ESTA a překročení povolené doby pobytu v USA: Co dělat, když jste si již koupili letenky a 90 dní vám nestačí

Na cestovní registraci ESTA lze vycestovat maximálně na 90 dní, na což se při rezervaci letenek občas snadno zapomene. Překročení povolené doby pobytu se celkem tvrdě trestá a pokud ještě někdy v budoucnu budete chtít navštívit USA, nedoporučuje se. Řešení existují dokonce hned čtyři, nicméně ani jedno z nich není zadarmo.

Překročení pobytu v USA | © Petr Novák

Nejste si jistí, jestli jste v minulosti nepřekročili povolenou dobu pobytu v USA? Na webu DHS.gov stačí vyplnit osobní údaje a zobrazí se vám údaje o poslední cestě.

Řešení 1: Přebukování letenky a zkrácení délky pobytu

Prvním možným řešením je přebukování data odletu do USA, popř. příletu z nich tak, aby délka pobytu nepřekročila 90 dní. To je úplně nejjednodušší varianta v případě, kdy máte zakoupenou některou z letenek ve vyšším tarifu, tedy zpravidla first class, business class nebo některou dražší economy class. Změna termínů je u těchto letenek možná za manipulační poplatek + doplatek v rozdíle ceny letenek, v některých případech dokonce nemusíte platit nic.

Společnost Norwegian umožňuje bezplatně zrušit letenku do USA po dobu až 24 hodin od rezervace. Toto řešení jinak nelze využít u levných letenek z promoakcí a akčních nabídek, kdy je i jednou z daní za nižší cenu i nulová možnost změny termínů.

Řešení 2: Podání žádosti o vízum B-1 nebo B-2

Máte-li před odletem ještě dostatečnou časovou rezervu, můžete prostřednictvím americké ambasády v Praze požádat o vízum B-1 či B-2 a vycestovat na něj. Maximální doba pobytu v USA v případě vycestování na udělené vízum činí 6 měsíců, problém by tedy byl vyřešen.

Jak už to tak v životě bývá, také zde existuje několik ale. Kromě nutné časové rezervy (o vízum nemá smysl žádat řádově hodiny před odletem) je nutné počítat s povinností navštívit osobně ambasádu v Praze a absolvovat pohovor. Nikde není rovněž napsáno, že vám bude vízum schváleno.

Řešení 3: Krátkodobé opuštění Spojených států amerických

Třetím nabízeným řešením je krátkodobé opuštění USA, kdy zmizíte za hranice, necháte si dát výstupní razítko a pak se vrátíte zpátky. Zde už je těch ale víc.

Předně vás nemusejí vůbec nechat nastoupit do letadla, stačí, když si všimnou, že je na letence napsán datum návratu za 90+ dní. A pokud si toho nevšimnou na letišti, je tu ještě imigrační úředník, pro kterého to bude jasný signál, že chystáte nějakou levárnu a do vysněné Ameriky vás nepustí.

Přesto nemusíte házet cestovní pas do žita. Stačí, když si zabukujete letenky z USA např. do některé země ve Střední Americe a po krátkém pobytu tam se vrátíte zpátky do Států.

Dalším ale je totiž fakt, že nestačí pouhé vycestování do Mexika, Kanady a pár dalších území (konkrétně se tedy jedná o ostrovy Anguilla, Antigua, Aruba, Bahamy, Barbados, Barbuda, Bermudy, Bonaire, Britské Panenské ostrovy, Curacao, Dominika, Dominikánská republika, Grenada, Grenadíny, Guadeloupe, Haiti, Jamajka, Kajmanské ostrovy, Kuba, Marie-Galante, Martinik, Miquelon, Montserrat, Saba, Saint Eustatius, Saint Christopher, Saint Maarten, Saint Martin, Saint Pierre, Saint Vincent, Saint-Barthélemy, Svatá Lucie, Svatý Kryštof a Nevis, Tobago, Trinidad, Turks a Caicos i veškerá další britská, francouzská a holandská území a teritoria hraničící s Karibským mořem).

Řešení 4: Vědomé překročení povolené délky pobytu

Samozřejmě existuje čtvrté řešení, které vám osobně vůbec nedoporučuji. De facto si s ním zabouchnete dveře do USA.

Pakliže byste se nějakým zázračným způsobem dostali do USA, vědomě překročili dobu povoleného pobytu a při návratu zpátky se na to přišlo, máte útrum. Překročení doby povolené délky pobytu je totiž vážným porušením imigračních předpisů s dalekosáhlými následky.

