Jak proplatit šek z USA v Česku (řešení pro rok 2026)

Petr Novák

Zatímco na vrcholu popularity v roce 1992 zpracoval Federální rezervní systém více než 19 miliard šeků, v roce 2024 to byly už pouze necelé 3 miliardy. I přes nástup moderních technologií zůstávají bankovní šeky v USA relativně rozšířené. Šek stačí přinést do banky nebo jej vyfotit v mobilní aplikaci a peníze jsou následně připsány na bankovní účet. Jak je ale možné proplatit americký šek v České republice v roce ?

Jak proplatit šek z USA v Česku (řešení pro rok 2026) | © Baishampayan Ghose

Obsah článku
  1. Je možné proplatit šek z USA v Česku?
  2. Proplacení šeku z USA přes službu “PayPal Cash a Check”
  3. Proplacení šeku z USA v české bance

Je možné proplatit šek z USA v Česku?

Proplacení amerického šeku v Česku je v roce značně komplikované. Nepodařilo se mi objevit žádné spolehlivé a přímé řešení v rámci tuzemských institucí. Jedinou reálnou alternativu může představovat služba PayPal, nicméně i tato varianta skrývá řadu omezení a podmínek.

  1. Proplacení šeku z USA přes službu “PayPal Cash a Check”

    Proměnit šek z USA na peníze lze při splnění určitých podmínek díky službě Cash a Check, kterou pro PayPal zajišťuje společnost Ingo Money. Základní podmínkou je, že účet PayPal musí být registrovaný v USA (“US PayPal”), ověřený přes americké telefonní číslo a vyžaduje se fyzická přítomnost zařízení ve Spojených státech (kontrola polohy). Účet PayPal a šek musí být navíc vystaveny na stejné jméno. Službu rovněž nemohou využívat rezidenti státu New York.

    Pro vyplacení šeku si musíte do telefonu nainstalovat mobilní aplikaci PayPal, která je dostupná pro operační systémy Android i iOS. Přímo v aplikaci naleznete funkci pro naskenování šeku – stačí jej vyfotit a po schválení transakce vám budou peníze připsány na zůstatek PayPal účtu.

    Služba zpracování šeku je dostupná nepřetržitě, není nutné nikam cestovat, stačí disponovat aktivním a ověřeným americkým účtem.

    Poplatky za zpracování

    Pokud chcete mít peníze k dispozici během několika minut, zaplatíte poplatek ve výši 1 % (u vládních a výplatních šeků) nebo 5 % (u ostatních typů šeků) z částky na šeku. Minimální výše poplatku je však vždy . Druhou možností je bezplatné zpracování, kdy peníze obdržíte ve lhůtě 10 dnů, pokud nebude šek vrácen jako neproplatitelný.

    Před nahráním šeku do aplikace si důkladně přečtěte podmínky služby. Pokud nebudete postupovat přesně podle instrukcí (například nesprávně podepsaný šek), může se stát, že šek zneplatníte ještě předtím, než dojde k jeho proplacení.

    Máte se službou PayPal Cash a Check osobní zkušenost? Budu rád, když se o ni podělíte v diskuzi pod článkem. Děkuji.

  2. Proplacení šeku z USA v české bance

    V lednu 2026 jsem obeslal s dotazem všechny největší české banky, abych ověřil, zdali je u nich možné proplatit americký šek. Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka, Komerční banka, mBank, Moneta Money Bank, Raiffeisenbank, Trinity Bank a UniCredit Bank podle jejich aktuálního vyjádření šeky z USA neproplácí.

    Bohužel se mi nepodařilo objevit žádnou českou banku, která by v současné době šeky z USA přijímala. Pokud máte jiné, čerstvé zkušenosti, budu rád, když je napíšete do diskuze pod článkem.

Diskuze k článku (94)

Díky za tip. Nicméně je možné u těchto bank založit účet online ? Otec žije v ČR ale důchod stále posílají v šekách z USA.diky

Odpovědět

Ahoj, taky jsem přijímatel amerických šeků, který je dosud proplácel v ČSOB. Zjistil jsem že v Polsku šeky přijímá Bank Pekao, ale musíte tam mít účet a založit si ho je snad těžší než získat polské občanství…

Odpovědět
J

Taky jsem příjemcem šeku z usa konkrétně od PBGC,zkusil jsem banku WISE v ny uvidím jestli šek vezme

Odpovědět
J

@šáša: dík za typ kdyby nevyšla vise ani paypal tak tuto banku zkusím..

Odpovědět
J

Když mě nějaká banka vyjde budu všechny informovat….

Odpovědět

@Adam:
U Amerických bank to pochopitelně není problém, ale otázkou je, za jakých podmínek se tam dá zřídit účet?

Odpovědět

@Jiří Zernescu: Wise není banka, je to fintech, jenom účtu v USD má u nějaké banky ve NY. A šeky nebere…
Zatím to vypadá nejlíp s PayPal, ale nevíte od koho sehnat US mobilní číslo potřebné k registraci? Většinu služeb s virtuálními a VoIP čísly blokují, většina eSIM je jen na data, kolikrát jde jen o roaming a domácí síť/operátor je bůh ví odkud…

Odpovědět
J

@Miki: TED MĚ DOŠEL ŠEK A TAK JSEM HO TAM POSLAL,UVIDÍM JINAK BY TO TAM MOHLI PŘEVÁDĚT ALE MĚ TO PŘIPADÁ ŽE ANI TO NEPŮJDE…DÍK ZA INFO

Odpovědět
J

@šáša: Zkusím to….asi by bylo nejlepší tam zajet osobně….

Odpovědět

@Miki: Ahoj Miki, jako nejlepší řešení se mi jeví mít v USA spojku, která by koupila SIM kartu a registraci vyřídila.

eSIM sice jsou i na volání. Třeba Airalo má za 7 eur SIM kartu s telefonním číslem a voláním, ale aby se aktivovala, musí být v domácí (americké) síti.

