Zelená karta do USA: Jeden z mála způsobů, jak dlouhodobě legálně pobývat ve Spojených státech

Po životě v Americe sní obrovské množství lidí, nejen těch z Česka. Pro drtivou většinu z nich je to však sen nereálný, neboť imigrační politika Američanů je stále přísnější. Jednou z mála cest, jak si začít žít svůj americký sen tak je Zelená karta, oficiálně pak identifikační karta legálního obyvatele USA, který nemá americkou státní příslušnost.

Zelená karta USA | © Petr Novák

Jak mi Zelená karta alias Green Card pomůže?

Jste-li držitelem Zelené karty, můžete zcela legálně a trvale pobývat na území Spojených států amerických, pracovat zde, studovat, využívat zdravotnické služby i sociální pomoc vlády nebo třeba bezvízově cestovat do zemí, se kterými Američané uzavřeli příslušné smlouvy. Až na několik výjimek máte prakticky stejná práva, jako jakýkoliv rodilý Američan – zapomeňte třeba jen na to, že budete volit nebo že se naopak necháte někam zvolit.

Pokud vás vylosují, získavá právo na víza i váš manžel(ka) a svobodné dítě do 21 let. Podá-li tedy přihlášku každý člen takové rodiny, šance na výhru se značně zvyšují. Děti starší 21 let musejí přihlášku podávat samostatně.

Po pěti letech si pak výherce může požádat i o americké občanství. Karta samotná až na nějaké výjimky odebrat nelze, je však potřeba pobývat v USA.

Loterie o Zelenou kartu

K získání Zelené karty potřebujete v podstatě jen ohromnou porci štěstí. Každoročně se totiž pod záštitou Ministerstva zahraničí Spojených států amerických koná loterie, kdy je vybráno okolo 50 000 lidí z celého světa, kterým je při splnění dalších podmínek Zelená karta udělena. Přihlášky do loterie se přijímají vždy koncem roku, zúčastnit se jí můžou Češi i Slováci.

Pokud již skákáte radostí a přemýšlíte, jestli budete bydlet na Floridě nebo raději v Kalifornii, mírněte své nadšení. Dle statistik z minulých ročníků šance, že budete vylosováni, je v případě obyvatel Evropy mezi jedním a dvěma procenty. Za posledních pět let takové štěstí mělo nanejvýše 158 Čechů (rok 2007), resp. 169 Slováků (v roce 2008). Ale jak se říká – je zbytečné házet flintu do žita a přihlášku do loterie neodeslat.

Na co si dát pozor aneb nenechte se nachytat!

Nejprve to nejdůležitější – vyplnění přihlášky do loterie na oficiálních stránkách https://www.dvlottery.state.gov/ je zdarma. Stane-li se vám, že po vás na nějakých internetových stránkách budou chtít registrační poplatek, poplatek za zpracování apod., nemusí to nutně značit podvod, nicméně se nejedná o oficiální stránky. Lidově řečeno – někdo si jen chtěl přivydělat pár (desítek, stovek…) dolarů.

Takoví podnikatelé mají svůj systém tak propracovaný, že stačí vyplnit byť jen jedinou stránku formuláře, kde se uvádí telefonní číslo, a už je máte na krku. Alespoň dle mé vlastní zkušenosti pak můžete čekat třeba ranní (sobota 7:00) telefonát, kdy vás budou přesvědčovat, ať onen formulář vyplníte celý a žádost odešlete. Že u nich máte šanci zdaleka největší a těch několik málo (desítek, stovek) dolarů za tu Ameriku fakt stojí.

S tím souvisí i další trik, tentokrát již těch nepoctivých podnikatelů. Ti se vám budou snažit nakecat, že pokud se zaregistrujete právě přes jejich internetové stránky, budete mít daleko větší šanci na výhru. Nebudete! Je to jen další z řady triků, jak z vás vylákat dolárky.

Někoho by mohlo rovněž napadnout, že čím víc přihlášek podá, tím větší šanci na vylosování bude mít. Bohužel, každá osoba smí podat maximálně jednu přihlášku ročně, při podání většího počtu přihlášek jste z loterie nenávratně vyloučeni. V minulosti se již několikrát stalo, že se u šťastného výherce zjistilo porušení tohoto bodu pravidel a dotyčný musel opět vybalovat kufry.