Nejen, že můžete být kdykoliv a kdekoliv zadrženi a drženi ve vazbě, a to až několik týdnů, rovněž budete deportováni zpět do Česka, bude vám zároveň zrušeno platné vízum (budete-li ho mít), znemožníte si kdykoliv v budoucnosti vstup do USA přes ESTU a ještě vám bude udělen zákaz pobytu ve Spojených státech amerických. Překročení povolené délky pobytu o 180 dní až 1 rok má za následek automatické odepření vstupu do USA po dobu 3 let, překročení povolené doby pobytu o více než 1 rok má pak za následek zákaz vstupu do USA po dobu 10 let.

Existuje sice dost lidí, kteří pobývali v USA nelegálně více než 90 dní a bez problémů se vrátili a nikdo nic nezjistil. Ale stejně tak existuje řada lidí, kteří takové štěstí neměli a nyní mají udělen zákaz vstupu do USA. Co myslíte, jaké řešení by volili dnes?

21. října 2017 Petr Novák , , , , ,

Diskuze k článku (432 komentářů)

Ahoj ,
Mám dotaz
V Americe jsem žila nelegálně od roku 2006 do roku 2018. Odjela jsem domu do ČR naletišti v Americe me pustili bez problému . Ted bych chtěla navštívit svého syna který už je Američan . Vyplnila jsem Estu tu mi povolili , jaké je riziko ze me vrátí zpět a nepustí do USA ? ( předtim jsem vycestovalo do USA na starý pas s vizem ) mají někde o me záznam ?
Dekuji

Odpovědět
Robo (98)
16.1.2019
15:44

@Jana: Ahoj,

odpoved nemam, ale zaujima ma, co si odpovedala na otazku „Zůstali jste někdy na území USA po delší dobu, než na kterou jste měli povolení udělené vládou USA?“

Robo

Odpovědět
Franta (3532)
16.1.2019
19:04

@Jana:
Robo něco naznačil. Imigračnímu se lhát nemá. Já naznačím ještě více.
Od jisté doby, někdy po 9/11, letecké společnosti poskytují americkým úřadům balíček informací o každém cestujícím. Američané tedy vědí, kdo k nim přiletí a kdo od nich odletěl.
Za překročení povoleného pobytu o více než rok je zákaz vstupu na 10 let.
Americké úřady spolu spolupracují a předávají si informace. Ambasády patří pod Ministerstvo zahraničí a mají na starost víza, CPB patří pod Ministerstvo vnitřní bezpečnosti a stará se o ESTA. Schválená ESTA je „povolení k cestě“, o vstupu rozhodne imigrační úředník na místě.
Známý kdysi překročil pobyt na B-2 o víc jak půl roku (za to je zákaz na 3 roky), odletěl bez problémů, když tam za cca 2,5 roku zase letěl, tak ho na letišti otočili a poslali domů.

Po 12 letech načerno bych tam už asi neletěl, nečekal bych, že mě tam ještě někdy pustí. Snad jen, kdyby syn požádal o GC a oni mi ji nějakým zázrakem dali.

Odpovědět
David (2)
25.1.2019
6:30

@Franta: Ahoj, tak na imigracnim kdyz jsem cekal ve fronte, me v rozhlase vyzvali at jdu dopredu, po kontrole pasu a otisku otazka proc jsem pretahl a nasmeroval me k officu k dalsi kontrole. Tam nasledovaly dalsi vyslechy,osobni prohlidka atd. Nakonec ze me do usa nepusti,ale eskortujou do letadla do Kanady. Vzali mi pas, doprovodili do letadla a po pristani ve Vancouveru mi letusky daly zapecetenou obalku z mojim pasem:) Urednik rikal ze uz Estu nikdy nedostanu,ze jesi budu chtit do usa,tak jedine na vizum. Tak nakonec jsem byl rad ze me neposlali zpet,ale nechali me pokracovat dal v me ceste. Prestup byl v Las Vegas. Takze tranzit pres usa neni dobry napad,pokud jste nekdy pretahli pobyt! ;)

Odpovědět
Franta (3532)
25.1.2019
20:12

@David:
Díky za zpětnou reakci.

Tady je vidět, že si to opravdu hlídají a na záznamy koukají. Jak jsem psal, za tvých podmínek bych ten přestup neriskoval. Naštěstí pro tebe, tě „nechali“ proletět a do Kanady ses dostal. Tak ať se tam daří.