Na internetu jsou služby, kde můžeš použít americké telefonní číslo pro registraci, ale s ohledem na to, že jde o peníze, se mi to jeví jako velmi špatný nápad. Všechny přijaté SMS zprávy jsou totiž veřejné.

Odpovědět
J

Tak jsem poslalšek do Vise v ny a neozvali se ani ho nezaůčtovali tak nevím co dělat…

Odpovědět
J

@Miki: šek mě nevzali ani nezaůčtovali ani ho neposlali zpátky tak nevím co dělat je to 150 usd měsíčně a mě to zaplatí inkaso…

Odpovědět
J

@Miki: poradte me nejakou banku

Odpovědět

@Jiří Zernescu: Odkud kam jsi ten šek posílal? Kdo ho dal poslal tobě?

Odpovědět
J

@šáša: Jedu do banky pekao je v polským těšíně….https://mapy.cz/zakladni?source=osm&id=138682444&x=18.6316641&y=49.7495776&z=17 jedu tam osobně ,snad tam konto založím jinak všem díky za informace.

Odpovědět

Dobrý den , taky jsem přijímatelem amerických šeků, který je dosud proplácela v KB . Od 1.5.2025 komerční banka zrušila tuto službu. Prosím o  radu.

Odpovědět
Avatar uživatele

@Jiří G Zernescu: Držím pěsti, ať to vyjde. Dáš pak prosím vědět, jak jsi pochodil? Díky. :-)

Odpovědět
J

@Jiří Zernescu: šek zašantročili nepřipsali asi ho zahodili….

Odpovědět
Avatar uživatele

@Jiří G Zernescu: To snad ne – takže v podstatě nejhorší možný vývoj. Zkoušel jsi to urgovat? Za jak dlouho slibovali, že peníze přípíší?

Odpovědět

Zrovna čekám na šek z Kanady, budu rád za každou radu jak bylo zmíněno, české banky pozastavili tuto službu.

Odpovědět

Ahoj, v květnu 2025 mi přišla vratka na dani z Kanady ve formě šeku. Účet vedený u kanadské banky už nemám, lze tento šek někde v ČR nebo v okolních státech vybrat? Dík!

Odpovědět

@Kuba: Ahoj Kubo, bohužel všechny české banky tuto službu zrušily. Zkus napsat do polské banky “Bank Pekao” a zeptat se. Jeden z předchozích diskutujících tam jel osobně, ale šek mu ztratili. :-(

Odpovědět
J

@Pavla: Pbgc mě ho poslala já ho podepsal a poslal do WISE banky in ny není to banka ta pravá,nevadí když se nezůčtuje tak pošlou kopii asi pojedu do polska do pekao banky..

Odpovědět
J

@Jiří G Zernescu: ne pekao wisa babka ho ztratila

Odpovědět
J

@Pavla: Mě ho už 10 let posílá americký PBGC,dělal jsem tam oficialně 8 let a docílil jsem důchodu,od státu 500 usd a od pbgc 140 dolarů….ted nevím jak ty peníze získat 140 dolcků mě zaplatí inkaso v důchodě každá koruna dobrá,naši mě dali za 25 let jen 7000…kdyby jste měla info jak zařídit konto prosím napište mi,děkuji…george1911@seznam.cz

Odpovědět
J

VŠEM DŮLEŽITÁ INFORMACE !! DNES MĚ KONEČNĚ BANKA WISE V NY PŘIPSALA ŠEK NA ÚČET,DLOUHO TO TRVALO,MYSLEL JSEM ŽE HO STRATILI NEBO NEDOŠEL JEŠTĚ JSEM VERIFIKOVAL U NOTÁŘE ÚČET U WISE ABY MĚ POSÍLALI PENÍZE PŘÍMO Z PBGC ,INFO VÍC NA george1911@seznam.cz nebo tel 606178939.

Odpovědět
J

@Jiří George Zernescu: dnes 30.5 ho připsali na účet u wise banky v ny

Odpovědět
J

@Jiří George Zernescu: nestratila jen jim to dlouho trvalo dnes 30.5 ho připsali na můj účet u wis e banky v ny

Odpovědět
Avatar uživatele

@Jiří George Zernescu: Zajímavé, díky za informaci!

Odpovědět

Podařilo se někomu si nechat proplatit šek? prosím o návod. Dostal jsem šek z US bank po vyřízení dědictví. Několikrát jsem u banky poptával jinou formu vyplacení z důvodu, že české banky již šeky neproplácí. Bohužel jsem neuspěl . Pokud jste našli způsob vyplacení prosím o zaslání postupu na email: 35201as@gmail.com . Děkuji

Odpovědět

@Kuba: Ahoj Kubo, vyřešil si to nějak s tím šekem? Mám tady stejnou situaci, tak bych se rád zeptal. Díky

Odpovědět

@Jiří George Zernescu: banka pekao seky proplaci ale musis tam mit ucet aspon mesic.

Odpovědět

@Pavel: Tak jsem byl včera v Pekao bance v polském Těšíně a následně i v Bielsku a bez úspěchu. Údajně šeky dokážou připsat na účet otevřený u jejich banky, ale otevřít si účet u jejich banky vyžaduje mít přechodné bydliště na území Polska (doloženo smlouvou na dodávku služeb jako elektřina nebo tak něco, možná by stačila i nájemní smlouva) a prokázaní zdanitelného příjmu na území Polska. Takže pro mě neřešitelné :( Takže svůj šek z pojistného plnění mačkám a zahazuji a ponaučuji se z toho.