21. září 2014 Petr Novák , , , , ,

Diskuze k článku (345 komentářů)

Vratislav Tupec (10)
4.2.2019
19:23

Promiňte, už jsem si to dočetl. Je pravda že na konci procesu se za zelenou kartu platí statisíce korun i když ji mám přes příbuzného, zaměstnavatele nebo loterií? Kolik myslíte že to stojí? Děkuji.

Odpovědět
Franta (3687)
5.2.2019
0:28

@Vratislav Tupec:
Ano platí se vždy, jsou to prostě poplatky a náklady spojené s jejím získáním. Ale nejsou to statisíce. Například proces díky loterii vyjde cca na 20.000,-Kč, poplatky, lékařská prohlídka… Ty statisíce jsou pak potřeba na počáteční náklady v USA, bydlení a tak. I tohle je ale probíráno v diskusích. U příbuzného nebo práce to může být nižší, díky případnému sponzoringu od příbuzného nebo pomoci od zaměstnavatele.

Odpovědět
Vratislav Tupec (10)
5.2.2019
7:20

Díky,
ty ceny nejsou až tolik vysoké.

Odpovědět
Vašek (155)
5.2.2019
10:38

@Vratislav Tupec: V případě jednotlivce to není takové drama. Pro 4člennou rodinu je to už horší, to vyjde nějakých 100 tisíc na zaplacení všech poplatků, a nejméně 2 miliony „do začátku“ v USA.

Odpovědět
Vratislav Tupec (10)
5.2.2019
17:10

Pro jednotlivce máte poplatky na mysli kolik kč? To ostatní je určitě drahé.

Odpovědět
Franta (3687)
5.2.2019
19:58

@Vratislav Tupec:
Neodpovídal jsem ti už o kousek výše?

Odpovědět
Vratislav Tupec (10)
5.2.2019
20:32

Trochu se v tom nevyznám, po tom co mne slosují a splním všechny požadavky, tak na vlastní náklady musím v USA ještě rok bydlet a pak mi ji dají?

Odpovědět
Franta (3687)
5.2.2019
20:41

@Vratislav Tupec:
V čem je problém? Čtení nebo chápání psaného textu?
Pokud se dostaneš až na konec procesu na ambasádě, tak dostaneš vízum na základě kterého můžeš odjet do USA. Při vstupu nahlásíš adresu, kde budeš bydlet a karta ti tam přijde. Ta doba jednoho ruku je myšlená, že musíš být schopný ho tam nějak přežít sám. Mít práci a vydělat si na živobytí, mít dostatek vlastních prostředků, abys vyžil, když se ti nebude dařit. Na sociální pomoc budeš mít totiž nárok nejdříve za rok. Ale s tím tam asi nikdo nejede, že tam bude žít z dávek. Také se doporučuje, tak první rok žít, než odjedeš, třeba na dovolenou zpět do ČR. Ale to není striktní podmínka, můžeš odjet i dříve.

Odpovědět
Vratislav Tupec (10)
5.2.2019
20:49

Takže tam ten rok nemusím být?

Odpovědět
Vratislav Tupec (10)
6.2.2019
17:38

Co když se po 1. roce života v Usa rozhodnu odcestovat zpět do čr? Seberou mi zelenou kartu?

Odpovědět
Jb (52)
7.2.2019
4:51

@Vratislav Tupec: Vetsinou to funguje tak ze odjezd na mene jak 6 mesicu bez problemu, vice jak 6 mesicu ale mene jak rok muzou nastat problemy pri navratu do USA, odjezd na vice jak rok tak o ni prijdes. Jsou urcite vyjimky pro zavazne duvody ale na to bych nespolehal.

Odpovědět
Vašek (155)
7.2.2019
9:23

@Vratislav Tupec: Doplním jb : k cestě mimo USA delší než rok potřebuješ mít povolení od imigračního. Pokud jsi mimo USA bez povolení déle než rok, o zelenou kartu automaticky přicházíš. Povolení běžně dostaneš například na potvrzení, že v ČR studuješ vysokou školu, a vrátíš se po dokončení studia do USA. Na to, že jen chceš být v ČR, ti povolení nedají.