Odpovědět
Nikol (1)
19.2.2019
17:50

Dobrý den . jsem v usa nejaky čas nelegálně přiletěla jsem 18.cervence 2018 a dnes je 19 února 2019 (měla jsem estu na 3 mesice) za par dni opustim ameriku a chtela bych vedet jak to bude probíhat na letišti jestli me budou vyslýchat a na co bych se měla připravit.
A jestli mě nechají odletět svým letem co jsem si zaplatila kdyz poletim z miami do mnichova. To asi bude také problém když nepriletim do cr ale do mnichova ? Budu moc vděčná za každou radu od vás

Odpovědět
Franta (3532)
19.2.2019
21:03

@Nikol:
Proč by měl být problém, že letíš do Mnichova? Hlavně, že se tě zbaví. Co tě čeká na letišti? Něco mezi vůbec nic a v klidu odletíš, až po zatčení, soud a vyhoštění. To ti dopředu nikdo neřekne. Že jsi neodletěla včas, vědí, kdy odlétáš, vědí. Je jen otázkou, jak moc je zajímáš a jestli to chtějí řešit.
Tak jako tak se do USA nějakou dobu nepodíváš.

Odpovědět
Vašek (155)
20.2.2019
10:49

@Nikol: Já ještě dokážu pochopit motivaci někoho, kdo v USA ilegálně pracoval 10 let. Ale zařídit si zákas vstupu do USA a riskovat vyhoštění kvůli pár měsícům, které šlo vyřešit klasickým turistickým vízem, to mi hlava nebere.

Odpovědět
Jakub (1)
21.2.2019
15:22

Chcel by som sa spytat ako to je s travel history pri ceste autom. Totiz cestoval som z Kanady do Usa autom, presiel som zapadne pobrezie, presiel som do mexika (nedali mi ziadne razitko), presiel som potom naspat do usa a mierim naspat do kanady. Ked som si pozeral I-94 online travel history, tak nemam zaznamenany vyjazd z mexika. Mam tam len dva vstupy do USA za sebou (jeden cez kanadske a druhy cez mexicke hranice). Chapem ze pri odlete davaju letecke spolocnosti info o odchode ale ako je to pri ceste autom? Letiet totiz budem z kanady. A ak tam budem mat za sebou dva vstupy a ziadny vystup z krajiny, tak to moze byt problem potom druhy krat ne?

Odpovědět
Franta (3532)
21.2.2019
20:00

@Jakub:
Amíci jsou s Kanadou kámoši a takovéto informace určitě sdílí. Takže budou vědět, že jsi odletěl.
Ze stejného důvodu, při vstupu do USA po zemi nepotřebuješ ESTA ani vízum. Kanaďani si tě už prověřili, takže do USA necestuješ jen tak a vše potřebné se vyřídí na hranicích. Ostatně mají +/- sladěnou vízovou politiku.
Jestli se nepletu, tak je to součástí Smart Border Declaration mezi USA a Kanadou.

Odpovědět
Pavel (7)
14.3.2019
20:40

Dobry den. Lonsky rok jsem byl s pritelkyni poprve v usa. Po pristani nas cekal ,,klasicky pohovor s imigracnim urednikem,, jenze.. tomu jsme se nezdali a poslal nas na vyslech, kde jsme byli pres 4 hodiny. Zabavili mobily, ptali se skutecne na vse. Proc proc proc… po case mi bylo uz jedno, zda-li nas tam pusti, chtel jsem slyset konecny verdikt. Nacez se ptali me na moji pritelkyni, co dela a podobne, vubec nemluvila, vsechno na me i kdyz neumim anglicky plynule. Letos jedu znova, sam a tak me zajima, zda prihlizi k tomu, ze jsem tam byl 90 (87) dni a vratil se a ted jedu znova na 90 (87) dni.

Nechci uz zazit tim cim jsem si prosel spolecne s polovickou. Navic sam, pritelkyne mi aspon pritomnosti dodavala sebevedomi.

Otazka jasna. Jaka je pravdepodobnost, ze mi to daji znova?

Dekuji

Odpovědět
Franta (3532)
14.3.2019
21:13

@Pavel:
Tohle ti nikdo nepoví. Brácha byl poprvé i podruhé na secondary. Ale ani jednou to nebylo, jako u tebe. Ono prostě záleží, jak zapůsobíš na toho prvního „rychlého“ úředníka. Pokud má podezření nebo je něco mimo jeho naučený standard, tak jdeš na secondary. U bráchy to poprvé byly nejspíš otisky, které mu nešly naskenovat, podruhé už to bylo asi že poprvé.
Také záleží, kdy bylo to minule, za jaký čas po dlouhém pobytu jedeš na další dlouhý pobyt. Dlouhé pobyty s krátkým mezidobím se jim nezdají, vypadá to, že tam pracuješ a byl jsi jen na „dovče“ doma. Vše se to tu probíralo několikrát v diskusích u článků o imigračním, najdeš tam zkušenosti ostatních.