Odpovědět

Taky mi přistál jeden šek do schránky. Mám KB, mBank, RB i WISE. Kohokoliv jsem kontaktoval (až na WISE – tam se mi nepodařil postup v nápovědě dohledat), bylo mi řečeno, že tuhle službu už neprovozují už několik let. Teď by mě zajímalo jak a komu to do WISE poslat, aby mi to připsali na můj USD účet. Můžete, pls, někdo popsat, jak a s kým jste to ve WISE řešili?

Předem děkuji.
M

Odpovědět

Ahoj,
má prosím někdo aktuální zkušenost se zasláním šeku do NY do Wise? U Wise mám USD účet.

Pokud by mi byl schopný někdo poradit, tak budu vděčná. Můj e-mail je marketa.vann@gmail.com

Odpovědět

Našel jsem pohodlný, bepečný a levný způsob, jak dnes v r. 2026 proplácet americké šeky z teploučka domova.
Nemusíte Váš šek nikam posílat, nemusíte nikam jezdit, ani zakládat účet u nějaké podělané polské banky. Mimochodem tahle banka (PKO nebo jak se vlastně jmenuje) má již pobočku i v Praze, takže nemusíte jezdit do Polska. Ale stejně už určitě US šeky nepřijímá. Podle ČNB to už u nás nedělá nikdo.
Dokonce 3. největší americká banka Citibank Corp., která má pobočku v Praze – Vám také US šeky neproplatí. Z bank v ČR už to nedělá nikdo. A nezáleží na tom, zda je banka domácí nebo zahraniční. A zakládat si účet u americké banky online také nemá smysl – požadují americkou adresu, telefon a SSN.
Když bude dostatečný zájem, tak zde dočasně zveřejním návod a ukážu Vám jak jsem to udělal já.

Odpovědět

@Zdenda: Ahoj Zdendo, pokud máš funkční řešení a jsi ochotný se o něj podělit, spousta lidí to ocení. Díky :-)

Odpovědět

@Zdenda: Ano, můžu ten komentář po týdnu smazat. :-)

Odpovědět

Zajímavé. Minulou středu mi přišel poštou další šek z USA, opět na 8 000 USD. Patrně následky mých hříchů z mládí, kdy jsem asi před 25 lety kupoval akcie zajímavých amerických firem. Dodnes mi chodí pravidelně každé čtvrtletí nějaké ty jejich dividendy – bohužel ve formě amerických šeků. Tak jsem to zkusil minulý pátek znovu a “protáhl” jsem ten šek tím “systémem” opět a světe div se – peníze (USD) se mi objevily na mém účtu za asi 5 – 6 minut !!! Nemusel jsem čekat dva dny jako to bylo poprvé. Asi to mají nějak zautomatizované a asi busí být přímo připojení na americké banky co vydávají americké šeky, aby je mohli takhle rychle ověřit. Tedy mé šeky co mám, vydala Bank of America. Jinak si to nedovedu vysvětlit.
Takže jsem to prověřil dvakrát a funguje to, takže zde už brzy zveřejním kompletní návod. jen si ten text napřed připravím na nečisto v textovém editoru Notepad++ a pak udělám jenom Copy/Paste. Popíšu to dost detailně, aby to mohli uskutečnit i starší lidé (penzisti, ke kterým budu patřit i já za pár let) nebo ti, co se vůbec nepohybují na finančních trzích – popíšu to tak, aby to zvládli taky. Totiž prvopočáteční inicializace celého systému je trošku složitější a komplikovaná, ale není to nic, co by se nedalo zvládnout. Mně osobně nastavení celého systému – tedy jeho prvopočáteční inicializace včetně kopírování/skenování osobních dokladú jako je občanka, pas, řidičák – trvala asi tři hodiny.
A Petře, prosím, můžeš smazat to mou emailovou adresu z mého předešlého příspěvku ? Začalo mi totiž zase chodit na email nějak podezřele mnoho spamů. Díky.

Odpovědět
Avatar uživatele

@Zdenda: Smazáno. :)