Odpovědět
Vratislav Tupec (10)
7.2.2019
15:18

A s občanstvím po 5 letech v USA se už můžu do Čr přestěhovat?

Odpovědět
Robo (113)
7.2.2019
15:49

@Vratislav Tupec: Sice sa do problematiky vobec nevyznam, ale preco by si to robil?

Preco potom vobec mas zaujem ziskat zelenu kartu?

Odpovědět

@Vratislav Tupec: po ziskani americkeho obcanstvi se muzes prestehovat kamkoliv a na jak dlouho chces. Obcanstvi ti nikdo nevezme. Ale nevim proc to tady resis kdyz to podle tvych komentu vypada ze se tu usadit nechces

Odpovědět
Honza (1)
9.2.2019
18:25

Zdravím, jsem studentem střední školy (momentálně 3.ročník). Kdybych se chtěl po maturitě trvale přestěhovat do USA (a hned tam začít legálně pracovat), jaké vízum (nebo cokoliv jiného) k tomu potřebuji? Jestli tu tento dotaz padl, tak se omlouvám. Předem díky.

Odpovědět
Franta (3687)
9.2.2019
19:03

@Honza:
Jestli tu ten dotaz už padl, tak je tu na něj dost možná i odpověd.
Článek jsi četl?
Abys mohl žít v USA legálně a pracovat tam, budeš potřebovat Green Card nebo aspoň pracovní povolení (není trvalé). Ani jedno nedostaneš jen proto, že budeš mít střední a chceš do USA.

Odpovědět
Mesi (753)
9.2.2019
20:51

@Vratislav Tupec: @Jb: @Vašek: Neexistuje zadne casove urceni, po jake dobe mimo USA lze zelenou kartu odebrat. To, ze jde o jeden rok je pomerne siroce rozsireny mitus. O odebrani zelene karty rozhoduje urednik na zaklade sveho usudku, pokud je presvedecen, ze drzitel zelene karty nema v umyslu v USA zit. Na zaklade takoveho presvedecni muze zelenou kartu odebrat po jakkoli dlouhe dobe mimo USA, treba i po jednom dni (k cemuz vsak nedochazi). Zaroven neni pravda, ze po roce stravenem mimo USA by karta byla automaticky odebirana.

Odpovědět
Vašek (155)
11.2.2019
14:08

@Mesi:
https://www.uscis.gov/sites/default/files/files/nativedocuments/M-618.pdf
If you think you will be out of the United States for more than 12 months, you
should apply for a re-entry permit before leaving the country by filing Form
I-131, Application for a Travel Document. You must pay a fee to file Form
I-131. You can get Form I-131 at http://www.uscis.gov or by calling the USCIS
Forms Line at 1-800-870-3676.
A re-entry permit is valid for up to two years

Odpovědět
Vašek (155)
11.2.2019
14:18

@Mesi:
… myslím, že tam (na straně 17) je celkem jasně řečeno, že na kontrolu imigračním jdeš až po překročení 180 dnů, a ne po jednom dni. A po překročení 12 měsíců „by měl mít“ povolení k návratu – což sice není jednoznačně přikazovací způsob – ale jako by byl.

Odpovědět
Mesi (753)
12.2.2019
4:15

@Vašek: netvrdim, ze na kontrolu se jde po jednom dni, ale ze urednik si dotycneho muze klidne i po jednom dni vytahnout. V praxi se to nedeje, ale on to muze udelat. Rozhodujici je podezreni ze dotycny „nema v umyslu v USA bydlet“. To dava urednikovi hodne siroke pole pro rozhodovani. Jo, ten formular je dobry predem mit.
Pri mem prvnim navratu do USA se zelenou kartou se vyptaval na me zamestnani. Od te body uz nic.

Odpovědět
klara (12)
16.2.2019
14:40

přítel mě plánuje navštívit v čr  a o týden později spolu odletět domů na fl a trvale zůstat. bylo by pro nás jednoduší se vzít tady (papírově ) v čr a získat pak už jako manželé pro mě získat zelenou kartu a mít obřad v usa ? je to możné ? nebo je kednodušší poříďit si turistické vízum a vše důkladně naplánovat ? moje rodina totiž nemá finance na cestu do usa aby se zůčastnili obřadu.

