Přehrada Hoover Dam: Beton v ní měl tvrdnout 125 let

Petr Novák

Hooverova přehrada není jen tuctová stavba na řece Colorado na pomezí států ArizonaNevada. Přehradní kolos se za téměř 100 let existence stal z dřívějšího generátoru energie také vyhledávanou turistickou památkou. Vegas je vzdálené jen necelých 50 kilometrů na severozápad, autem tam jste za tři čtvrtě hodinky.

Hoover Dam | © Unsplash.com

Historie Hooverovy přehrady: Jak vznikla a kolik stála

První myšlenky na vybudování masivní přehrady s začaly rodit počátkem 90. let 19. století. Zpočátku se nicméně jednalo jen o neurčité návrhy a myšlenky. Krokem dopředu byl až rok 1922, kdy byla vytvořena příslušná komise a projekt začínal nabírat na obrátkách. Celou záležitost měl na starosti Herbert Hoover – tehdejší ministr obchodu a budoucí prezident USA.

Plánování a schvalování projektu Boulder Canyon, jak se výstavbě přehrady Hoover Dam říkalo oficiálně, trvalo dalších sedm let. Stavba přišla celkem na 48 890 955 dolarů v hodnotě z roku 1922. V cenách z roku 2022 je to přibližně $85167752518 811 001 495 Kč.

Představitelé Las Vegas vehementně lobovali, aby správa přehrady sídlila právě ve městě hříchu. Velmi dobře věděli, jak moc může Vegas pomoci. A to tehdy žilo v Las Vegas  zhruba 5 000 obyvatel. I díky vodě a energii z přehrady mohlo město vyrůst do takové podoby, v jaké ho známe dnes.

Hooverova přehrada | © Unsplash.com

Hooverova přehrada: Výška, stavba a další zajímavosti

Parametry přehrady jsou impozantní – výška 221,4 metru, délka 379,2 metru a šířka 15-200 metrů. Pojme tolik vody, kolik proteče řekou Colorado za dva roky.

Hooverova přehrada byla slavnostně otevřena 30. září 1935 za přítomnosti prezidenta Franklina D. Roosevelta. Jeden z otců myšlenky, který stavbě později propůjčil jméno, pozvánku na ceremoniál neobdržel.

Při stavbě přehrady zahynulo celkem 112 osob a také zde sehrála svou roli krutá náhoda. Prvním zemřelým byl J. G. Tierney, jenž zemřel 20. prosince 1922 při terénním průzkumu. Posledním zemřelým byl jeho syn Patrick W. Tierney, který se utopil o 13 let později.

Specifickým způsobem probíhalo betonování Hooverovy přehrady. Kdyby stavebníci přijeli a beton do konstrukce jednoduše vychrstli, trvalo by 125 let, než by přehrada zcela ztvrdla. Raději tedy do Hooveru Damu navezli 215 různě velikých, prefabrikovaných bloků.

Hooverova přehrada | © Unsplash.com

Jak navštívit Hoover Dam

Hoover Dam (zobrazit na mapě) leží kousek od dálnice I-93, přibližně 45 minut jízdy autem z centra Las Vegas. Příjezd k přehradě je po silnici Nevada State Route 172. Berte v potaz, že po přehradě se nedá autem projet směrem do Arizony. Vždy je nutné se vrátit zpět do Nevady.

Přibližně jednu míli od přehrady leží kontrolní stanoviště, jímž je nutné projít. V provozu je 24 hodin denně a krom vašich dokladů čekejte také kontrolu vozu. Parkoviště nejblíže u přehrady je zpoplatněno $10221 Kč, na přehradě se parkovat nedá. Vzdálenější parkovací plochy jsou bezplatné, ale čekejte delší procházku.

Turistické centrum uvnitř Hoover Damu je otevřeno od 9:00 do 16:00 hodin, liší se podle ročních období. Pro aktuální informace doporučuji navštívit oficiální stránky. Vstupné pro dospělé od 17 let vyjde na $15331 Kč, senioři od 62 let a junioři od 4 do 16 let zaplatí $10221 Kč. Ceny jsou platné k 21. lednu 2023.

Diskuze k článku (16)

Ak sa chcem prejst sam po priehrade plati sa nejake vstupne ? A dokedy je otvorene ci je tam moznost prist aj na zapad slnka teda o cca 18:30 v septembri ? :)

dakujem

Odpovědět

@Lukas:
Procházka po přehradě je zdarma, jdeš po chodníku. Ale je možná prohlídka vnitřku přehrady, ta se platí. Pokud se něco nezměnilo, tak i některá parkoviště by měla být zdarma. A o zavírání přehrady na noc nevím, takže i večerní procházka by měla být možná.