Odpovědět

Takže, zde je můj slibovaný návod:
Základní idea je vlastně velmi jednoduchá:
– Notevírejte si účet u americé banky.
– Otevřte si účet u amerického obchodníka s cennými papíry.
Proč ? Protože je mu šumák kde bydlíte, jaké máte telefonní číslo, zda máte SSN nebo ne.
SSN – Social Security Number – je to v USA jakási obdoba našeho rodného čísla a je spojeno se sociálním zabezpečením v USA.
Ze všech amerických i mezinárodních obchodníků s cennými papíry je nejvhodnější Charles Schwab.
Proč ?
1. Charles Schwab je asi jeden z největších amerických/mezinárodních obchodníků s cennými papíry vůbec.
2. Má hlavní centrálu v USA a spoustu mezinárodních poboček a operuje nejenom na amerických burzách ale i na burzách evropských.
3. Je obecně doporučován pro long-term investory – což budete Vy, nebo to alespoň budete předstírat.
Charles Schwab nepožaduje, abyste často obchodovali, nevybírá žádné poplatky za Vaši neaktivitu.
4. Neoperuje u nás v ČR, což spatřuji jako výhodu. Vysvětlím později.
Co budete potřebovat, abyste si založili u něj svúj účet on-line ?
1. Pořiďte si barevné kopie Vašich dokladů – Občanský Průkaz, Cestovní Pas, Řidičský Průkaz, Doklad o Vašem současném bydlišti.
Všechny tyto doklady nascanujte na kopirce co umí také skenovat – a naskenujte je do souborového formátu PDF.
Jako doklad o bydlišti použijte nějaký výpis z vašeho bankovního účtu, dopis z banky nebo nějakého úřadu (klidně v češtině),
výpis z faktury, inkaso,… Prostě cokoliv, co vypadá jako formální úřední dopis, důležité ale je, aby tam byla jasně vidět
Vaše současná adresa.
Otevření účtu:
Pozor – Charles Schwab má dvě URL na utevření účtu:
1. Mezinárodní URL – https://international.schwab.com/ – ale to vy nechcete aby Váš nově založený účet byl registrován v jejich evropské centrále.
2. Americké URL – https://www.schwab.com – ano, toto je, co chcete – aby Váš účet byl spravován americkou centrálou.
Takže si v internetovém prohlížeči otevřte stránku s americkým URL – https://www.schwab.com a klikněte na ovál “Open an Account” v pravém horním rohu stránky.
Zadejte svoje login jmeno (Login ID) a heslo (Password), jež použijete na přihlášení na Váš účet.
A začnete vyplňovat políčka ve webovém formuláři – jméno, adresa, telefon, …..
Občas tam budou otázky, které Vás možná trochu zaskočí:
– Proč jste si vybrali zrovna Charles Schwab ? Odpovězte: Long-Term Investing.
– Jaké jsou Vaše úmysly s Vaším účtem u Charles Schwab ? Odpovězte: Long-Term Investing. Prostě se tvařte a předstírejte, že jste long-term investor.
– Kde pracujete – Vaše funkce, adresa zaměstnavatele, vaše príjmy, jaké množství peněz chcete používat na Vašem účtu,….
Něco tam prostě plácněte aby to znělo dost věrohodně.
A teď to nejdůležitější: – Typ Vašeho Účtu
Bude pro Vás nejjednodušší, když zvolíte co nejjednodušší účet:
– obyčejný bez margins, bez opcí, bez futures, atd.
– To jest jenom obyčejný účet na obchodování s americkými akciemi a obchodovatelnými fondy (tzv. ETF) bez žádných složitých finančních instrumentů
jako jsou opční kontrakty, futures kontrakty a jejich další deriváty – prostě nic takového – jenom co nejjednodušší učet – akcie + ETF.
A hlavně – účet musí být v měně amerických dolarů – USD – čili defaultní zaměření Vašeho účtu na americké burzy.
Když jsem se jich ptal, tak mi řekli že nejsou žádná směnárna, aby neustále prováděli konverzi mezi USD, Euro, CZK.
Takže Váš účet musí být v USD. A proto taky to americké URL a americká centrála. Chcete přece proplatit americké šeky, nebo ne ?
Kdybyste si založili Váš účet v jejich evropské centrále ( evropské/mezinárodní URL ) a nastavili měnu na Euro ( na CZK to asi ani nepůjde ),
tak by Vám ten vklad amerických šeků na Váš ůčet odmítli.
Takže typ účtu máte už zvolený – americké akcie a fondy – měna: USD.
Dále po Vás budou chtít, abyste na jejich web uploadnuli naskenované kopie Vašich dokladů – občanský průkaz (Identity Card), cestovní pas (Passport),
řidíčský průkaz (Driving License) a jeden dokument za druhým postupně uploadujte na jejich webový portál.
Vyplňte vše další, co po Vás budou chtít, potvrďte, že jste četli to … a toto … a všude dáte souhlas, že tomu rozumíte, až se proklikáte
na poslední část, kde elektronicky vyplníte formulát W-8BEN, kde vyplníte svoje jméno, adresu včetně státního občanství/země – Česká Republika,
datum narození, podpis – tiskacími písmeny ve webovém formuáři a taky rodné číslo jako náhrada za SSN.
Tento formulář slouží k zamezaní dvojího zdanění Vašich příjmů z akciových trhů jako například příjmů z dividend.
A to by bylo vše, kliknutím na poslední tlačítko “SUBMIT” odešlete Vaši žádost o zřízení Vašeho účtu u Charles Schwaba do jejich centrály v USA.
Poté Vám přijde email, v němž Vám poděkují za projevenou důvěru a oznámí vám, že budou Vaši žádost o vytvoření účtu schvalovat aže jim to bude trvat asi deset dní.
Takže si dáte deset dní pauzu a po deseti dnech Vám přijdou dva emaily:
1. V prvním emailu Vám oznámí, že Váš ůčet byl schválen.
2. V druhém emailu Vám oznámí, že můžete začít zafinancovat Váš již schválený ůčet u Charles Schwab.
Takže, jakmile Vám příje email, že můžete začít vkládat peníze (USD) na Váš scválený ůčet u Charles Schwab, udělejte tři věci:
1. Pripojte se na svůj účet u Charles Schwab zadáním Vašeho Login IF a hesla a prejděte do menu “Move Money” a pak na menu “Routing Number & Direct Deposit.
Tohle slouží k tomu aby Vám dalo informace jak prověst převod peněz z Vašeho bankovního účtu ve Vaší bance v Česku na Váš účet u Charles Scwab.
Tam klikněte na International Transfer a objeví se Vám dialogové okno s detaily jak provést Wire Transfer a zde uvidíte v políčku Reference skutečné celé čislo
Vašeho účtu u Charles Schwab. To si někam opište a pak to okno zavřete a zrušte celou tuhle operaci. Tohle je jediný způsob, jak zjistit celé číslo Vašeho
účtu u Charles Schwab. Má formát XXXX – YYYY ( 4 čísla pomlčka 4 čísla). Když jste normálně připojeni ke svému účtu, tak Charles Schwab Vám ukáže jenom poslední tři cifry.
2. Vezměte svůj americký šek a na zadní stranu napište toto:
For deposit to Charles Schwab
brokerage account XXXX-YYYY
a Váš podpis
Ale není to povinné. To jenom doporučuje Charles Schwab. Já jsem zatím zpeněžil dva šeky bez toho a taky to prošlo.
3. Nainstalujte si na chytrý mobil jejich mobilní aplikaci, která se jmenuje “Charles Schwab”. Kruh se světle-modrým pozadím a bílým textem “Charles Schwab”.