Odpovědět
Franta (3687)
16.2.2019
15:26

@klara:
Je to trochu složitější, než že si sem na týden zaletí o odveze si manželku s GC. To je plán dětí ze základní školy.

Bringing Spouses to Live in the United States as Permanent Residents

Odpovědět
Mesi (753)
16.2.2019
21:01

@klara: je to mnohem slozitejsi, nez si malujes. Pokud se vezmete v CR, jako manzelka nemas automaticky narok na imigrantske vizum. Muze pro tebe o vizum zadat s tim, ze budes cekat v CR a bude to trvat minimalne rok s tim, ze budete mit o neco slozitejsi dokazovani vzhledem k cerstvemu oddacimu listu (mimo jine je treba dokazat, ze spolu zijete…). O vizum lze zadat i z USA, ale neznam podminky – nejdriv se tam musis dostat na snoubenecke vizum (nevim, co obnasi ho ziskat). Projdi si oficialni informace.

Odpovědět
klára (12)
16.2.2019
22:06

@Václav:
dobrý den, mohu se zeptat kde najdu info jak o změnu následovně požádat a podrobnosti kolem dokladu vztahu ?

Odpovědět
Franta (3687)
17.2.2019
10:38

@klára:
Začal bych tím odkazem, co jsem ti dal. A i vše ostatní na tom webu najdeš. Už jen z jeho názvu „U.S. Citizenship and Immigration Services“ by tě to mohlo napadnout.
Pokud s přítelem neradi hledáte a máte na to, tak zkuste imigračního právníka.

Odpovědět
Mia (161)
4.3.2019
18:21

@klára:

Ahoj Klaro,

At pritel pozada o snoubenecka viza….ESTA se zmenit neda, pravidla se dost zprisnuji,pac se to v realu delo….a turisticka viza…bez toho abys radne dolozila proc ti nestaci ESTA, muze byt pro tebe ziskat celkem orisek…musis prokazat zpetne vazby na CR, dostatek financi,pokud o to ambasada pozada,atd….

Odpovědět
Mia (161)
4.3.2019
18:38

@klára:

O vsechno papirovani, se musi postarat pritel,ne ty. Najde na strankach USCIS, vsechny formulare,poplatky,jak ty forms vyplnit atd. Nezapomen ze primarni je dokazat ze jste se nevzali pro papiry.

Odpovědět
klára (12)
7.3.2019
17:29

dobrý den, poradil by mi někdo ze zkušeností jak dlouho trvá vyřídit snoubenecké vízum a jaké jsou realné požadavky ? děkuji.

Odpovědět
klára (12)
8.3.2019
19:48

@Mia:
dobrý den, měla by jste nějaké tipy nebo radu proč je problém mít vízum místo esty jako turista ?

Odpovědět
Franta (3687)
8.3.2019
20:15

@klára:
Není to problém. Jen standardnímu turistovi ESTA stačí, takže se ptají, proč dotyčný chce vízum. Standardní dovolená běžného cestovatele určitě nepřesahuje 90 dní. Chtěli jsme bezvízový styk a máme ho, takže je zajímá, proč dotyčný chce něco, co tvořilo překážku v cestování. Pokud někdo chce cestovat déle a na ambasádě to dokáže obhájit a podložit, tak nemají problém mu vízum dát.

Odpovědět
klára (12)
18.5.2019
12:03

dobrý den,
na kolik by mne cca vyšlo k1 vízum a adjustment of status ?

