Projížďka historickou tramvají v San Franciscu nabízí více než jen výhled na město

San Francisco patří svým charakterem mezi nejzajímavější místa v USA. Strmé kopce včetně nejzakroucenější ulice na světě Lombard Street doplňuje Golden Gate Bridge, věznice Alcatraz a historická tramvaj alias Cable Car. San Franciscem se prohání již od roku 1873!

Tramvaj San Francisco | © Petr Novák

Historie tramvají v San Franciscu

Kdo byl v San Franciscu, ví, jak extrémně prudké kopce v tomto městě jsou. Pro klasické autobusy či tramvaje by převýšení bylo nepřekonatelným problémem, a tak v některých částech města služby hromadné dopravy plní lanovka. Cable Car do kopců pomáhají lana natažená napříč celou trasou.

První lanovka vyjela 2. srpna 1873 v rámci testovacího provozu, pravidelný provoz na California Street Line započal 1. září téhož roku. Roku 1888 přibyla linka Powell – Mason a v roce 1952 Powell – Hyde.

Dnes tramvaje, jež umožňují adrenalinovou jízdu na stupínkách po bocích, slouží primárně jako turistická atrakce, přesto ji mnozí místní využívají k pohybu po městě. Denně se lanovkou sveze na 6 400 lidí.

Lanovka San Francisco | © Petr Novák

Kde všude cable car jezdí

V provozu jsou stále všechny tři linky:

  • Powell/Hyde Line: Spojuje křižovatky ulic Powell/Market a Hyde/Beach
  • Powell/Mason Line: Jezdí mezi Powell/Market a Taylor/Bay.
  • California Line: Vede od křižovatky California/Drumm k California/Van Ness

Pro projížďku doporučuji zvolit první linku a začít na zastávce Hyde/Beach, kde je unikátní točna tramvají. Vagóny se na ní otáčejí ručně lidskou silou. Ve frontě na projížďku nejspíše strávíte pár desítek minut, ale budete mít jistotu, že se svezete. Nástup na dalších zastávkách závisí na zaplněnosti projíždějící tramvaje, mně osobně se nepodařilo nikde nastoupit.

Chcete-li během jízdy stát na boku či na konci tramvaje (místo pro dva, parádní výhled), bez otálení požádejte obsluhu. Kdo dřív přijde, ten bude mít lepší zážitek. A sedět v legendárním cable car v San Franciscu jako v šestnáctce z Karláku na Ípák přeci není ono!

Ukončit jízdu můžete na kterékoliv zastávce, radím však dojet až na konečnou Powell/Market v centru města. V průběhu jízdy na této lince minete Lombard Street, nejzakroucenější ulici na světě, a můžu vám říct, ten výhled na San Francisco opravdu stojí za to!

Cable Car San Francisco | © Petr Novák

Kolik stojí projížďka tramvají v San Franciscu?

Cena jednoduché jízdenky na cable car je 7 $ (168,34 Kč), studentská sleva se neposkytuje. Zdarma cestují děti do 4 let, za starší děti se platí běžné vstupné.

Plánujete-li v San Franciscu navštívit akvárium nebo některá muzea, doporučuji zakoupit San Francisco Pass. Ten vás opravňuje k bezplatnému vstupu do celé řady atrakcí ve městě a hlavně – zahrnuje neomezený počet jízd městskou dopravou včetně cable car. Lanovkou se tak díky San Francisco Passu můžete prohánět klidně od rána do večera.

Diskuze k článku (9 komentářů)

Peter Sommer (2)
29.11.2014
17:21

Nejzakroucenejsi ulice na svete neni Lombard St.! Ale je taky v S.F., nasli byste ji u krizovatky Vermont a 20th St. (blizko McKinley Square). Byl jsem se tam letos v rijnu podivat, zajimavej zazitek, ale krasnej vyhled z Lombard St. je proste jedinecnej!