Zpeněžení amerického šeku == vložení peněz na účet u Charles Schwaba s pomocí amerických šeků:
Otevřte si na Vašem mobilu jejich mobilní aplikaci a přihlašte se ke svému účtu zadáním Vašeho Login ID a hesla (Password).
Po přihlášení na Váš účet uvidíte na displeji mobilu záložku “DEPOSIT!, tu vyberte a objeví se Vám tam políčko, kam vepíšete příslušnou sumu
co je na Vašem americkém šeku. Následně se displej rozdělí na dvě části se čtverečkem uprostřed každé části. Vyberete levou část a displej se Vám automaticky překlopí
z vertikální do horizontální polohy s velkým obdélníkem uprostřed. Vložíte pod mobil Váš americký šek snažíte se, aby celý vešel do toho obdélníku.
Na displeji bude zobrazeno bílé kolečko simulující spoušť fotoaparátu. Zmačknete tu spoušť a vyfotíte/naskenujete horní/přední stranu Vašeho amerického šeku.
Potom otočíte Váš šek spodní stranou nahoru a vyfotíte/naskenujete obdobně tentokrát spodní stranu (rub) Vašeho šeku. Když to vše dobře proběhne, objeví se na displeji text “SUCCESS”
a potom se objeví tlačítko “SUBMIT”, kterým odešlete fotografie Vašeho šeku do jejich ústředí v USA. A je to.
Počkáte pár dní, až se Vám peníze (USD) objeví na Vašem brokerském účtě u Charles Schwab. A potom můžete udělat operaci “malá domů” a je to.

Převod peněz (USD) z Vašeho brokerského účtu u Charles Schwab na Váš bankovní účet ve Vaší bance v Česku:
Připojíte se na Váš účet u Charles Schwabu přes počítač a jejich webovou aplikaci (přes mobilní aplikaci ve Vašem mobilu by to mělo jít také, ale je to méně pohodlné).
Já jsem si na jednom monitoru otevřel internetové bankovnictví co mám u ČSOB a přepnul jsem se na můj dolarový účet co mám u ČSOB, a na druhém monitoru jsem se přihlásil
na svůj brokerský účet co mám u Charles Schwab a přes menu “Move Money” ==> “Send a Wire” jsem otevřel jejich stránku pro inicializaci převodu peněz obecně v USA nazývanou Wire Transfer
a zkopíroval jsem IBAN mé banky v ČESKU (ČSOB) A SWIFT mého bankovního účtu u mé banky v Česku (ČSOB) a nakopíroval do příslušných políček na druhém monitoru (Charles Schwab – Send a Wire).
Vyplnil jsem jaké množství USD chci převést a popřípadé i další políčka jako jmeno majitele, …, pokud bylo potřeba. A pak klikněte na tlačítko “Send” na stránce “Send a Wire” na účtě u Charles Schwaba a je to.
Důležité pro takový Wire Transfer asi také je, aby brokerský účet u Charles Schwaba a bankovní účet cílové banky v Česku nesly stejné jméno majitele. Jinak by mohla celá tato peněžní transakce
selhat.
Ti z Vás, co mají k proplacení pouze jeden americký šek nebo jenom pár amerických šeků, protáhněte je systémem všechny a poté počkejte pár dní, až se vše stabilizuje a potom si pomocí Wire Transfer
( Move Money –> Send a Wire ) převeďte všechny Vaše peníze (USD) ze svého brokerského účtu u Charles Schwaba na svůj bankovní účet v Česku. Potom na Charles Schawaba zapomeňte, ignorujte jeho emaily,
ignorujte jeho telefonáty ( Možná teď mne napadá – při zřizování brokerského účtu zadat falešné telefonní číslo ??? Nevím, to už nechám na Vás.)
Ale pro ty z Vás, kterým chodí americké šeky víceméně pravidelně každý měsíc (penze z USA) nebo každého čtvrt roku jako mně např. dividendy, a chcete tento systém používat často a pravidelně, tak
doporučuji, abyste nepadli do nějakého podezření ze strany brokera, a otevřeli si alespoň jednu pozici u Charles Schwaba – to jest nakoupili alespoň 1 lot (100 ks) akcií nějaké
kvalitní americké akciové společnosti jako je Intel (INTC), Microsoft (MSFT) nebo AMD. Koneckoncú o amerických akciích jsou známy dvě věci:
1. Z dlouhodobého hlediska americké akcie stále rostou.
2. Na amerických trzich se občas a pravidelně objevují menší nebo i velké korekce trhu dočasným poklesem trhu – jako je tomu zrovna tento rok 2026 – vliv války USA s Iránem.
Což ale pro nás znamená, že díky dočasnému poklesu trhu bude možné akcie kvalitních amerických firem koupit levněji.
Osobně předpokládám, že možná nejvhodnější doba pro nákup amerických akcií bude v létě nebo až na podzim tohoto roku.
Já jem vystudoval mikroelektroniku na VUT Brno a tudíž se vyznám v polovodičových čipech a tudíž i v amerických polovodičových firmách, které tomuto sektoru průmyslu dominují.
Takže já budu investovat spíše do menších firem, které provedly docela zajímavé akvizice v posledních letech pro zajištění rozšíření trhu jejich působnosti a tudíž mají našlápnuto
na další prudký rúst firmy a tudíž i růst ceny jejich akcií na dalších 10, 20 let. Takže když něco koupíte letos, za 10, 20 let byste mohli klidně získat i desetinásobek, dvacetinásobek.
A to už by mohl být docela solidní dárek Vašim dětem nebo vnoučatům.
Moje vybrané firmy:
Analog Devices – má ticker ADI – v posledních letech koupil svoje konkurenty Maxim Integrated Products a Linear Technology.
Microchip Technology – má ticker MCHP – koupil Atmel (přímý konkurent), Actel(FPGA), Viresse Semiconductor + PMC Sierra (komunikační a síťové procesory)
Cadence Design Systems – má ticker CDNS – koupil Transwitch Corp. (síťové procesory), Tensilica (komunikační procesory)
Lattice Semiconductor – má ticker LSCC – low power FPGAs
ARM Holding – ticker ARM – designuje RISCová jádra a prodává na ně licence.
Takže těm z Vás, co chcete tento systém používat pravidelně, radím otevřít si pozici v nějaké kvalitní americké firmě nebo v nejaké firmě z mého doporučení.
Jednak na tom z dlouhodobého hlediska vyděláte, jednak tím uklidníte Charles Schwaba, který by se třeba o ty Vaše transakce s americkými šeky mohl začít zabývat a mohl by třeba tuto službu pro klienty z ČR zrušit.
Když se bude ptát, proč vkládáte na svůj účet u něj americké šeky, když peníze stále stahujete zpět do bank v ČR, tak mu řeknete že jste long-term investor a poukážete na Vaši otevřenou pozici v nějaké americké firmě
a že jste zbytek peněz stáhli zpět, protože se bojíte poklesu na amerických trzích a že raději chcete nakoupit české dluhopisy v Česku. Tohle by potom mohlo znít docela věrohodně,
když bude vidět, že máte nějaké akcie nějaké americké firmy na svém účtu a protože Charles Schwab neoperuje v České Republice, nemůže Vám říct ani půl slova, když jste se rozhodl nakonec nakoupit čeké dluhopisy.
Protože Charles Schwab tuto službu – nákup českých dluhopisů neumožnuje, je logické, že jste museli peníze z Vašeho brokerského účtu u Charles Schwaba stáhnout zpět na svůj bankovní účet v Česku.