Odpovědět
Alena Smith (3)
1.6.2019
22:57

@Z.: Ja jsem byla drzitel zelene karty 30 let, a ted jsem Americka obcanka. Nerada se motam do cizich diskuzi, ale musim priznat, pokud se nazyvate zkuseny diskutujici, asi o Spojenych Statech dost vite, tak nechapu proc odpovedi ohledne pobytu tam representujete takovymi doslova nevychovanymi odpovedi. Nekdo by tam rad a ne kazdy vi jak to chodi aneb pokud tam nema rodinu nevedi lide jak na to. Treba zrovna pani Marie ma plne zuby takoveho chovani A urazeni jako jste zde predvedl vy tim ze ji rikate naivka. Ja zase do Cech jezdim hodne malo i kdyz Prahu miluji nade vse, protoze v USA je clovek zvykly na slusne chovani a zde hned jak clovek vystrci nos z letiste tak na kazdem rohu narazi na zkusene inteligenty jako jste vy.
Nerikam ze jste hloupy ale jen trochu zaostaly v chovani. Preberte si to jak chcete preji hezky den
Cechy jsou krasne ale ale byli krasnejsi kdyz lidi pro sebe meli respekt

Odpovědět
Alena Smith (3)
1.6.2019
23:00

@Z.: :to zkuseny diskutujici, dobry den. Ja jsem byla drzitel zelene karty 30 let, a ted jsem Americka obcanka. Nerada se motam do cizich diskuzi, ale musim priznat, pokud se nazyvate zkuseny diskutujici, asi o Spojenych Statech dost vite, tak nechapu proc odpovedi ohledne pobytu tam representujete takovymi doslova nevychovanymi odpovedi. Nekdo by tam rad a ne kazdy vi jak to chodi aneb pokud tam nema rodinu nevedi lide jak na to. Treba zrovna pani Marie ma plne zuby takoveho chovani A urazeni jako jste zde predvedl vy tim ze ji rikate naivka. Ja zase do Cech jezdim hodne malo i kdyz Prahu miluji nade vse, protoze v USA je clovek zvykly na slusne chovani a zde hned jak clovek vystrci nos z letiste tak na kazdem rohu narazi na zkusene inteligenty jako jste vy.
Nerikam ze jste hloupy ale jen trochu zaostaly v chovani. Preberte si to jak chcete preji hezky den
Cechy jsou krasne ale ale byli krasnejsi kdyz lidi pro sebe meli respekt

Odpovědět
Alena Smith (3)
1.6.2019
23:03

Omlouvam se odeslalo se mi to z mobilu dvakrat omylem

Odpovědět
Kuba (33)
17.8.2019
11:35

Ahoj všem :)

Chtěl bych se zeptat, jaké máte zkušenosti se získáním GC ? Vím, že se dá „sehnat“ pomocí loterie, ale loterie je holt loterie a spoléhat se pouze na štěstí je zde opravdu zbytečné.

Proto mě zajímá, jaké jsou jiné způsoby zisku GC? Pokud se mě podaří v USA sehnat práci, je možné sehnat kartu pomocí zaměstnavatele? Nebo jaké jsou jiné legální způsoby zisku této karty?

Vím,že se zde dá „oženit/vdát se“ ale to mě přijde opravdu až moc nereálné ( pokud máme namysli z lásky a ne jen kvůli kartě :)

Děkuji za rady,připomínky nebo Vaše zkušenosti :)

Odpovědět
Tereza (1)
20.8.2019
15:05

Dobrý den,
můj kamarád byl údajně vybrán k pohovoru o zelenou kartu. Registroval se však přes tyto stránky: https://i-immigrate.org/
Dočetla jsem se, že ne každý „zprostředkovatel“ musí být nutně podvodník. Nevíte, jak je to v případě těchto stránek?
Děkuji za odpověď!

Odpovědět
Mesi (753)
20.8.2019
21:40

@Kuba: Zkus uscis.gov. Ale z tech malo informaci, ktere jsi tu podal bych spise usuzoval na minimalni sanci.

Odpovědět
Franta (3687)
20.8.2019
22:07

@Tereza:
Údajně. A kolik po něm chtějí?
Může si to zkusit ověřit na ofiko stránce https://www.dvlottery.state.gov, dá se tam proklikat, i když neví Confirmation Number. Otázkou je, jaký tam oni použili e-mail, zda jeho nebo si nějaký vytvořili.