Odpovědět
Igor Jeřábek (1)
28.3.2016
21:08

Dovolím si podotknout, že cable car není tramvaj, ale pozemní lanovka (jak je správně zmíněno v textu článku). Je tažena lanem, které je ve vozovce mezi kolejemi a přichytává se k němu kleštinou, gripem, proto se řidič jmenuje gripman. Připojováním k lanu a odpojováním se od něj řídí rychlost vozu, zastavování na zastávkách a pod. V místech křižování tras se musí vůz odpojit a křížení přejet setrvačností.
Tramvaje jezdí v SF taky, nejznámější je linka F-Market Street. Jezdí na ní vozy PCC, otcové našich tramvají T, sesbírané z celých USA z rušených tramvajových provozů a natřené v jejich barvách a taky pár jiných historicky významných vozů, např. Peter Witt z Milána.
A na závěr – v SF jezdí taky trolejbusy 14TrSF a 15TrSF ze Škody Ostrov. Na naše trolejbusy se úplně nepodobají, vyráběla je ve spolupráci se Škodou americká firma ETI (aby se dodržel zákon Buy American) a je na nich hromada amerických prvků (okna, dveře, reflektory, blinkry, držáky jízdních kol a další). Byla to největší zakázka Škody Ostrov a vedla taky k jejímu krachu. Ve smlouvě totiž byla doživotní záruka. Aby jejím naplňováním nevykrvácela celá Škodovka, musel Ostrov zkrachovat a dnes se trolejbusy vyrábějí v Plzni, ovšem už do autobusových karoseriích.

Odpovědět
Franta (1387)
6.5.2016
14:35

Osobně doporučuji trasu Powell -> Hyde Line, vede z centra k zálivu. Přišla mi nejlepší. Na Powell si jen dát pozor a nastoupit do správného vozu, jsou dobře značené. Před koncem cesty je zastávka přímo nad Lombard street, kde můžete vystoupit, projít si jí a k zálivu se vydat pěškobusem.
Následně se můžete vydal buď směrem ke GGB a podívat se na pevnost Fort Point, která stojí přímo pod mostem nebo můžete jít od San Francisco Maritime National Historical Park po Jefferson St a The Embarcadero až k AT&T Parku (stadion SF Giants). Cestou si užijete spoustu restaurací, Pier 39, obchůdky se suvenýry a další zábavu. Můžete si i udělat odbočku na „hasičskou hadici“ – Coit Tower.

Odpovědět
Venuse119 (4)
24.9.2016
12:51

Při kliknutí na odkaz na San Francisco Pass se zobrazuje cena, znak vypadá jako anglická libra nebo je to zvláštně vypadající dolar? Moc díky za odpověď. Ahoj Verča

Odpovědět
Petr Novák (1654)
24.9.2016
14:50

@Venuse119: Ahoj Verčo, já tam vidím dolar napsaný kurzívou. Tak snad není chyba na mém přijímači. :-)

Odpovědět
Martin (2)
25.9.2016
7:12

$6 asi patří minulosti, aktuální cena za cable car v záři 2016 je $7, denní pass na místní dopravu stojí $20 a platí i na cable car

Odpovědět
Franta (1387)
25.9.2016
9:00

2001 jsem jel za 3,-USD, 2011 už za 5,-. Stejně tak se postupně zvyšuje mýtné za mosty.

Odpovědět
Petr Novák (1654)
25.9.2016
21:37

@Martin: Ahoj Martine, děkuji za upozornění. Částku jsem v článku aktualizoval.

Odpovědět
Ivča (1)
2.11.2016
15:51

Zdravím.
Nedávno jsem se vrátila ze států a musím prohlásit že San Francisco bylo nejkrásnější město z těch co jsme navštívili. Začali jsme vyhlídkou nad městem, pak jsme autem projeli Lombard Street a dali první prohlídku přístavu. Další den čínská čtvrť, historická tramvaj, Golden Gate a další část přístavu. Vstupenky na Alcatraz jsme si bohužel pořizovali až po příjezdu a tak jsme se dostali do poslední denní prohlídky. Tím se nám stalo, že nás v určitou hodinu personál mírumilovně začal vystrkávat k východu. Chtělo to tam být ještě tak hodinu až dvě.
Drobná připomínka- sluchátka se dají pořídit i s jiným jazykem. V článku je uvedena pouze angličtina. Já osobně procházela Alcatraz s ruštinou,
Určitě se někdy do SF vrátíme, ani tři dny na všechno nestačily.

Odpovědět

Přispějte svým dotazem nebo osobní zkušeností

Než se na něco zeptáš, přečti si prosím článek a předchozí komentáře. Všechny nové příspěvky osobně kontroluji, reklamu, spam a sprosťárny hned mažu.