Snad jsem na nic nezapoměl.
Zdenda

Odpovědět
Avatar uživatele

@Zdenda: Wow. Skvělý nápad a naprosto geniálně popsaný postup. Moc děkuju, Zdendo!

Odpovědět

@Zdenda:

Díky za podrobný návod! Pro mě asi bohužel přišel o pár dní později… Kdybych sem chodil pravidelně, mohl jsem si o základní nasměrování dopsat s předstihem. Mnoha lidem snad bude užitečný

Trvalo v praxi Schwabovi schválení účtu opravdu těch 10 dnů nebo to bylo rychlejší? Mám šek od IRS s platností jen do 17. dubna a náhradní nevystaví.

Už dříve jsem probral možnosti a soustředil se na metodu PayPal s americkým telefonním číslem, případně že tam zaletím osobně. Domluva s kolegy v USA se táhne a právě na Velikonoční pondělí jsem náhodou znovu zabrousil sem – a ejhle! Nejprve jsem se zaradoval, jenže po pročtení si pravil, že PDF dokladů ani skener nevlastním a touto metodou se to beztak nestihne: 10 dní na schválení účtů + několik dní k proplacení šeků je víc, než mi zbývá.

Dnes si říkám, že jsem měl přece jen začít hned – vyfotit doklady, převést jpg do pdf (pokud neakceptují přímo jpg), případně hned v úterý v copy centru naskenovat. Schválení přece může být ve skutečnosti kratší, určující může být datum naskenování šeku nebo jeho proplacení Schwabovi a ne připsání na účet atd. Naskenoval jsem tedy dnes doklady, abych to přesto zkusil. Možná ještě zafunguje PayPal, jen se obávám, že bych mohl jednou metodou šek znehodnotit pro jinou. Pomalu to však začíná být jedno… Inkasovat na dálku by jistě bylo výhodnější, než letět do USA a vydat část peněz za cestu (a to dřív, než mi šek vůbec proplatí); i to by však bylo lepší než nic.

Je nějaká možnost Schwaba během podávání žádosti o zřízení účtu např. v poznámce s uvedením důvodů požádat o zrychlené vyřízení? Stihnul tento způsob vyzkoušet někdo další? Jak dlouho vyřízení žádosti a proplacení trvalo?

Děkuji a přeji všem hodně zdaru!

Radim

Odpovědět

@Radim:
Ahoj, mrknul jsem se na datumy emailů, co mám ve své emailové schránce:
– Jeden z nejprvnějších emailů mám od nich z 27. 02. 2026.
Ale určitě to nebyl ten první email od nich, ve kterém mi děkují za projevenou důvěru a že mám počkat asi 10 dní, než mi
ten účet schválí. Ten jsem buhužel už smazal, ale musel mi přijít asi o den dříve – čili 26. 02. 2026.
Takže jsem si ten účet u nich zakládal asi ještě o den dříve – tedy asi 25. 02. 2026.
– Další email mi od nich přišel až 6. 03. 2026, kde píší doslova: “We have opened Your account.”
– A další email mi od nich přišel až 12. 03. 2026, kde píší doslova: “Now is time to fund it.”

A nešlo by požádat ty co Ti ten šek vydali, aby Ti ho vystavili znovu ? Já jsem to tak udělal už asi dvakrát, a vždy mi ho ochotně vystavili okamžitě znovu. Akorát jsem musel čekat dva týdny, než mi nový šek (replaced check) přišel poštou. Američani tomuto říkají: “check to be replaced”. To by bylo pro tebe teď asi nejlepší řešení. Nevím, rozhodně čas Ti běží.
Samozřejmě, ten účet u Charles Schaba si rozhodně otevři co nejdříve.

s pozdravem
Zdenda

Odpovědět

Začal jsem vyplňovat žádost o zřízení účtu na stránkách Charles Schwab podle návodu výše a záhy jsem narazil na rozdíly:
1) Když zvolíte, že chcete založit účet, musíte nejprve vybrat jeho typ (podle návodu až později během procesu).
2) Hned přejdete k zadávání osobních údajů, nezadáváte nejdříve své budoucí uživatelské jméno a heslo. Zde nastanou zásadní komplikace:

Je vaše současná adresa v USA? Ano/Ne.
a) Pokud vyberete Ne, zbytek formuláře zmizí a objeví se oznámení, že musíte pokračovat na mezinárodních stránkách + odkaz na ně.
b) Zvolíte-li ano, musíte vyplnit
– své SSN (akceptuje pouze devítimístné, české RČ je desetimístné); pokud jste pracovali v USA, asi nějaké máte, jen podle něj možná zjistí, že se už ve Státech nenacházíte
– telefonní číslo v americkém formátu, tj. pro změnu 10-místné, české sem s předvolbou ani bez ní nepasuje.