Odpovědět
Pavdl (7)
15.3.2019
9:56

@Franta: ja byl poprve loni od cervence do konce zari. Ted chci jet opet na 3 mesice, ale uvazuji, ze letenku dam jen na 2 tydny a pak ji prebukuji na tech 90. Lze to tak udelat? Dekuji

Odpovědět
Lukáš (364)
15.3.2019
17:35

@Pavdl:
Ne, takto bych to neriskoval.
Jestli sis nevšiml, tak imigrační ti dá do pasu razítko, do kdy musíš zemi opustit.
Já měl zpáteční letenku za 46 dní, do pasu mi dal razítko na 50 dní.
To, kolik dní ti udělí, záleží jen a čistě na něm…většinou nedávají defaultně 90 dní, ale jen o něco málo víc, než do kdy máš zpáteční letenku.
Proč se bojíš imigračnímu na rovinu přiznat jak dlouho tam chceš opravdu být?

Odpovědět
Franta (3532)
15.3.2019
19:05

@Pavdl:
Jak píše Lukáš, je na imigračním, kolik ti dá času. Já vždy dostal maximum, jak na vízum, tak na ESTA. Ale může dát méně a pak musíš dodržet dobu pobytu. Teda pokud tam nechceš být nelegálně. Teoreticky se může stát i to, že ti povolí pobyt kratší, než máš letenku.

Odpovědět
Pavel (7)
15.3.2019
21:05

@Lukáš: nebojim se priznat proc, ale mam tam velke plany, navstivit nba, nfl a vse co jsem predtim nestihl. Bojim se jen jednoho, ze mi to proste nedaji. Budu se muset otocit na pate a jit pryc. Navic v praci mi schvalili neplacene volno. Musel jsem toho dost oblitat aby mi to dali a souhlasit s podminkami. Ja tam za nelegalnima vecma nejedu, ale jim to vysvetlovat muzete jak dloubo budete chtit a stejne vam nemusi verit.

Ale… asi mate pravdu s tim prebukovanim, ze je to spatny napad. Navic ja do pasu razitko nedostal. Napsal mi to tam perem a jeate se spletl a z cisla 6 udelal 5. Jak kdybych si to delal sam….

Koupim primo na 85 dni let a bude. Jedu na poctivaka.

Dekuji za rychle reakce!

Odpovědět
Michaela (1)
16.3.2019
1:46

Ahoj,
v současné době žiji v Kanadě a koncem února jsem letěla na týdenní dovolenou do USA, načež na security na letišti jsem do pasu dostala datum 27. května 2019 Problém je v tom, že chci začátkem května jet na více než měsíční roadtrip autem po Americe a budu opět vyjíždět z Kanady. No a teď nevím, jestli se tam můžu opětovně vrátit a opustit Ameriku do konce toho května nebo zda vycestovat až po datu, co je uvedeno v pase či to znamená něco jiného? Budu moc ráda za každou radu.

Odpovědět
Franta (3532)
16.3.2019
4:42

@Michaela:
Otázkou je, co znamená to „žiji v Kanadě“. Tenhle web je pro Čechy a Slováky, kteří to mají +/- stejné, ale Kanaďané budou mít jiné podmínky pro vstup do USA. Takže jde o to, jestli máš v Kanadě trvalý pobyt a opravdu tam žiješ nebo jsi tam pouze na „návštěvě“ na práci, případně jako student a jsi vlastně stále Češka. V prvním případě netuším, v druhém by to mělo platit do toho 27.5. a pak smůla. Ale možná, že to dlouhodobí pracovníci a studenti mají trochu jinak. Zkus se podívat na http://www.cbp.gov nebo http://www.cbsa-asfc.gc.ca.

Odpovědět
Michal (1)
17.3.2019
13:02

Dobry den,

8.8 jsem navštívil usa pres estu. Tento rok jedu znova. Musim nejak upravit informace, ktere jsem uz uvedl pri prvnim vyrizovani? Jedna se konkretne o zmenu zamestnani.