Odpovědět
Avatar uživatele

@Lukas: Ahoj Lukáši, za projížďku či procházku po přehradě se neplatí. Parkoviště hned za přehradou je zdarma. Přijet tam můžeš kdykoliv. My tam byli asi ve 2:00 ráno. :D

Odpovědět

@Lukas: Parkoviste hned za prehradou je placene, tusim, ze 7 USD. Vsechna dalsi parkoviste uz jsou zdarma.

Odpovědět

Ahoj,
chtěla jsem se zeptat jestli je výhodnější půjčit si na jeden den auto (ve dvou lidech) a nebo jet autobusem na Hoover dam? :)
Díky za info

Odpovědět

@Nikola:
Za mě auto. Jedu kdy a jak chci já. Můžu si udělat výlet i jinam. Třeba na Skywalk u Velké díry.
Busem budeš muset jet podle jízdního řádu. Klasické meziměsto tam asi nejezdí, spíš jen turistické výlety.

Odpovědět

@Franta:
Díky za info, myslela jsem si to :) Nad Skywalk taky uvažujeme, ale jsme ve Vegas jen na dvě noci.

Odpovědět

@Nikola: Určitě auto, doporučuji kabriolet. Ke Skywalk vede krásná dálnice napříč pouští, obklopují ji juky krátkolisté… jet autobusem by byl hřích. :-)

Odpovědět

Ahoj, ako by si odporucal urobit cestu z Las Vegas, rozmyslam ci ist z vrchu po c.167 a pozriet Lake Mead a potom smerom dole na Hoover Dam alebo sa da aj z Hoover Dam vidiet vela pekneho. Ide mi o to, aby sme neplatili zbytocne mozno 2x parkovne a vstup a aj napriek tomu videli pekne vyhlady. Nasledne pokracujeme do Grand Canyon. Vopred moc dakujem za rady.

Odpovědět

@Katka: Ahoj,
tym smerom som sice nesiel a neviem kam konkretne do Grand canyonu idete, ale predpokladam South Rim. Podla Google Maps je LV -> South Rim 4.5 hodiny cesty. Ked si k tomu pripocitas este zastavku na Hoover Dam (aj tour co doporucam), pripocitaj si k tomu dalsie 2-3 hodiny a uz so na 7.5 hodinach. Neviem, kde budes prespavat pred South Rim (my sme spali vo Flagstaff), ale po ceste mas useky route 66.

Takze za mna, Lake Mead (167) vynechat, najkratsia ciara z LV na Hoover Dam a po prehliadke Hoover Dam najkratsia ciara smer GC… a niekde zist z dialnice a ist po route 66. My sme sli v blizkosti Seligman, cital som aj o Ash Fork a Flagstaff je velmi pekne mestecko

Robo

Odpovědět

Zdravíčko :)

Chtěl bych se podívat na Hoover Dam s kamarádkou, chci se zeptat, můžeme se podívat samy nebo musíme mít lístek ?

Výše uvedené stránky jsou nedostupné, máte někdo radu nebo jiný způsob ?

Díky

Odpovědět

@Kuba: Ahoj. Na priehradu sa dostanete bez lístka. Je to úplne bežná cesta. Platí sa parkovanie a tour do vnútra priehrady.

Robo

Odpovědět

@Kuba:
Buď stránky změnili nebo to souvisí s tou ochranou osobních údajů v EU. Dos US webu teď brání přístupu z EU IP.

Přehrada jako taková se dá navštívit autem.
Našel jsem archiv webu pro 2019 a tady máš zvětšenou mapku s informacemi.

Odpovědět
M

Ve skutečnosti se přehrada z žádných prefabrikovaných bloků neskládala. Betonování probíhalo po vodorovných pásech. K zajištění správného vytvrdnutí betonu byl v konstrukci instalován systém trubek, kterými protékala voda, k jejímuž ochlazování byla těsně u přehrady zřízena výrobna ledu. Po vytvrdnutí betonu byly trubky vyplněny tlakovým betonem.

Odpovědět

@Michal Vlasák:
Z dobových fotek je jasné, že vodorovné pásy to rozhodně nebyly. Ty bloky nebyly prefabrikované, ale vylévané postupně, schodovitě) do připravených bednění.

Odpovědět
M

@Franta: Tak já jsem nevycházel z fotek, ale z dokumentů co jsem viděl a článků, které jsem četl. Dojem schodovitosti může vyvolat obtisk bednění na betonu, který pochopitelně nikdo pak nezahlazoval. Nicméně souhlasím s tím, že se nevyléval celý pás přes celou šířku přehrady, ale postupně, ale pořád po vodorovných řadách a ne po svislých, schodovitě.

Odpovědět

Přispějte svým dotazem nebo osobní zkušeností

Než se na něco zeptáš, přečti si prosím článek a předchozí komentáře. Všechny nové příspěvky osobně kontroluji, reklamu, spam a sprosťárny hned mažu.