí. Najdete v něm historické vozy, fotky a obchod se suvenýry.

  3. Jízdenky na cable car v San Franciscu

    Cena jednoduché jízdenky na cable car je $8 (190 Kč) (aktualizováno v dubnu 2024), studentská sleva se neposkytuje. Zdarma cestují děti do 4 let, za starší děti se platí běžné vstupné.

    Jízdenky na historickou tramvaj si lze koupit v předstihu přes aplikaci MuniMobile nebo Clipper Card. Zakoupit si je lze také u řidiče, je třeba mít připavené drobné, neboť se nevrací. Při nástupu na ulicích Powell & Market, Bay & Taylor nebo Hyde & Beach od 8:00 do 20:00 je vždy třeba mít jízdenku zakoupenou předem.

    MuniMobile je oficiální aplikace dopravního podniku v San Franciscu. Clipper Card slouží podobnému účelu v celé oblasti Bay Area.

  4. Fotky historických tramvají v San Franciscu

    Tramvaje v San Franciscu: Trasa a jízdenky na historické cable car | © Unsplash.com

    Tramvaje v San Franciscu: Trasa a jízdenky na historické cable car | © Unsplash.com

    Tramvaje v San Franciscu: Trasa a jízdenky na historické cable car | © Unsplash.com

    Tramvaje v San Franciscu: Trasa a jízdenky na historické cable car | © Unsplash.com

    Tramvaje v San Franciscu: Trasa a jízdenky na historické cable car | © Unsplash.com

Diskuze k článku (13)

P

Nejzakroucenejsi ulice na svete neni Lombard St.! Ale je taky v S.F., nasli byste ji u krizovatky Vermont a 20th St. (blizko McKinley Square). Byl jsem se tam letos v rijnu podivat, zajimavej zazitek, ale krasnej vyhled z Lombard St. je proste jedinecnej!

Odpovědět
I

Dovolím si podotknout, že cable car není tramvaj, ale pozemní lanovka (jak je správně zmíněno v textu článku). Je tažena lanem, které je ve vozovce mezi kolejemi a přichytává se k němu kleštinou, gripem, proto se řidič jmenuje gripman. Připojováním k lanu a odpojováním se od něj řídí rychlost vozu, zastavování na zastávkách a pod. V místech křižování tras se musí vůz odpojit a křížení přejet setrvačností.
Tramvaje jezdí v SF taky, nejznámější je linka F-Market Street. Jezdí na ní vozy PCC, otcové našich tramvají T, sesbírané z celých USA z rušených tramvajových provozů a natřené v jejich barvách a taky pár jiných historicky významných vozů, např. Peter Witt z Milána.
A na závěr – v SF jezdí taky trolejbusy 14TrSF a 15TrSF ze Škody Ostrov. Na naše trolejbusy se úplně nepodobají, vyráběla je ve spolupráci se Škodou americká firma ETI (aby se dodržel zákon Buy American) a je na nich hromada amerických prvků (okna, dveře, reflektory, blinkry, držáky jízdních kol a další). Byla to největší zakázka Škody Ostrov a vedla taky k jejímu krachu. Ve smlouvě totiž byla doživotní záruka. Aby jejím naplňováním nevykrvácela celá Škodovka, musel Ostrov zkrachovat a dnes se trolejbusy vyrábějí v Plzni, ovšem už do autobusových karoseriích.

Odpovědět

Osobně doporučuji trasu Powell -> Hyde Line, vede z centra k zálivu. Přišla mi nejlepší. Na Powell si jen dát pozor a nastoupit do správného vozu, jsou dobře značené. Před koncem cesty je zastávka přímo nad Lombard street, kde můžete vystoupit, projít si jí a k zálivu se vydat pěškobusem.
Následně se můžete vydal buď směrem ke GGB a podívat se na pevnost Fort Point, která stojí přímo pod mostem nebo můžete jít od San Francisco Maritime National Historical Park po Jefferson St a The Embarcadero až k AT&T Parku (stadion SF Giants). Cestou si užijete spoustu restaurací, Pier 39, obchůdky se suvenýry a další zábavu. Můžete si i udělat odbočku na “hasičskou hadici” – Coit Tower.

Odpovědět

Při kliknutí na odkaz na San Francisco Pass se zobrazuje cena, znak vypadá jako anglická libra nebo je to zvláštně vypadající dolar? Moc díky za odpověď. Ahoj Verča

Odpovědět

@Venuse119: Ahoj Verčo, já tam vidím dolar napsaný kurzívou. Tak snad není chyba na mém přijímači. :-)

Odpovědět

$6 asi patří minulosti, aktuální cena za cable car v záři 2016 je $7, denní pass na místní dopravu stojí $20 a platí i na cable car

Odpovědět

2001 jsem jel za 3,-USD, 2011 už za 5,-. Stejně tak se postupně zvyšuje mýtné za mosty.

Odpovědět

@Martin: Ahoj Martine, děkuji za upozornění. Částku jsem v článku aktualizoval.

Odpovědět

Zdravím.
Nedávno jsem se vrátila ze států a musím prohlásit že San Francisco bylo nejkrásnější město z těch co jsme navštívili. Začali jsme vyhlídkou nad městem, pak jsme autem projeli Lombard Street a dali první prohlídku přístavu. Další den čínská čtvrť, historická tramvaj, Golden Gate a další část přístavu. Vstupenky na Alcatraz jsme si bohužel pořizovali až po příjezdu a tak jsme se dostali do poslední denní prohlídky. Tím se nám stalo, že nás v určitou hodinu personál mírumilovně začal vystrkávat k východu. Chtělo to tam být ještě tak hodinu až dvě.
Drobná připomínka- sluchátka se dají pořídit i s jiným jazykem. V článku je uvedena pouze angličtina. Já osobně procházela Alcatraz s ruštinou,
Určitě se někdy do SF vrátíme, ani tři dny na všechno nestačily.

Odpovědět

Dobrý den, potřebovala bych poradit s možností transportu z letiště v SF do centra města a zpět. Přiletím na SFO před polednem, a tak bych ráda využila odpoledne k prohlídce města, protože to bude stejně brzy se ještě ubytovat v hotelu. Jestli jsem dobře hledala, jezdí tam nějaký rychlovlak přímo z letiště. Nevíte někdo náhodou, na kolik vyjde cesta tam a zpět a jestli třeba existuje 24 hodinnová jízdenka, protože tam budu ten den odpoledne a pak ještě druhý den dopoledne. Díky předem za jakoukoli radu.

Odpovědět

A ještě jsem se chtěla zeptat na způsob placení cable car. Díky

Odpovědět

@Heda:
Koukni na stránky BARTa. Zadej odkud kam a ukáže ti to časy i cenu. Třeba na Powell st. je to cca 29min a 8.95USD.
Lístek na Cable Car koupíš přímo u “tramvajáků”. Dá se koupit i online. Více info tady. Kdysi je prodávali i v okolí stanice, třeba na Powell St. dole po schodech je velké infocentrum i ve stánku u stanice. Mám schované 3 a 5ti dolarový. Teď už je to za 7,-.

Odpovědět

Díky moc:-)

Odpovědět

Přispějte svým dotazem nebo osobní zkušeností

Přidat komentář k článku

Než se na něco zeptáš, přečti si prosím článek a předchozí komentáře. Všechny nové příspěvky osobně kontroluji, reklamu, spam a sprosťárny hned mažu.

Nejlevnější půjčení auta v USA