Tím se dostáváme do stejného bodu jako s PayPal.

Zdendo, zakládal jste účet u Schwaba až nyní? Připadá mi to jako postup ze starší nebo mezinárodní verze stránek (ty jsem nezkoušel). Je málo pravděpodobné (ač možné), že by se systém během těch pár dní změnil, pokud se Váš návod lavinovitě nerozšířil Evropou a zoufalstvím rozhořčení příjemci šeků nevzali Švába útokem.

Existuje ještě jedna možnost, kterou možná někteří z vás také mají:
Uvědomil jsem si, že stále mám v Americe investiční penzijní plán, který investoval příspěvky zaměstnavatele (resp. to, co mi strhnul ze mzdy) do podílových fondů nebo akcií. Napadlo mě, že by mohl fungovat podobně jako výše zmíněný burzovní účet s tím rozdílem, že ho již mám zřízený, a to přímo v době pobytu v USA. Fond mezitím s někým zfúzoval, ale podařilo se mi do účtu přihlásit a zjistil jsem, že skutečně mají obdobnou aplikaci, v níž by měly jít vkládat šeky. Aplikaci jsem nainstaloval a… po přihlášení oznámí, že nemůže zobrazit mé informace, ať to zkusím později, a zase mě odhlásí. Myslel jsem, že rozpozná polohu mimo USA – ale to by nemělo vadit a mimoto mám pro aplikaci zjišťování polohy zakázané (o povolení nežádala). V penzijním plánu mám zadanou poštovní a fakturační adresu ještě z pobytu v USA s upozorněním, že se jim nepodařilo doručit mi poštu, ale zdráhám se to změnit na českou. Musel bych jim poslat formulář W8BEN (šlo by to elektronicky nebo jen poštou a do doručení byl účet prakticky zablokován?), ačkoli možnost vkládat šeky by měla zůstat zachována… Tím mi také mi došlo, jestli jsem neměl dál podávat americké daňové přiznání, přestože bych nakonec třeba žádné daně neplatil – dividendy mi nechodily, ale akcie v penzijním fondu se zhodnocovaly.

Z toho plyne:
Přerušit veškeré styky s americkým úředním systémem, jakmile je jednou navážete, je značně obtížné a zdlouhavé, ale značně se zvýší vaše finanční a byrokratická gramotnost.

Odpovědět

@Radim: @Radim:
Nevím, možná mě při vyplňování webového formuláře u Charles Schwaba systém automaticky přepnul na “international” stránky aniž bych si toho všimnul. Ale určitě jsem začínal na té americké URL a s ničím jsem v podstatě nijak nezápasil a telefonní číslo se mi u nich taky podařilo zaregistrovat (mobil), protože mi jednou dokonce sami volali ale z předčíslí (+39),
což určitě nejsou Spojené Státy – ty maji přece předvolbu 001, že?
Jinak je možné, že jsem nékteré kroky v návodu přehodil a jejich chronologie je možná jiná. Ale to by Ti přece nemělo vadit, ne ? Prostě se drž toho, co po Tobě chtějí a vyplnuj vše hezky v klidu, jak to mají na té webovce.

Odpovědět

@Zdenda:
Díky, Zdendo!
Mezitím jsem vložil další příspěvek a pak si teprve přečetl Tvůj. Zkusil jsem to a výsledek svého pokusu v něm popsal. Jak si vysvětluješ ty rozdíly a jak jsi vyřešil SSN a americké telefonní číslo? Myslel jsem podle Tvých příspěvků, že jsi účet zakládal až koncem března, ale za skoro měsíc a půl se leccos změnit mohlo. Můžeš se prosím podívat, jestli to teď vypadá stejně?

Šek je vratka přeplatku na dani za rok 2021, podle pravidel IRS vystavuje náhradní šeky nejdéle 3 roky od podání daňového přiznání, což bylo 2022, ačkoli šek poslali až v roce 2023. Letos už by mi tedy náhradní vystavit neměli, ačkoli malá naděje existuje. Původně jsem měl nastaveno vložení přímo na účet (direct deposit), ale nestihli to poslat do mého odjezdu z USA (tj. do 6 týdnů, mnohem déle, než předchozí rok). Tehdy mi ve Wells Fargo řekli, že bych měl zrušit účet, protože podle nových pravidel je k němu nutná adresa a pobyt v USA. Zeptal jsem se, jestli by šel zrušit po odjezdu vynulováním, ale prý ne, pouze osobně. Nezdálo se mi to a nezdá pořád, ale s nevolí jsem účet zrušil. Přineslo to později spoustu komplikací.

Platba od IRS selhala, poslali proto šek na mou poslední americkou adresu (tj. do práce). Vůbec jsem o tom nevěděl, dokud mi odtamtud šek neposlali o několik měsíců později spolu s dalšími věcmi na nové působiště. V Německu mi Sparkasse chtěla založit účet a přijmout šek jen pokud si k nim nechám posílat mzdu. Tu jsem krátce předtím nasměroval na právě zřízený účet u partnerské banky zaměstnavatele a s šeky to tehdy nebylo urgentní, proto jsem se na ně vykašlal. Mezitím jsem podal americké daňové přiznání za r. 2022 a dostal druhý šek, tentokrát už s německou adresou, kterou jsem v přiznání uvedl.