Dekuji

Odpovědět
Franta (3532)
17.3.2019
14:08

@Michal:
Ne, pokud to imigračního bude zajímat, tak se zeptá.

Odpovědět
Pavel (7)
18.3.2019
18:32

@Franta:

Skutecne vse zalezi na urednikovi? Budou prihlizet i k tomu, ze jsem tam Byl ty dny a vratil se?

Dekuji Pavel

Odpovědět
Franta (3532)
18.3.2019
18:44

@Pavel:
Jasně, že na něm záleží. Nikdo jiný tam není. Jen on a ty. Jen on rozhodne, co s tebou bude, je na tobě, jak na něj zapůsobíš. Pustí tě, buď na 90 dní nebo méně, případně tě pošle na secondary. On je ta úřední autorita na hranici, co rozhoduje. Takhle to vypadá drsně, jako strašení, ale je to realita, holý fakt. Ze zkušení ostatních tady v diskusích o imigračním to je nakonec jen několik otázek a užijte si příjemný pobyt, ale někdo prostě to štěstí nemá. Pokud si minule měl bezproblémový pobyt, tak je to dobře.

Odpovědět
Pavel (7)
18.3.2019
19:14

@Franta: byl bezproblemovy, ciste road trip a poznani jineho sveta.

Dekuji ti Franto.

Odpovědět
Vašek (155)
18.3.2019
20:05

@Pavel: On imigrační je většinou v pohodě – jen nesmíš mít nějaký záznam v historii, a nesmíš působit podezřele.
Ale někdy stačí prkotina – kolegovi objevili v pasu čerstvé razítko z Izraele, a okamžitě ho bez jediné otázky poslal na secondary.

Odpovědět
Pavel (7)
19.3.2019
18:31

@Vašek: uvidime, snad to bude vsechno v pohode :)

Secondary se mi fakt uz nechce, bylo to pro me nepříjemný a rovnez pro pritelkyni

Odpovědět
Pavel (7)
23.3.2019
18:41

@Franta: chtel jsem se jeste zeptat, bude velky problem, kdyz jsem byl v usa na 3 mesice pres prazdniny od cervence do konce zari v roce 2018 a letos jedu znova od 1.6 do 24.8?

Za praci nejedu, navic mam zdarma ubytovani, jidlo a penize nasetreme mam ciste na itemy a vzpominky.

Dekuji

Odpovědět
Franta (3532)
23.3.2019
20:19

@Pavel:
Podle mě by to problém být neměl. Ale já nejsem imigrační.

Odpovědět
Gabriela Hujová (1)
12.5.2019
10:53

Zdravím mám známé v Americe na Floridě jsou tam už dlouho nelegálně a teď na ně přišli a jsou zadržení zavřeli je a teď čekají na soud. Prosím nevíte jak to bude dál pokračovat co jim hrozí?Že budou vyhoštěni to vím,ale jak dlouho to bude trvat a jaká jim hrozí pokuta??Děkuji

Odpovědět

Ahoj. Pokud prekrocim povolenou dobu pobytu a jenom prejdu pres most v Tijuane do Mexika a potom se vratim primo do Cech prijdou na to v USA? Vsinl jsem si, ze na pesich prechodech tolik nekontroluji.

Odpovědět
Franta (3532)
13.5.2019
0:07

@Kuba:
Všimnou. Pokud v poslední den tvého povoleného pobytu nedostanou info, že jsi opustil USA, tak to zjistí, respektive objeví se to v systému.

Odpovědět
Kuba (5)
13.5.2019
2:56

@Franta: Ale prejit a vycestovat me nechaji ne? Nejsem si uplne jisty jestli nam staci 90 dnu na nas roud trip… doufam, ze ano… ale nechci zadat o vizum, protoze by to mohlo vypadat podezrele a mam strach ze zamitnuti… kazdopadne nemam v planu se v budoucnu do USA vracet.

Odpovědět
Franta (3532)
13.5.2019
19:59

@Kuba:
Tak tohle ti nepovím. Samozřejmě, že budou rádi, když odejdeš, ale pokud náhodou kouknou do pasu nebo systému, tak těžko předvídat, co bude následovat. A většina lidí, co překročila bez problému odletěla. Problémy jsou pak až při případném dalším vstupu.

Odpovědět

Přispějte svým dotazem nebo osobní zkušeností

Než se na něco zeptáš, přečti si prosím článek a předchozí komentáře. Všechny nové příspěvky osobně kontroluji, reklamu, spam a sprosťárny hned mažu.