Odpovědět
Zuzana (6)
22.8.2019
7:47

@David:

Ahoj Davide. Mam zelenou kartu . Ale byla jsem mimo USA vice nez rok. Respektive rok a 6 mes. Vpusti me i presto ze nemam vyrizeny returning visa? Zadala jsem na ambasade sice o SB 1 ale a urednice mi to zamitla i kdyz jsem mela lekarske potvrzeni kde stalo ze jsem v dobe odletu nemohla vycestovat do USA ze zdravotnich duvodu. . Slysela jsem ze zelene karte po roce kdy nevkrocim do USA konci platnost. Ale ja mam psanou platnost na karte do r.2026.

moc dekuji. Zuzana
@David:

Odpovědět
Franta (3687)
22.8.2019
10:36

@Zuzana:
Píšeš, že ambasáda ti to zamítla. Pak bych zkusil ještě USCIS, nikdo jiný už ti stejně asi nepomůže.
Je celkem jedno, jaké datum máš na GC, pokud jsi porušila pravidla. Ať už úmyslně nebo nedopatřením.

Dej pak vědět, jak to dopadlo, třeba to pomůže někomu dalšímu.

Odpovědět
Mesi (753)
27.8.2019
3:05

@Zuzana: Informace, ze GC po roce mimo USA pozbyva platnosti koluje po internetu jako bludna ovce. Je to fama. Vzdy zalezi na imigracnim urednikovi. Pokud pojme podezreni, ze nemas v umyslu v USA zit, tak ti muze GC „zneplatnit“ treba i po jednom dni mimo USA. Stejne tak muzes byt mimo USA nekolik let a GC ti neseberou.

Odpovědět
David (16)
28.8.2019
23:28

@Zuzana:
Pokud jsi jako LPR mimo USA vice jak rok bez patricneho povoleni (re-entry permit) tak jsi prisla o LPR status. Pokud ted vstoupis do USA, tak si priprav podpurne dukazy, proc jsi se nemohla vratit do USA drive (lekarske zpravy, atd.) a ze jsi udrzovala LPR status v dobe tve nepritomnosti (vyplnovala danove priznani, ze mas stale trvalou adresu v USA atd.).
Ted me napadaji ctyri moznosti, jak muzes dopadnout pri vstupu do USA:
1. Urednik te nepusti a nebude se s tebou vubec bavit. Navic ti sebere zelenou kartu.
2. Urednik ti nabidne, ze se dobrovolne vzdavas zelene karty, pusti te na pul roku a pak smitec.
3. Urednik te pusti, jako vy se nic nestalo. Pak muzou nastat problemy pozdeji a urcite ti bude zamitnuta zadost o obcanstvi.
4. Urednik te pusti, ale budes se muset dostavit pred emigracniho soudce, kde budes prezentovat tvuj pripad. Pokud uspejes, tak ti zelena karta zustane. V opacnem pripade o zelenou kartu prijdes.

Dej vedet, jak jsi dopadla. Urcite by to zajimalo i dalsi lidi.

Odpovědět
Mesi (753)
30.8.2019
1:21

@David: @Zuzana: Davide, mohl bys prosim doplnit zdroj svych informaci? Predevsim pro body 2, 3 a 4. K bodu 1 muze dojit kdykoliv, bod 2 vidim jako moznost, kterou muze urednik nabidnout v pripade ze se rozhodne dotycneho neuznat jako nekoho, kdo chce v USA zit, ale chybi mi podlozeni k takovemu kroku. S bodem 3 souhlasim az na to, ze „urcite bude zamitnuta zadost o obcanstvi“, jelikoz podminkou je 5 let s GC nebo 3 roky v pripade manzela/manzelky US obcana. Doba stravena mimo uzemi USA se do teto doby nepocita a je predmetem pohovoru. Tudiz s tvrzenim nesouhlasim. Bod 4: s tim, ze by drzitel GC musel pred imigracniho soudce jsem se u nikoho, kdo se po delsi (i nekolikalete) dobe vratil do USA nesetkal, pokud to neni neco noveho.
Informace, ktere jsem napsal v predchozim prispevku jsou z oficialniho zdroje, ale pravda, ze uz nejaky patek to je…

Odpovědět

Přispějte svým dotazem nebo osobní zkušeností

Než se na něco zeptáš, přečti si prosím článek a předchozí komentáře. Všechny nové příspěvky osobně kontroluji, reklamu, spam a sprosťárny hned mažu.