Založil jsem v Česku jen kvůli šekům účet u ČSOB, šeky přijali, podepsal jsem je a čekal asi 1-2 týdny, když se mi ozvali z pobočky. Na šecích prý není česká adresa, proto je nemohou proplatit a posílají mi je zpátky. Záhy jsem je dostal, orazítkované a tím znehodnocené pro jiné použití. Tou dobou (2024) už IRS posílala náhradní šek za rok 2021, bylo pozdě měnit na něm adresu… dorazil tedy pro změnu s německou. Další rok čekání. Adresu u IRS jsem papírovým formulářem zaslaným poštou změnil na svůj český trvalý pobyt, snad příliš pozdě pro druhý šek (vratka 2022), mezitím jsem se přestěhoval do ČR a myslel jsem, že tedy dorazil ještě na německou adresu.

První šek přišel už se správnou českou adresou na přelomu dubna a května 2025 a několik dní po něm matoucí dopis, že pokud chci náhradní šek za rok 2021, mám volat to a to číslo. Právě jsem ho dostal! Řekl jsem si, že zde jen pravá ruka nevěděla, co dělá levá a v klidu jsem čekal na druhý šek, že s nimi pak zajdu do ČSOB a vyřídím oba naráz. Druhý šek nepřišel vůbec a dotazem na následujícího nájemníka svého bývalého bytu jsem zjistil, že nedorazil ani o rok dřív na starou adresu (ostatní poštu mi schovávali a poslali). Teď jsem se někde dočetl, že od podzimu 2025 (tedy 1-2 měsíce předtím, než mi měli poslat druhý šek) IRS úplně upustila od papírových šeků…

Zkusil jsem volat na číslo v onom matoucím dopise. Je určené pro mezinárodní klienty a ozve se automat s tak mizernou kvalitou zvuku (nebo je to způsobeno přenosem), že mu není téměř rozumět. Po třech posleších jsem rozluštil, která čísla stisknout, aby telefon začal vyzvánět a mohl jsem se bavit se skutečným úředníkem. Začala hrát hudba a automat mi sdělil, že odhadovaná doba čekání je 15-30 minut. Vzápětí jsem položil telefon. Tato desetiminutová legrace stála 200 korun. Řekl jsem si, že raději zkusím použít tištěný formulář pro zaslání náhradního šeku nebo vkladu, ačkoliv je přizpůsoben spíše pro americké občany. Nepříjemně se však začal blížit konec platnosti prvního šeku, který už znovu nevystaví, proto jsem si řekl, že ke druhému šeku se vrátím později a zatím ho nechám plavat. V únoru jsem vzal první šek a šel do ČSOB… kde jsem zjistil, že poslední banky v ČR přestaly šeky proplácet právě v té době, kdy jsem šek obdržel (i do poslední KB bych asi přišel pozdě, když jsem o rušení služby nevěděl). Pátral jsem po jiné možnosti, nechtělo se mi obtěžovat staré známé v Americe aktivací PayPalu nebo Wise, a čas zatím téměř vypršel…

Mimochodem, Wise má údajně pro dolarový účet poskytovat číslo účtu v americkém formátu + routing number, ale možná také pouze pokud si jej zřídíte v USA s americkým telefonním číslem. To by mohlo být řešením tam, kde ještě lze místo šeku žádat direct deposit. Nebo to nechat poslat tímto způsobem přímo na účet amerického kamaráda.

Přepsat šek na kamaráda a poslat poštou (v mém případě expresní) do Ameriky by asi v bance neprošlo, pokud s ním nepřijdete osobně na pobočku – ale to si ho rovnou můžete dát proplatit sami. Mohlo by se to však hodit pro případ, že vám za šek nedají hotovost, pouze peníze na účet a ten nemáte.

Odpovědět

@Zdenda:
Díky! Asi máš pravdu. Adresu jsi tedy vyplnil, jak předpokládám, také českou. Jestli jsi ten postup sepisoval zpaměti a ne přímo v průběhu vyplňování (což je, jak si teď uvědomuji, asi napoprvé nesmysl), tak to chápu.

+39 je předčíslí Itálie, ano, USA +1. Jak jsem se teď hlásil do amerického penzijního plánu, ověřovací kódy mi kromě přímo od nich (resp. ze skrytého čísla) přišly i z českého a slovenského čísla. Ty jsem podruhé už raději nepoužil a vyžádal si nový kód, i když asi o nic nejde.

Dobrá, zkusím pokračovat na ty mezinárodní stránky. Bylo by zajímavé, že by přesto dále akceptovali šeky – snad konečně někdo pochopil, že je mohou obdržet také cizinci? Patrně jde o prevenci proti podvodům ze zahraničí.

Odpovědět

@Radim:
Ano, asi na URL u Charles Schwaba ( zda US nebo internationa ) možná vůbec nezáleží, ale důležité je, abz účet u nich byl v měně: USD.

Odpovědět

@Radim: @Zdenda: Super postup. Potom sa mozno treba aj zamysliet mozno nad dalsim krokom a to presun akcii k Charles Schwab (za poplatok), ked uz tam mas ucet. Potom by si seky mozno vobec nedostaval alebo by si minimalne uz kominikoval iba s jednou instituciou

Odpovědět

Přispějte svým dotazem nebo osobní zkušeností

Přidat komentář k článku

Než se na něco zeptáš, přečti si prosím článek a předchozí komentáře. Všechny nové příspěvky osobně kontroluji, reklamu, spam a sprosťárny hned mažu.